آخوندی: سیاست گذاری مسکن بر مبنای تحول جمعیتی / تصور سیاست‌گذاران از حوزه مسکن مربوط به دهه 70 است

وزیر راه و شهرسازی گفت: آمار ارائه شده جمعیت از سال ۹۰ تا ۹۵ در کلان شهرها نشان می دهد که باید یک تجدیدنظر بنیادی در وضعیت مسکن ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در همایش سیاست های توسعه مسکن که امروز در مرکز تحقیقات راه و مسکن برگزار شد،گفت: نکته ای که مدت هاست به دنبال آن هستیم تا در ایران مطرح و مورد اجماع نسبی سیاست گذاران باشد، پذیرش تغییر و تحول است.

او افزود: این تغییر در ساختار سکونت شهری و جمعیتی ایران رخ داده اما همچنان تصور واحدی از این موضوع نداریم که این امر باعث افزایش انتظار از حوزه مسکن شده و در حال حاضر به یک اجماع کلی نرسیدم.

آخوندی با بیان اینکه توجه به وضعیت موجود اصلی ترین بحث در حوزه مسکن است، اظهار داشت: چیزی که بسیار مهم است یک تصویر از وضعیت سکونت گاه های ایران است که اگر نتوانیم به این تصویر واحد برسیم نمی توان به یک سیاست گذاری کلی دست یافت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: افزایش جمعیت با شتاب بسیار زیادی صورت می گیرد که این امر انتظار از سیاست گذاری ها را ایجاد می کند.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر فرآیند و روند مهاجرت به شدت کند شده و در حال حاضر در حوزه جمعیت شهری به یک ثبات و تعادل نسبی رسیده‌ام و در واقع این همان پیامی است که اگر آن را بپذیریم، تمام سیاست گذاری ها تغییر خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: آمار ارائه شده جمعیت از سال ۹۰ تا ۹۵ در کلان شهرها نشان می دهد که باید یک تجدیدنظر بنیادی در وضعیت مسکن ایجاد شود.

او بیان کرد: در اوج شهر فروشی در تهران ۷۶۰ پروانه برای واحدهای مسکونی صادر شد که می توان گفت که این آمار در پایتخت بی سابقه بوده و جمعیت در این دوران ۱۴ درصد رشد کرده است.

آخوندی با تاکید بر اینکه ظرفیت جمعیت پذیری در تهران حدود ۱۰/۵ میلیون نفر است، ادامه داد: این امر تنها از یک لحاظ قابل اهمیت است و باید دید که می توان سیاست های گذشته را ادامه داد یا باید تغییراتی در آن ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: براساس اتفاقات رخ داده، آمار ۵ سال اخیر در برنامه ریزی های ایران بسیار مهم است و رشد جمعیت از ۱/۲۹ به ۱/۲۵ کاهش پیدا کرده است.

آخوندی با اشاره به اینکه تحول جمعیتی در ایران مراحل نهایی خاص خود را دارد، افزود: طی ۵ سال گذشته تحول جمعیتی در شهر قم ۱۲۵ هزار نفر بوده است این در حالیست که قم به عنوان مهاجرپذیرترین شهرهای ایران بوده است.

او گفت: زمانی بود که با توجه به نرخ رشد مهاجرت و نیز جمعیت، تولید انبوه در شهرهای جدید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود اما اکنون نمی توان توقع داشت که این امر باز هم مورد توجه و اهمیت قرار گیرد.

آخوندی افزود: اگر بخواهیم نگاه اجتماعی به حوزه مسکن داشته باشیم، باید فهمی از تحول را در جامعه ایجاد کنیم و تصور کنونی در ذهن سیاست گذاران از حوزه مسکن مربوط به دهه ۷۰ است.

وزیر راه و شهرسازی به اصلی ترین مسائل در حوزه مسکن در ایران اشاره کرد و گفت: بحث کیفیت سکونتگاه ها، کیفیت زندگی، اختلافات طبقاتی و تفاوت قیمت مسکن در شهر از جمله مسائل مهمی است که در صورت بی توجهی به آن‌ها مشکلات موجود برطرف نمی شود.

آخوندی تصریح کرد: در تهران حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی آماده عرضه وجود دارد که تقاضایی برای آنها ایجاد نشده و با توجه به اینکه بیشترین ساخت و ساز در منطقه ۲۲ است اما از نظر معاملات جزو پایین ترین مناطق محسوب می شود.

او ادامه داد: تمام این اتفاقات نشان می دهد که اتفاقی در ایران در حال رخ دادن است که باید ضمن متوجه شدن این اتفاقات و درک آنها مشکلات را برطرف کنیم.

آخوندی گفت: بیشترین مداخلات دولت در حوزه مسکن مربوط به سال ۸۴ تا ۹۲ است که براساس آمارهای بیشترین آمار شهرفروشی مربوط به این دوران است.

او اظهار داشت: در دوره ای که عرضه به اوج می رسد، باید انتظار کاهش قیمت را داشت اما در این دوران قیمت زمین چندین برابر شد.

403

کد خبر: 844861

وب گردی

وب گردی