در مدیریت اقتصادی و فرهنگی ضعف داریم / در نظام شهری و تمدن سازی در ابتدای راه هستیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه موانع اصلی زیست سیاسی و اجتماعی ما در اقتصاد و نوسازی صنایع است و در فناوری های ما عقب مانده است، گفت: در مدیریت اقتصادی و فرهنگی ضعف هایی داریم ودر مسئله نظام شهری مشکلاتی داریم و جهاد توانمندسازی نیاز فوری و اساسی کشورمان است و بدون آن نمی تواتیم از مشکلات عبور کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در نشست خبری «پروژه ملی توانمندسازی هزارمدیر خط مشی گذار بخش عمومی» اظهار داشت: ملت ایران در انقلاب اسلامی اهداف بزرگی را انتخاب کرد و رسیدن به آنها و نیازمند تلاش و آماده سازی نسل های انقلاب است.

رضایی ادامه داد: ملت نه تنها دنبال براندازی شاه نبود بلکه علاوه بر آن هدف بزرگ احیای تمدن بزرگ را دنبال کرده و این مسئله نیازمند تلاش بزرگی است.

رضایی افزود: گام‌های بلندی که ما در انقلاب اسلامی تاکنون برداشته ایم اما در بخشی از موارد هنوز نتوانستیم موفقیت ها را کامل کنیم.

او تاکید کرد: در این 40 سال گام‌های بلندی برداشتیم ولی تا میل به مقاصد نهایی باید گام‌های بزرگتر و گام‌های بلندی برداریم و هرچه هدف بزرگتر باشد نیز به فداکاری بیشتری است. البته نتوانسته ایم همه حوزه های حیات خود را کامل کنیم. در بعد امنیت سیاست و دفاع پیشرفت های معجزه سازی بدست آوردیم ولی در بعد اقتصاد و فرهنگ و فناوری، اجتماعی و نظام شهری و تمدن سازی در ابتدای راهیم.

رضایی با تاکید بر اینکه موانع اصلی زیست سیاسی و اجتماعی ما در اقتصاد و نوسازی صنایع است. فناوری های ما عقب مانده است، گفت: در مدیریت اقتصادی و فرهنگی ضعف هایی داریم و در مسئله نظام شهری مشکلاتی داریم و جهاد توانمندسازی نیاز فوری و اساسی کشور مناست و بدون آن نمی تواتیم از مشکلات عبور کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما نیاز به رهبران تغییر داریم تا شرایط فرهنگی و اقتصادی را تغییر دهند و بدون این رهبران تغییر پیشرفتی در این قضیه نخواهیم داشت.

او ادامه داد: ما رهبرانی می خواهیم شجاع و آگاه در اقتصاد و فناوری در نظام شهری و در آموزش و پرورش و دانشگاه که این رهبران تغییر بتوانند ملت ایران از موانع تصنعی و تاریخی عبور کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نسل سوم و چهارم انقلاب باید در حوزه توانمندسازی روحی فعال شوند، تصریح کرد: بدون احساس مسئولیت نمی‌شود هدف‌گذاری‌های بزرگی را صورت داد و روحیه اعتماد به‌نفس و ما می‌توانیم باید مورد توجه قرار گیرد.

او تصریح کرد: مسئله بعدی اعتماد به نفس است ما باید به نسل سوم و چهارم اعتماد به نفس بیشتری بدهیم و آنها را امیدوار سازیم از مشکلات و موانع موجود عبور کنند مسئله کسب و دانایی و دانش های مفید در این زمینه کارساز است. ما هزینه‌های زیادی را بابت تربیت دانشجو صرف می‌کنیم ولی ملت‌های دیگر از این سرمایه ملی و بیت‌المال استفاده می‌کنند. بنابراین کسب دانش با شیوه آموزشی که در آموزش و پرورش داریم متاسفانه اهداف مورد نظر در این راستا به دست نمی‌آید ما نیازمند دروه‌های آموزشی قوی در این زمینه داریم که خلع را پرکنند. با خلع آموزش در کشور را در پاسخگویی به نیازها جبران کنیم.

