اقداماتی که باید سرنشینان خودرو به هنگام سیل و سیلاب انجام دهند

رانندگان در صورت مواجه‌شدن با معابر آب گرفته در حین رانندگی خونسردی خود را حفظ کرده و و مراقب خرابی‌ها و شیب‌های خیابان باشند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر لادن کریمی، کارشناس مسئول آموزش همگانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در برنامه «فرصت طلایی» شبکه رادیویی سلامت با اشاره به آغاز فصل بارش ها و احتمال وقوع سیل و سیلاب گفت: در بیشتر مواقع مردم به علت دست کم گرفتن قدرت سیل و تکیه بر امنیت خودروها در هنگام وقوع سیل خودرو را ترک نمی کنند که این امر بسیار نادرست است واگر سیل اطراف خودرو شما را فراگرفته است، خودرو را رها کرده و به محدوده‌های مرتفع بروید.
وی ادامه داد: اجسام سنگین به ‌خاطر نیرویی که آب به آنها وارد می‌کند، به‌ راحتی به حرکت در می‌آیند و ارتفاع بیش از ٢٠ سانتیمتر آب برای بیشتر خودروها، به معنای غوطه‌ور‌شدن خودرو خواهد بود؛ چرا که آب از کف آن بالاتر می‌آید پس توصیه می شود در مسیرهایی که کمتر از 20سانتیمترهم آب گرفته تردد نکنند چراکه نیروهای امدادی هم در این نوع درگیری های سیل امکان امدادرسانی کمتری دارند.
کارشناس مسئول آموزش همگانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به رانندگان توصیه کرد در صورت مواجه‌شدن با معابر آب گرفته در حین رانندگی خونسردی خود را حفظ کرده و ادامه داد: بهتراست رانندگان در این مواقع با آرامی رانندگی کنید و مراقب خرابی‌ها و شیب‌های خیابان باشند.
کریمی گفت: رانندگان گرفتار در سیلاب هنگام رانندگی با دنده سنگین حرکت کنند؛ زیرا ترمزها در آب به خوبی کار نمی‌کنند و اگر جزو افراد پیاده در خیابان هستید، از سیم‌های آویزان برق و منابع اصلی آب و شبکه‌های تخریب‌شده فاضلاب دور شوید چرا که سیل و آبگرفتگی می‌تواند در سیستم برق‌رسانی موجب اتصال کوتاه و آتش‌سوزی شود، بنابراین چنانچه در انبارهای مواد سوختی یا نزدیک چنین مکان‌هایی هستید، مراقب باشید.
وی در پایان اظهارداشت: در آب در حال جریان راه نروید؛ زیرا حتی سطح آبی تا قوزک پا هم می‌تواند تعادل شما را بر هم بزند همچنین از فاضلاب‌ها و جوی‌های به ظاهر آرام نیز دوری کنند.
یادآور می شود، نخستین جشنواره کشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» با هدف فرهنگ سازی برای پیشگیری از سوانح و حوادث به همت شبکه رادیویی سلامت از چهارم شهریور ماه آغاز شده است و علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود را تا یکم آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال کنند.

701

کد خبر: 845424

وب گردی

وب گردی