صادرات لبنیات 25 درصد افزایش یافت

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به رشد قابل توجه تولیدات دام و طیور در سال های اخیر گفت: با تلاش دامپزشکی کشور، امسال صادرات لبنیات رشد 25 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ «محمود حجتی» امروز (دوشنبه) در مراسم گرامیداشت روز ملی دامپزشکی (14مهرماه) در مرکز همایش های صدا و سیما افزود: فعالیت‌های دامپزشکی در بخش‌های دولتی و خصوصی از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار است که با کوچکترین غفلت، آثار زیانباری برای کشور به همراه خواهد داشت.
او اظهار داشت: اوایل پیروزی انقلاب، چند 10 هزار تن تولیدات کشاورزی دام و طیور داشتیم که اکنون حجم تولید ما به به چند میلیون تن رسیده است.
وزیرجهاد کشاورزی یادآور شد: در سالهای اخیر با تلاش دامپزشکی، ایران به دومین تولیدکننده شتر مرغ دنیا تبدیل شده است.

رشد 50 درصد صادرات آبزیان
حجتی با اشاره به اینکه در بخش شیلات و صادرات آبزیان نیز بیش از 50 درصد پیشرفت داشته ایم، افزود: البته در برخی موارد بیشتر از ظرفیت‌ های طبیعی استفاده کردیم و فرهنگ مراقبت‌های لازم را لحاظ نکردیم اما امروز در بحث بیماری ماهی قزل‌آلا، وضعیت مناسبی داریم.

رشد 2 برابری تولید میگو با تلاش های دامپزشکان
وزیر جهادکشاوری با بیان اینکه سال 92 به لحاظ آبزی‌پروری مشکلات زیادی داشتیم، افزود: به خاطر بیماری لکه سفید حجم زیادی از میگو از بین رفت زیرا در کنترل بیماری لکه سفید منفعل بودیم اما وضعیت این بیماری به صورت قابل ملاحظه ای بهبود یافت و تولید میگوی پرورشی از 10 تا 12 تن به 27 هزار تن در 4 سال اخیر افزایش یافت.
او افزود: این امر بیانگر نقش دامپزشکی در اقتصاد کشور، ثروت‌آفرینی ملی، درآمد خانوار و افزایش بهره‌وری و اشتغال است.

معدوم شدن 18 درصد جمعیت مرغ تخمگذار مبتلا به آنفلوانزا
حجتی یادآور شد: سال گذشته شاهد بودیم که پرندگان مهاجر شرایط سختی را برای تولیدکنندگان و سازمان دامپزشکی ایجاد کردند که اگر تلاش مسئولان ذیربط نبود، اکنون وضعیت بدی در زمینه تولید طیور داشتیم.
او با بیان اینکه سال گذشته 17 تا 18 درصد جمعیت مرغ تخمگذار ایران به دلیل بیماری آنفلوآنزای پرندگان از بین رفت، افزود: اگر مراقبت‌های لازم سازمان دامپزشکی و فعالان این عرصه نبود، معلوم نبود چه بر سر این صنعت می آمد.
به گفته حجتی، پیگیری های سازمان دامپزشکی نشان می دهد که منشاء بسیاری از بیماری های دام و طیور، از پرندگان مهاجر بوده است.
او افزود: با توجه به مشکلاتی که برای تامین گوشت گرم دام سبک در بازار مصرف داریم، اقدام به واردات می‌شود که مراقبت‌های مهم باید از سوی دامپزشکان کشور صورت گیرد.
وزیر جهادکشاوری با اشاره به اینکه در دامپزشکی کشور، با محدودیت‌ امکانات، ابزار، ادوات و حتی نیروی انسانی مواجه هستیم، افزود: وضعیت کشور به لحاظ کیفیت نیروی انسانی مناسب نیست، امکانات ما نارسایی و مشکلاتی دارد که در تلاش برای رفع آنها هستیم تا از سرمایه تولیدکنندگان و مردم مراقبت کنیم.
حجتی با بیان اینکه روزانه به تعداد واحدهای تولیدکنندگان خوراک بهداشتی دام افزوده می شود، افزود: حتی ضایعات محصولات کشاورزی با تبدیل و غنی‌سازی در اختیار صنعت خوراک دام کشور قرار می‌گیرد.
حجتی تاکید کرد: همه مسئولان سازمان دامپزشکی کشور، تلاش خود را برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای پرندگان انجام دادند.
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه نظام دامپزشکی کشور در کنار سازمان دامپزشکی به صورت آزاد به تولیدکنندگان طرف قرارداد خود خدمات ارایه می‌دهد، افزود: با توجه به اینکه فعالان بخش دام و طیور سرمایه زیادی را هزینه کرده اند، باید توجه کنیم که سرمایه آنها به دلیل کم توجهی به هدر نرود.

او درباره افزایش مراودات جهانی با کمک سازمان دامپزشکی گفت: صادرات غذا بویژه در حوزه مواد پروتئینی از حساسیت بالایی برخوردار است که گاهی اوقات، این صادرات به صورت زنده انجام می‌شود اما ما توانسته‌ایم پیشرفت‌های مناسبی در این زمینه داشته باشیم.


منبع: ایرنا
403

کد خبر: 844657

وب گردی

وب گردی