حاتمیان: حوزه روستایی نیاز به اشتغال زایی دارد

نماینده مردم درگز با بیان اینکه برای حفظ فرصت ها و حل بحران های شهرستان باید تلاش کنیم گفت: در حوزه روستایی نیاز به اشتغال زایی و در حوزه شهری نیاز به ارتقا خدمات آموزشی و رفاهی داریم که متاسفانه در ایران بیشتر کلانشهر ها محوری شده اند.

عبدالله حاتمیان نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی با بیان این که این شهرستان حدود 72 هزار نفر جمعیت دارد، در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: مجموعه عواملی دست به دست هم دادند تا در شهرستان درگز مهاجرت به سمت شهرهایی مانند مشهد، تهران و دیگر کلانشهر ها به صورت حاشیه نشینی صورت گیرد.

وی ادامه داد: این گونه مهاجرت ها عمدتا شهرنشین هایی هستند که برای کسب شغل و یا تحصیل فرزندانشان از شهرستان های کوچک به شهرستان های بزرگ مهاجرت می کنند یا روستاییانی هستند که برای حل مشکل بیکاری خود و گذراندن معیشت به حاشیه شهر های بزرگ می روند.

حوزه روستایی نیاز به اشتغال زایی دارد

نماینده مردم درگز با بیان این که برای حفظ فرصت ها و حل بحران های این گونه شهرستان ها با چالش هایی مواجه هستیم، تصریح کرد: در حوزه روستایی نیاز به اشتغال زایی و در حوزه شهری نیاز به ارتقا خدمات آموزشی و رفاهی داریم که متاسفانه در ایران بیشتر کلانشهر محوری شده اند.

حاتمیان ادامه داد: مشهد در حال حاضر کلانشهری است که دولت با مشکلات متعددی رفع شهرستان های کوچک دست و پنجه نرم می کند. به طور فرض بیمارستان هایی 540 تختخوابی برای حاشیه نشین ها در حاشیه مشهد احداث می شوند اما در در شهرستان های کوچک چنین موضوعی نیست.

وی ادامه داد: قرار نیست که ما هر روز باعث مهاجرت ها از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ شویم باید این موضوع حل شود.

مشکلات حاشیه نشینی باید حل شود

نماینده مردم درگز افزود: در صورت ادامه مهاجرت ها به سمت شهرهای بزرگ باید سعی کنیم مشکلات حاشیه نشینی را حل کنیم . آب برق گاز تلفن امنیت بهداشت و بقیه مسائل لازم است . بالاخره کل اعتبارات لازم را برای مسایل 12-13 میلیون حاشیه نشینی که رو به افزایش است را در کشور انجام دهیم.

حاتمیان گفت: در شهرستان ها مشکلات زیرساختی، از جمله مشکلات راه را داریم که جاده ای برای دسترسی به مرکز استان وجود ندارد و به همین صورت در تمامی زیرساخت ها ما عقب هستیم.

وی با اشاره به این که مادرانی که می خواهند زایمان کنند را به قوچان انتقال می دهیم، تصریح کرد: این مسیر خطرناک است، در حال حاضر جاده خشک است اما در روزهای آینده گردنه ها برف می بارد این اعزام ها غیر ممکن می شود و جاده حدود 14-15 ساعت بسته است به همین خاطردیدگاه دولت باید دیدگاه توسعه متوازن محور باشد.

حاتمیان ادامه داد: بزرگ کردن کلان شهر و ندیدن شهرستان های کوچک باعث مهاجرت های مخوفی خواهد شد که فردا کنترل آن دوران روز افزون ممکن است از توان دولت خارج شود.

وی با بیان این که ایجاد سازمان توسعه روستایی از فعالیت های خود، سازمان توسعه روستایی می اید گفت: این سازمان سازمانی است که نظارت عام بر توسعه روستایی داشته باشد البته کار سنگینی است و هنوز به جمع بندی نرسیدیم و ضمانت این جمع بندی ها باید در نهایت مورد تایید مجلس قرار گیرد.

حاتمیان تصریح کرد: اگر سازمانی در کشور متولی امور روستاها تعریف شود، برای راه ها، آب، گاز و برق روستایی درصد اعتبارات در نظر گرفته شود می توان شاهد یک توسعه متوازن در شهرستان ها بود.

نماینده مردم درگز افزود: کدام زیرساختها را برای گردشگری داریم؟ باید به صورت کاربردی فعالیت کنیم و به کارشناس اعتماد کنیم.

901/900

کد خبر: 844694

وب گردی

وب گردی