تهران- ایسکانیوز،پلاس+/ بیش از هر چیزی آمار و ارقام نشان دهنده واقعیت حضور زنان در فضای کار است. نمودار‌ها و رنگ‌ها نگاه ما را به پدیده‌های اجتماعی واقع بین‌تر می‌کنند. در این گزارش سعی داریم با نگاه اجمالی به جداول اشتغال، بیکاری و تحصیلات به این سئوال پاسخ دهیم که چند درصد صندلی‌های دانشگاه متعلق به زنان است؟ چند درصد زنان در فضای کار مشغول به نقش آفرینی هستند و چند درصد زنان بیکار محسوب می‌شوند. سئوالاتی که می‌تواند نگاه ما را به جامعه زنان دقیق‌تر کند. داده‌های آماری زیر بر اساس نتایج آمارگیری نیروی کار در زمستان 1391 که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است، استخراج گردیده.

نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیش‌تر به تفکیک جنس، نقاط شهری و روستایی

نرخ بیکاری نشان می‌دهد چند درصد از جمعیت فعال، بیکار هستند و در مقابل نرخ اشتغال نشان می‌دهد چند درصد از جنعیت فعال شاغل هستند. بنابراین بررسی نرخ بیکاری به طور ضمنی بررسی نرخ اشتغال نیز هست. بر اساس نتایج به دست آمده نرخ بیکاری در کل کشور در بین مردان 10.8 درصد و در بین زنان 19.6 درصد محاسبه شده است. دهمچنین بر اساس این آمار نرخ بیکاری در نقاط شهری بیش از نقاط روستایی است.

 

1236


نسبت اشتغال جمعیت 10 ساله و بیشتر به تفکیک جنس، نقاط شهری و روستایی

نسبت اشتغال نشان می‌دهد که چند درصد جمعیت واقع در سن کار، شاغل هستند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد نسبت اشتغال جمعیت 10 ساله و بیشتر برای مردان به مراتب بیشتر از زنان بوده؛ به طوریکه نسبت مذکور در بین مردان 54.1 درصد و در بین زنان 10.4 درصد است. همچنین نسبت اشتغال جمعیت در نقاط روستایی بیش از نقاط شهری است به طوریکه این نسبت در نقاط روستاییی 35.4 درصد و در نقاط شهری 31.2 درصد بوده است.

 

 741


بر اساس سرشماری انجام شده در سال 90 ده میلیون نفر از جمعیت کشور دارای تحصیلات عالی و حوزوی بوده‌اند.که در این میان میزان تحصیلات عالی برای مردان 2/18 و زنان 4/18 درصد است.

456


باتوجه به اینکه جمعیت زنان دارای تحصیلات دانشگاهی عالی بیش از مردان است اما بر اساس آمار بیکاری آنها بسیار بیشتر از مردان است باید به این نکته فکر کرد که این جمعیت تحصیلکرده اگر وارد فضای کار نشوند تمام سرمایه‌ی کشور که برای آنها صرف شده است در حقیقت از بین رفته. نکته‌ای که شاید آمار و ارقام کمتر آن را نشان دهد جایگاه زنان شاغل در فضای کار است به راستی چند درصد زنان شاغل در جایگاه حقیقی خود قرار دارند؟ برای دستیابی زنان به این جایگاه باید چه کرد؟ جامعه زنان تا چه حد خود را باور دارد و طالب دستیابی به حقوق خود است؟ این سئوالات چیزهایی نیست که بتوان با آمار و ارقام پاسخ آنها را داد.
کد خبر: 84488

وب گردی

وب گردی