طرح تحول کافی نیست / باید مرد تحول داشته باشیم

رییس ستاد اقامه نماز کشور در مراسم بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی گفت: باید دانشجویان را در حل مسائل کشور مشارکت دهیم.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: صد هزار جوان در پادگان ها خدمت می کنند که هیچ مهارتی ندارند؛ باید قوای مسلح در این دو سال که جوانان را به خدمت می گیرد مهارتی به آنها بیاموزد.

وی افزود: دانشگاه ها نباید مدرک های دانشگاهی را همین طور به مردم بدهند، این مدرک هایی که دانشگاه می دهد ارزشمند نیست زیرا باید مدرک را به هنر افراد داد.

قرائتی به کاربردی شدن دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: طرح تحول کافی نیست باید مرد تحول داشته باشیم.

وی افزود: ما متاسفانه طرح تحول داریم اما طرح تعقل نداریم، باید بتوانیم دانشگاه ها را از تئوری بودن محض، خارج و کاربردی کنیم.

استاد قرائتی ادامه داد: باید علمی که کاربردی باشد را تقویت کنیم، بنا بر فرمایش قرآن اگر کسی مهارت نداشته باشد دین فروشی می کند، چون علم بدون مهارت باعث خسران می شود.

وی با اشاره به احادیثی در این زمینه گفت: حدیث داریم که اگر کسی بدون مهارت کار کند، فسادش بیشتر از اصلاحش است. بنابراین علم بدون مهارت به درد نمی خورد. مطابق احادیث بهترین علم علمی است که عمل فرد را افزایش دهد.

وی به اهمیت مهارت همراه با تقوا اشاره کرد و اظهار داشت: آیا دانشجوی علمی کاربردی 50 آیه در مورد علم و کاربرد می داند؟ 64 هزار حدیث راجع به قرآن داریم که به «کار و عمل» دستور می دهد.

قرائتی افزود: این لقب دکتر و حجت الاسلام را که به بعضی ها می دهند صرفا مدرک است، باید شخص عمل داشته باشد و آن عمل کاربردی باشد. نباید درگیر بودجه و آمفی تئاتر و همایش باشیم باید خودمان جوهره و جگر داشته باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه فکرهای قدیمی و منسوخ شده مملکت را علمی و کاربردی نمی‌کند، گفت: حدود یک میلیون سرباز در پادگان ها خدمت می‌کنند، اگر هرکدام بتوانند درختی را به ثمر برسانند؛ هم مشکل کشاورزی حل می شود و هم کارآفرینی کرده اند.

وی آینده نگری را از وظایف مسئولان دانست و اظهار کرد: این تعداد فارغ التحصیل دانشگاهی برای چه کاری تربیت شده اند؟ این همه کارخانه و شرکت های تولیدی و صنعتی مواد سمی تولید می کنند که مصداق فساد در زمین است؛ آیا این همه دکتر و مهندس نمی توانند این نقیصه را اصلاح کنند؟

حجت الاسلام قرائتی مهارت آموزی را محدود به دانشگاهیان ندانست و گفت: نامه ای برای رهبر معظم انقلاب نوشتم و از ایشان درخواست کردم دستور دهند طلبه ها نیز مهارت یاد بگیرند. ایشان هم به تمام حوزه های علمیه سراسر کشور دستور دادند مهارت آموزی به طلبه ها در کنار درس صورت بگیرد.

وی با بیان این نکته که باید از دانشجویان طرح بخواهیم و آنها را در مسائل کشور مشارکت دهیم خطاب به اساتید گفت: شما اساتید دانشگاه از فردا یک کتاب راجع به مهارت آموزی و تدریس مهارت بخوانید تا بتوانید علم را کاربردی و به درد بخور کنید.

حجت الاسلام قرائتی به فرمایشی از امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: امام راحل فرمودند، رهبر من «شهید فهمیده» است چون کار مهمی انجام داد. امام نگفت رهبر من فلان دکتر و مهندس است. شما باید مدرک فوق دکترا به شهید حججی بدهید چون جهان را تکان داد.

کد خبر: 844552

وب گردی

وب گردی