فاطمه رهبر : 60 درصد سالمندان کشور تنها زندگی می‌کنند/وجود 6.5 میلیون سالمند در کل کشور

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به اینکه سالمندان گنجینه های ارزشمندند گفت: هم اکنون 3 میلیون نفر مددجو تحت حمایت مستمر این نهاد قرار دارند که از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را سالمندان تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسکانیور اختتامیه همایش ملی سالمندان باحضور معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد و مسئولان استانی برگزار شد.

فاطمه رهبر با اعلام اینکه بیشتر سالمندان در روستاها ساکن هستند گفت: ۶۰ درصد سالمندان تحت حمایت کمیته امداد تنها زندگی می کنند این درحالیست که امکانات این نهاد برای برطرف کردن نیازهای روانی و مادی آنها بسیار اندک است البته باید با استفاده از ظرفیت‌های مختلف شرایط سالمندان را بهبود بخشید.

رهبر با اشاره به اینکه از کل جمعیت سالمندان تحت حمایت حدود ۲۳ هزار سالمند زمینگیرند که از این تعداد ۱۶ هزار سالمند نیازمند خدمات ویژه برای نگهداری و پرستاری هستند افزود: کمیته امداد ماهانه ۱۰۰ هزار تومان علاوه بر مستمری ماهیانه، هزینه‌ درمان به سالمندان پرداخت می‌کند .

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد درباره خدمات بهداشتی و درمانی به سالمندان نیازمند گفت: نیمی از سالمندان تحت حمایت کمیته امداد دارای بیمه پایه و نیمی دیگر دارای بیمه سلامت و به طور کلی همه سالمندان تحت حمایت این نهاد دارای بیمه مکمل کمیته امداد (شامل خرید تجهیزات و عمل جراحی بدون پوشش بیمه) هستند .

وی با اشاره به اینکه طبق استاندار جهانی سن سالمندی ۶۰ سال به بالا محاسبه می‌شود گفت: ۶,۵ میلیون نفر (معادل هشت درصد) از جمعیت کشور سالمند هستند که تا سال ۱۴۰۰ این رقم به ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت که این به معنی سالمند شدن کشور است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با تاکید بر فرزند آوری نسل جوان ادامه داد: با فرزند آوری سلامت کشور تضمین شود در غیر این صورت کشور به سمت سالمندی حرکت می‌کند.

یک میلیون و ۴۰۰ هزار سالمند تحت حمایت کمیته امداد هستند که ۶۰درصد آنها تنها زندگی می‌کنند

رهبر مقام والدین سالمند را رفیع دانست و ادامه داد: اگرچه در دین مبین اسلام بر احترام فرزندان نسبت به والدین تاکید شده است اما متاسفانه با ورود فرهنگ غربی، موجی ایجاد شده تا این جایگاه متزلزل شود و والدین مورد بی‌مهری قرار گیرند.

وی با تاکید بر حفظ کرامت انسانی و تامین نیازهای اقتصادی و اجتماعی مددجویان تحت حمایت کمیته امداد افزود: سال گذشته با تصویب هیئت امنای کمیته امداد قانون حمایت‌های درمانی و مددکاری تخصصی تصویب شد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به افزایش تعداد مددکاران برای خدمت رسانی بیشتر به مددجویان افزود: باید تعداد پرونده‌های مددکاران کاهش یابد تا سرعت خدمت رسانی به این افراد افزایش پیدا کند.

وی به خدمات کمیته امداد به مددجویان تحت حمایت اشاره کرد و گفت:خانوارهای مددجو علاوه بر دریافت ماهانه مستمری خود که از ابتدای امسال سه برابر شده است، متناسب با نیاز خانوار از بسته های حمایتی نیز بهره‌مند می‌شوند.

رهبر یکی از اولویت‌های کمیته امداد را تامین مسکن مددجویان دانست و افزود: کمیته امداد امسال در زمینه خرید، ساخت، تکمیل، تعمیر، پرداخت ودیعه و اجاره مسکن از مددجویان حمایت می کند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان امسال ۱۳۰ هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد پس از خودکفایی از چرخه حمایتی این نهاد خارج می‌شوند گفت: سال گذشته ۲۵۰ هزار خانوار از طریق پالایش و خودکفایی از چرخه حمایتی کمیته امداد خارج شدند که این موضوع موجب ۸۲ میلیارد تومان صرفه جویی و هزینه کرد آن برای دیگر مددجویان شد.

700

کد خبر: 844621

وب گردی

وب گردی