سوگل مشایخی: اشعار حافظ متعلق به زمان خاصی نیست/سطحی شدن ادبیات به ماندگاری آن کمکی نمی‌کند

مدرس دوره های حافظ شناسی، گفت: راز ماندگاری شعر حافظ در عدم تعلق این اشعار به زمان و مکان بخصوصی است و در هر دوره زمانی قابل استفاده است.

سوگل مشایخی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره استفاده امروزی از اشعار حافظ، اظهار داشت: جنس کلام اشعار حافظ به گونه‌ای است که می توان آن را به شرایط و موقعیت‌های مختلف عمومیت داد و اگر تنها بخواهیم با دانش ادبی به این اشعار توجه کنیم قطعا کار تنها به معنی شعر خلاصه می‌شود.

وی افزود: کارشناسیانی که به سطوح دیگر علم اشراف دارند و از آنجایی که حقیقت جنس واحدی دارد بنابراین در مواجه با شعر حافظ و به دلیل تاویلی که اشعارش دارد می‌توان آن را به زبان امروز نزدیک‌ کرد.

محقق شعر فارسی، ادامه داد: اشعار حافظ، مولانا به نوعی مانند کلام قرآن کریم در جامعه شناسی به علم هرمنوتیک یا علم تاویلی شناخته می شوند. علم تاویلی نوعی از علم کلام است و در سطوح مختلفی می توان آن را تفسیر کرد.

مشایخی در مورد تاثیر کلاس های حافظ شناسی بر افراد نیز، گفت: وقتی اندیشه های حافظ در زندگی یک فرد وارد شود از همه جوانب در زندگی اش تاثیرگذار است و این اشعار علاوه بر خاصیت آرام بخشی، بر دید و نگرش افراد تاثیر گذار است.

این محقق شعر فارسی در مورد اینکه آیا ممکن است شعر حافظ به فراموشی سپرده شود، گفت: اگر حافظ وارد زندگی افراد شود هرگز از یاد نمی رود و در آینده اشعار حافظ بیشتر کشف و بررسی می شوند و به قول شاعر: هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ ثبت است در جریده عالم دوام ما.

مشایخی افزود: سخن معنوی و کلام عاشقانه همیشه ماندگار است و به این اشعار وابسته است که در هر دوره ای، افراد چقدر سعادت و شایستگی استفاده از آن را داشته باشند.

مدرس دوره های حافظ شناسی با بیان اینکه سطحی شدن ادبیات به ماندگاری آن کمکی نمی‌کند، گفت: ادبیات ما بر پایه اشعار فردوسی، سعدی، حافظ و مولاناست، در حالی که وقوع جریانات دیالکتیکی در ادوار خاص، تغییراتی در ادبیات به وجود می آورد که این تغییرات در مواردی به سطحی شدن آن منجر می شود اما اگر حالت گذار داشته باشد خللی بر پایه‌های ادبیات وارد نمی‌کند.

دکتر جامعه شناسی فرهنگی در ادامه به وظیفه کسانی که در زمینه آموزش فعالیت می‌کنند یا به گنجینه‌های غنی ادبی دسترسی دارند اشاره کرد و گفت: این افراد باید در جهت بالا بردن سطح علمی جامعه تلاش ‌کنند زیرا علاقه به ادبیات در مردم ایران وجود دارد و طبیعی است وقتی مردم از این ادبیات غنی تغذیه درستی نمی شوند، میل به ادبیات به صورت سطحی بروز پیدا می‌کند.

وی افزود: وقتی مفاهیم اشعار را از نظر فلسفی و عرفانی برای افراد باز شناسایی می‌کنیم در وهله اول دانش افراد در زمینه‌های مختلف بالا می‌رود و بازشناسی اشعار حافظ برای افراد تحصیلکرده برای بازیابی دانش هایشان و تقویت سخنوری جالب توجه است.

مدرس دوره های حافظ شناسی در مورد تحقیقات جامعه شناسی که تاکنون درباره اشعار حافظ انجام شده، بیان کرد: متاسفانه تحقیقات زیادی در زمینه اشعار حافظ انجام نشده است و این تحقیقات محدود به چند کتاب است که الزاما در مورد حافظ نیست.

مشایخی گفت: با همکاری یکی از اساتید مشغول نوشتن کتابی در زمینه بررسی مضامین اجتماعی اشعار مولانا، حافظ و سعدی هستم و این کتاب در مرحله آماده سازی است و موضوعش درباره جامعه شناسی ادبیات است.

502

کد خبر: 844859

وب گردی

وب گردی