تعداد کشته‌ها در سوانح رانندگی کشور از میانگین جهانی پایین‌تر است

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه در یک سال گذشته حدود ۶۰ میلیون نفر از سامانه راهور ۱۲۰ و سیستم پیامکی پلیس استفاده کردند، گفت: با توجه به شرایط بالا بودن سفر، تعداد کشته‌ها در سوانح رانندگی در کشور ما از میانگین جهانی پایین‌تر است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم؛ مراسم افتتاحیه «واگذاری تایید تخلفات ثبت شده توسط سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات جاده‌ای» و «رونمایی از تیپ جدید ساختمان قرارگاه‌های پلیس راه‌های استانی» صبح امروز در مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با حضور جانشین فرمانده ناجا، رئیس پلیس راهور ناجا و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور برگزار شد.

در این مراسم سردار اسکندر مومنی؛ جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه موضوع ترافیک دغدغه همه مردم است، اظهار کرد: در سال 58 حدود 2 میلیون خودرو در کشور وجود داشت که در سال 80 تعداد خودروها به 4 میلیون رسید، در حال حاضر نیز تعداد خودروها از مرز 19 میلیون عبور کرده است بنابراین با روش‌های قدیمی نمی‌توان با پدیده‌های جدید برخورد کرد و با توجه به اتفاقات به وجود آمده استفاده از فناوری‌ها و سیستم‌های هوشمند ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: از چندی پیش استفاده از این سامانه‌های هوشمند در دستور کار قرار گرفته است و در یک سال گذشته حدود 60 میلیون نفر در سامانه راهور 120 و سیستم پیامکی استفاده کردند.

جانشین فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: دیدگاه مشترکی ایجاد شده که به مرور ترافیک به معنای واقعی کلمه بنگریم و باید در رابطه با این موضوع با سازمانهای دیگر کار مشترک و بین‌بخشی انجام شود همچنین به این تفاهم رسیده‌ایم که سیستم‌های هوشمند اجرا شود.

سردار مومنی افزود: در ابتدا تعداد دوربین‌های ثبت تخلف کم بود و به صورت متمرکز از مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا مانیتورینگ و اعمال قانون می‌شد اما یک گام جلوتر رفتیم و در حال حاضر برای تسهیل در کار مراکز مانیتورینگ در کل کشور افتتاح شده است، این سامانه‌ها به پلیس امکان می‌دهد که در کار، سرعت، دقت و صحت عمل داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا تعداد کشته‌ها در سوانح رانندگی به حداقل ممکن و صفر برسد، تصریح کرد: در سال 84 با 7 میلیون خودرو در کشور حدود 28 هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند اما در پایان سال 95 با افزایش تعداد خودروها به 19 میلیون دستگاه، تعداد کشته‌ها به کمتر از 16 هزار نفر رسید لذا اگر این رقم با گذشته مقایسه شود روند خوبی بوده است اما اگر به آینده نگاه کنید حتی یک کشته نیز زیاد است.

جانشین فرمانده ناجا افزود: شرایط کشور ما نسبت به میانگین دنیا بهتر است، بیش از 90 درصد جابه‌جایی بار و مسافر در کشور مابه صورت زمینی انجام می‌شود، وسعت کشور یک میلیون و 600 هزار متر مربع و بیش از وسعت 20 کشور اروپایی است و با توجه به شرایط بالا بودن سفر، تعداد کشته‌ها در سوانح رانندگی در کشور ما از میانگین جهانی پایین‌تر است.

سردار مومنی با اعلام اینکه 50 درصد کشته‌های سوانح رانندگی در صحنه حادثه جان خود را از دست می‌دهند متذکر شد: این مقدار باید به 20 تا 30 درصد کاهش پیدا کند، تاثیر بین‌بخشی ایمنی باید خودش را بیشتر نشان دهد و حتما باید ایمنی خودروها را افزایش دهیم اما در مجموع نسبت به گذشته وضعیت ایمنی در کشور بهتر شده است.

وی تصریح کرد: زمانی در جاده‌ها سیستم هوشمند نداشتیم، در ابتدا که این سیستم‌ها نصب شد حدود 10 درصد از خودروهای عبوری تخلف می‌کردند اما پس از حدود دو سال تعداد تخلفات به کمتر از یک درصد رسید؛ این اتفاقات حاصل از اقدامات بین‌بخشی و همکاری پلیس با سازمان هلال احمر، وزارت بهداشت، اورژانس و... است.

701

کد خبر: 845044

وب گردی

وب گردی