نانوای حامی محیط زیست

تصویر نانوای سفیدپوش، ایستاده مقابل تنور نانوایی با یک عنوان اختصاصی این روزها در کانال های خبری تلگرامی دست به دست می شود؛ نانوایی که دغدغه محیط زیستی دارد و همین موضوع باعث شده در و دیوار واحد صنفی اش پر از شعارهای محیط زیستی شود. یک شهروند جوان و وظیفه شناس که به کیسه های پلاستیکی لقب قاتل خاموش داده ، قاتلی که همیشه و همه جا با ماست.

به گزارش ایسکانیوز ،نانوای خلاق، صفتی است که در فضای مجازی به علی بهرامی داده شده است ؛ نانوایی اهل استان زنجان و شهرستان خرمدره که با یک ابتکار جالب برای حفاظت از محیط زیست، به تمام مشتری هایی که از نایلون برای حمل نان استفاده نمی کنند ، دو عدد نان رایگان هدیه می دهد.

آقای بهرامی چند سال است که به عنوان نانوا مشغول به کار شده اید؟
من از سال 69 وارد کار نانوایی شدم، شاگردی کردم و از سال 86 هم بصورت حرفه ای کار نانوایی را شروع کردم.
این شغل خانوادگی تان است؟
نه . اتفاقا در خانواده ما هیچ کسی نانوا نیست اما من به پیشنهاد پدرم سراغ این کار آمدم و خیلی زود به آن علاقه مند شدم. الان هم واقعا افتخار می کنم که از طریق نانوایی و پخت نان ، به مردم خدمت می کنم.
بیشتر چه نانی می پزید؟
تخصص من روی نان لواش است. چون می دیدم که بیشترین ضایعات را نان لواش دارد. به خاطر همین تحقیقات زیادی در زمینه پخت بهتر نان لواش انجام دادم، در این رابطه مطالعه کردم و همه اینها باعث شد که به یک نان مرغوب برسم؛ یعنی لواش سبوس دارِ کم نمک.
یعنی شما تحقیق کردید که چطور نان بهتری بپزید؟ کمی غیرطبیعی نیست؟
هرکسی در کار خودش اگر می خواهد بهترین باشد، باید مطالعه داشته باشد، باید تحقیق بکند. من هم برای اینکه نقص های کارم را در پخت نان لواش برطرف بکنم تحقیق کردم تا ببینم رعایت چه عواملی باعث ماندگاری بیشتر نان می شود، یا چکار بکنم که نان کمتر لبه داشته باشد تا دورریزش کمتر شود.
معلوم است خیلی اهل مطالعه اید؟
من مطالعه را دوست دارم. البته سواد زیادی ندارم تا دوم ابتدایی بیشتر درس نخواندم اما هیچوقت از مطالعه دور نبودم.
چرا کم درس خواندید؟
چون در یک خانواده پرجمیعت زندگی می کردم ؛ پدرم کارگر آزاد بود و من هم بچه اول بودم. آن موقع خودم تصمیم گرفتم که بروم سراغ کار. به پدرم گفتم من می روم کار می کنم ، بقیه درس بخوانند.
از کی بحث استفاده نکردن از نایلون های پلاستیکی را در نانوانی تان مطرح کردید؟
تقریبا دوسالی می شود.
چطور این فکر به ذهن شما رسید؟
این هم به خاطر مطالعه بود. من چون خیلی اهل مطالعه هستم و مطالب مختلف علمی را هم می خوانم ، در یک جایی خواندم که شاخه های پلیمری پلاستیک ها مشکل زا هستند و در تماس با نان باعث ایجاد بیماری های گوارشی و ریوی می شوند. از طرف دیگر دیدم که این نایلون های پلاستیکی وقتی بعنوان زباله دور ریخته می شوند، به خاطر ماندگاری چندصدساله در محیط، باعث آلودگی محیط زیست می شوند. همین جا در ذهن من یک جرقه زده شد. دیدم که این کیسه های نایلونی مثل یک قاتل خاموش همیشه و همه جا با ما هستند. به خاطر همین تصمیم گرفتم حرکتی را شروع کنم که بواسطه آن مردم بیشتر با این قاتل خاموش آشنا بشوند. من به شغل خودم نگاه کردم و دیدم ما نانوایی ها، همیشه تعداد زیادی کیسه نایلونی داریم که مردم نان داغ را داخل همین کیسه ها می گذارند و به خانه می برند. همین جا بود که تصمیم گرفتم این زنجیره را بشکنم.

یعنی هدف شما آگاهی رساندن به مردم است؟
بله . می خواهم مردم به ضررهای استفاده از کیسه های نایلونی پی ببرند. اگر حتی یک نفر بواسطه حضور در نانوایی من ، برای همیشه این کیسه های نایلونی را کنار بگذارد ، من به هدفم رسیده ام.
در این مدت چطور مشتری های تان راضی به استفاده نکردن از کیسه های نایلونی کرده اید؟
از طریق نصب بنرهای مختلف که خطرات استفاده از کیسه های پلاستیکی را یادآوری می کنند. همین طور فکر کردم که برای فرهنگ سازی، یک تشویقی هم در نظر بگیرم. به خاطر همین اطلاع رسانی کردم که در صورت آوردن سفره پارچه ای و استفاده از کارت خوان، دو عدد نان رایگان به مشتری ها تعلق می گیرد.
مشتری ها از این طرح شما استقبال کرده اند؟
خوشبختانه بله این اتفاق افتاده است. الان 70 درصد مشتری های من با خودشان سفره پارچه ای به مغازه می آورند. شما اگر یک ربع ، جلوی مغازه من بایستید و می بینید که از هر سه نفر، دو نفر سفره پارچه ای دارند و فکر می کنم این اتفاق خیلی خوبی است که هم به سلامت جان خودشان کمک می کند و هم حافظ محیط زیست است.
قیمت نان لواش چقدر است؟
هر عدد نان لواش را 160 تومان می فروشیم.
یعین شما به هر مشتری 320 تومان نان رایگان می دهید.
بله همین طور است.
در روز چقدر نان می پزید؟
از صبح تا شب 25 کیسه آرد استفاده می کنم که می شود حول و حوش 11 تا 12 هزار نان لواش.
اینکه تعدادی از نان ها را رایگان می دهید به ضررتان تمام نشده؟
به لطف خدا من ضرری از این کار ندیدم. کلا در کارم یک شعار دارم :« سود کمتر، فروش بیشتر و کیفیت بهتر» همین اتفاق باعث شده که مردم از راه های دور و نزدیک مثلا از شهرهای همجوار مثل شاهین قلعه، شریف آباد، ابهر حتی زنجان و قزوین و تاکستان برای خرید نان به ما مراجعه کنند. حتی من از تهران هم مشتری دارم که هفته ای یک بار می آید 200 تا نان لواش می خرد و می برد.

خبر آنلاین

705

کد خبر: 845353

وب گردی

وب گردی