آیا پرورش درخت بدون نیاز به آب ممکن است؟

با استفاده از یک فناوری نوین در کاشت و پرورش درخت،‌ نیاز به آبیاری از میان برداشته شده است؛ این تکنولوژی در ۳۰ کشور اجرای موفق داشته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم؛ فناوری نوین برای درختکاری بدون آب در 30 کشور در سخت ترین نقاط آب و هوائی جهان با 90 درصد زنده مانی Survival_Rate اجرای موفق داشته است.

اصل اول در کاشت نهال با استفاده از این تکنولوژی: تولید نهال در نهالستان به نحوی که ریشه اصلی آن مستقیم بوده و به هیچ وجه دچار پیچ خوردگی نشود.

اصل دوم: استفاده از کمپوستهای آلی و قارچ مایکوریزا در خاک گلدان در نهالستان و نیز بستر کشت نهال در زمین اصلی؛ قارچ مایکوریزا پس از استقرار در خاک ریسه‌های خود را به درون سلولهای ریشه فرستاده و برای ادامه حیات خود مواد قندی از گیاه دریافت می‌کند.

اصل سوم: عدم دستکاری و تخریب ساختار مویرگی خاک؛ در بسیاری از موارد برای کاشت نهال چاله‌های بزرگی حفر شده یا از تجهیزاتی استفاده می‌شود که در دیواره و کف چاله‌ها لایه سخت و فشردگی ایجاد شده و در اثر همین موضوع توسعه ریشه در خاک و نیز حرکت مولکول‌های آب از میان لوله‌های مویرگی موجود در خاک به سختی انجام شده یا متوقف می‌شود.

اصل چهارم: استفاده از ظرفی به نام واتر‌باکس که از جنس پلی پروپیلن بوده البته نوع زیست محیطی و تجدید‌پذیر ان هم بنام گرین باکس وجود دارد و به مدت یک سال بر روی نهالی که با رعایت 3 اصل فوق کاشته شده قرار می‌گیرد و فقط یک بار در زمان کاشت 15 لیتر آب داخل آن ریخته شده و حدود 25 لیتر اب نیز پای نهال ریخته می‌شود.

سپس به مدت یک سال واتر باکس با نهال باقی مانده و در این مدت به هیچ آبیاری نیاز نخواهد بود؛ پس از یکسال نیز واترباکس از روی نهال برداشته شده و برای کاشت نهال جدید استفاده می‌شود؛ نهال قبلی نیز پس از این نیازی به آبیاری نخواهد داشت.

701

کد خبر: 845037

وب گردی

وب گردی