رضایی تاکید کرد: مسئله بعدی کسب مهارتهای لازم است خط مشی در حوزه دولت و سیاست‌گذاری مردمی و بخش خصوصی که بیشتر مورد توجه است به شدت نیازمند مهارت است در غیر اینصورت در زمینه بهبودسازی اراده دولتی ناتوان است و نمی‌تواند مشاوره لازم را ارائه دهد.

نبود خط مشی سیاست‌گذاری عامل اصلی ایجاد فساد در کشور

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از دلایل گسترش فساد در کشور این است که خط مشی‌ سیاست‌گذاری و مشاوران با تجربه و ابزار و مکانیزیم اصولی نداریم که مجموعه دولت گلوگاههای فساد را ببندند در این خصوص کسب مهارتها یک ضرورت است. این موضوع را نه تنها به موسسه آرا پیشنهاد می‌کنم بلکه همه موسسات دولتی در این زمینه فعال شوند. هم اکنون نسل سوم و چهارم آماده فعالیت در این بخش هستند ولی امکانات لازم برای پذیرفتن مسئولیت تاریخی در کشور فراهم نشده است همه باید تلاش کنیم نسل انقلاب را آماده کنیم.

نباید به گسست دانشی مواجه شویم

او ادامه داد: دانش و مهارت‌های در کشور به درستی منتقل نمی‌شود نباید با گسست دانشی مواجه شویم نسل سوم و چهارم کلیه دانش‌ها ومهارتها را بگیرند و نخواهند از صفر هزینه‌هایی که برای نسل انقلاب شده را بپردازند باید انتقال تجربه از نسل اول و دوم به نسل سوم و چهارم صورت گیرد.

رضایی تصریح کرد: در نسل اول و دوم انقلاب در زمینه‌های فتح دانش و تجربه بزرگی بود کاری که در عراق ، سوریه و لبنان انجام می‌شود ربطی به بخش گستردگی نظامی ایران ندارد بلکه انتقال دانش و تجربه نسل اول و دوم است. اینهایی که می‌گویند ایران پولهای فراوانی به سوریه، لبنان و غیره می‌پردازد دروغ بزرگی بیش نیست اگر راست می‌گویند اسناد و مدارک را منتشر کنند. پو و سرمایه ما نیروی انسانی است که به عراق و سوریه و لبنان صادر کردیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر امروز حشدالشعبی تشکیل شده و با داعش مبارزه می‌کند و حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه اسرائیل را شکست می‌دهد و جیش‌الوطنی سوریه توانسته داعش را در جای خود بنشاند تنها حاصل انتقال سرمایه معنوی و دانشی است که ایران به این کشورها صادر کرده است.

** موتور پیشرفت کشور کسب خلاقیت و نوآوری است

رضایی با تاکید بر اینکه باید به نسل سوم و چهارم انقلاب دل و جرات خلاقیت بدهیم، گفت: امروز موتور پیشرفت‌های جدید نوآوری و خلاقیت است و اگر در انقلاب و دفاع مقدس خلاقیت نداشتیم نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه باید توانمندسازی را از ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس آغاز کنیم، گفت: ما می‌توانیم به عظمت و شکوه مد نظر خود برسیم و به شعارهای آرمانگرایانه خود دست پیدا کنیم ولی این کار بدون تولید رهبرانه تغییر در بخش‌های مختلف امکان‌پذیر نیست.

او در بخش دیگری از این برنامه و در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز، پیرامون اقدامات مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تربیت مدیران تأثیرگذار گفت: جلوی ضرر را از هرجایی بگیری منفعت است. تاکنون در دبیرخانه مجمع این کار را ۸ الی ۹ سال پیش شروع کرده‌ایم، در دانشگاه شریف، دانشگاه آزاد اندیشکده‌ نوع سومی تأسیس کرده‌‌ایم و در موسسه علمی کاربردی نور نیز دوره‌های مدیریت تشکیل می‌شود.

رضایی در پایان و در پاسخ به سوالی پیرامون توجه مجمع تشخیص مصلحت نظام به حمایت از مؤسسات فناوری، گفت: در سیاست‌های کلی برنامه ششم یکی از تاکیدات مجمع تقویت و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است، این سیاست‌ها در برنامه تبدیل به قانون شده و در اجرا هم نظارت می‌کنیم که دولت و مجلس حمایت‌های کافی را از این شرکت‌ها خواهند داشت.

401

کد خبر: 845381

وب گردی

وب گردی