تصویب افزایش مساحت بافت فرسوده قم

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران افزایش ۶۷۴هکتاری بافت فرسوده شهر قم را تصویب کرد.

به گزارش ایسکا نیوز، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: بافت فرسوده مصوب شهر قم 1074هکتار بود که در جلسه دیروز این شورا در تهران با افزایش 674هکتار آن موافقت و بافت فرسوده مصوب شهر قم به 1748هکتار رسید.
آقای بهشتی افزود: البته 315هکتار از کل بافت فرسوده شهر قم را بافت تاریخی شامل می شود که نیازمند ضوابط خاص میراث فرهنگی است.
بهشتی امتیازات تصویب افزایش محدوده بافت فرسوده قم را مورد توجه قرارداد و گفت: با این مصوبه ساکنان بافت های فرسوده می توانند از تسهیللات ارزان قیمت برای نوسازی بنای خود، تخفیف در صدور پروانه ساخت و ساز و بهره مندی از یک طبقه تشویقی در ساخت و ساز های خود، استفاده کنند.
معاون استاندار تصریح کرد: در محدوده 315هکتار بافت تاریخی، عرض معابر تغییر نمی کند و طبقه تشویقی هم داده نمی شود و این امتیازات فقط در محدوده 1433 هکتاری بافت فرسوده مصوب اعطا می شود.
وی افزود: بافت فرسوده دارای سه شاخصه ریزدانگی، نفوذ ناپذیری و ناپایداری بناهاست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تصویب طرح تفضیلی شهر قم را دیگر مصوبه شورای عالی شهرسازی عنوان کرد و گفت: ضوابط ساخت و ساز مانند کاربری ها ،سطح اشتغال، تراکم و تعدد طبقات که پیش از این تصویب نشده بود، در جلسه دیروز این شورا به تصویب رسید و از این پس ملاک عمل شهرداری قم خواهد بود.
بهشتی خاطر نشان کرد بر اساس ضوابط مصوب شهر قم به 5 پهنه با تراکم کم، متوسط، زیاد، خیلی زیاد و ویژه تقسیم بندی شده است.
وی گفت: بر اساس این ضوابط در محدوده حرم مطهر، تراکم کم اعمال می شود که به تدریج و تا پایان محدوده قانونی شهر قابل افزایش است.
بهشتی تصریح کرد تراکم ویژه هم برای اجرای طرح های خاص و در محدوده ای غیر از اطراف حرم در نظر گرفته شده که باید به صورت موردی در کمیسیون ماده 5تصویب شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تاکید کرد تصویب ضوابط جدید به معنای افزایش محدوده قانونی شهر نیست.
بهشتی به امتیاز تصویب این ضوابط هم اشاره کرد و گفت: این ضوابط باعث می شود از بلند مرتبه سازی و تراکم زیاد در شهر جلوگیری و ضمن رعایت مسائل فنی، روند توسعه شهر بهتر انجام شود.

منبع: خبرگزاری صدا وسیما

کد خبر: 845119

وب گردی

وب گردی