جهش ایران در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر / بهره‌برداری از 1798 نیروگاه برقابی در دولت یازدهم

وزیر سابق نیرو با اشاره به اینکه نزدیک 11 هزار مگاوات نیروگاه برقابی در حال بهره‌برداری است گفت: از این میزان نزدیک 1798 مورد در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حمید چیت چیان وزیر سابق نیرو در پنجمین کنفرانس انرژی بادی ایران با اشاره به تاریخچه فعالیت ایران در این عرصه گفت: کشور ما در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر در آستانه یک جهشی بزرگ است و این بهترین قسمتی است که دست‌اندرکاران این صنعت اعم از کسانی که در بخش دولتی کار می‌کند و یا سرمایه‌گذاران همه اینها با ایفای نقش خودشان می‌توانند در اوج گرفتن این صنعت در کشور سهیم باشند.

او تصریح کرد: بخش انرژی تجدیدپذیر برای نخستین بار در سال 72 در وزارت نیرو مطرح شد و در این زمینه احداث نیروگاه برقابی فعالیت خود را شروع کرد که در این زمینه توانست به چرخه محیط زیست کمک قابل توجهی نماید ولی در مورد نیروگاه بادی و خورشیدی، زمینی و گرمایی فعالیت خود را در سال 79 شروع کرد تا جایی که به منظور پیش برد اهداف خود دفتر اداره کل به نام انرژی نو با همکاری وزارت نیرو تشکیل داد.

چیت چیان ادامه داد: در سال‌های اخیر این سازمان به سازمان سابق ساتبا یعنی انرژی تجدیدپذیر تبدیل شد. به طوری که برنامه ریزی‌های بسیاری برای رسیدن به مقصود خود از جمله اجرای پروژه پایلوت را در دستور کار قرار داد.

وزیر سابق نیرو ادامه داد: همچنین با تصویب قانون بهینه‌سازی انرژی خرید تضمینی به ابلاغ نرخ‌گذاری برق توسط وزارت نیرو اعلام شد که نه تنها شرکت‌های خصوصی بلکه سرمایه‌گذاران خارجی در این زمینه فعالیت کردند.

او ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت ما در احداث نیروگاه فتوولتائیک 210 مگاوات در سال بوده که تا پایان امسال به 14 مگاوات خواهد رسید و در کنار آن ساخت توربین بادی توسط شرکت خرید صبا نیرو در دستور کار قرار گرفت. در مجموع سالی، حداقل امکان هزار100 مگاوات توربین بادی داریم به طوری که در سال 1000 مگاوات در کشور ساخته می‌شود که نیمی از آن تحقق پیدا کرده است. امسال حداقل 50 توربین بادی در کشور نصب شده است.

چیت چیان ادامه داد: مجموعه ظرفیت‌سازی ما در انرژی تجدیدپذیر بسیار عالی بوده به طوری که غریب 11 هزار و 500 مگاوات نیروگاه برقابی در حال بهره‌برداری و از این میزان 10798 مگاوات در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیده است. همچنین از این تعداد 155 مگاوات اختصاص به نیروگاه آبی کوچک همچنین در حوزه نیروگاه خورشیدی و بادی است که در ابتدای دولت یازدهم 128 مگاوات ظرفیت تولید برق از این بخش در حال بهره‌برداری است که این ظرفیت در حال حاضر به 400 مگاوات رسیده است.

چیت چیان خاطر نشان کرد: در حال حاضر قرارداد 2 هزار و 100 مگاوات برای خرید برق حاصل از تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به امضا رسیده است که از این میزان 800 مگاوات احداث شده و 300 مگاوات از این 800 مگاوات تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین حدود 8 هزار مگاوات پروانه صادر شده است.

403

کد خبر: 844835

وب گردی

وب گردی