انعقاد قرارداد 60 میلیون دلاری  برای افزایش کارآیی موتورخانه‌ها

قائم مقام مدیر بهینه سازی انرژی در ساختمان، از اعلام آمادگی 10 سرمایه‌گذار برای افزایش کارآیی موتورخانه‌ها در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها خبر داد.

محمد میرزایی قائم مقام مدیر بهینه سازی انرژی در ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور گفت: اجرای طرح موتورخانه‌ها بر اساس بند "ق" بودجه 93 در کشور صورت می‌گیرد.

میرزایی از اجرای اصلاح 600 هزار موتورخانه تا پایان سال 97 خبر داد و گفت: با اجرای این طرح حدود 37 میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهیم داشت.

او تصریح کرد: طی یکی دوسال دوسال اخیر به دنبال تهیه زیرساخت‌های این طرح بودیم، این طرح‌ها از لحاظ نوع کار و نوع قرارداد تفاوت فاحشی با قراردادهای پیمانکاری دارند.

میرزایی تاکید کرد: در طرح‌، بهینه سازی و افزایش کارآیی موتورخانه براساس ماده (12) سرمایه‌گذار کار سرمایه گذاری و اصلاح و بهینه سازی موتورخانه را انجام می دهد تا راهکارهای اصولی را با سرمایه خود در این راستا ارائه دهد. زمانی که صرفه جویی محقق شد از محل صرفه‌جویی سوخت اصل و فرع سرمایه گذاری را به صورت یارانه پرداخت می کند.

قائم مقام مدیر بهینه سازی انرژی در ساختمان افزود: طبق بررسی‌های انجام شده ساختمان‌ها باید 50درصد صرفه جویی را داشته باشند به شرطی که این صرفه جویی محقق شود ما بایستی تیپ قراردادها را از لحاظ مالی و فنی تهیه و به تایید مراجع اصلی می‌رسانیم.

او با بیان اینکه تاییدیه تیپ قراردادها را دریافت کردیم اظهار کرد: از لحاظ گردش مالی و زیرساخت‌ها فراهم شده است و هم‌اکنون در مرحله عقد قرارداد با سرمایه گذار هستیم که تا به امروز 10 سرمایه گذار اعلام آمادگی کردند.

قائم مقام مدیر بهینه سازی انرژی در ساختمان تاکید کرد: بعد از ابلاغ، سرمایه گذار کار ارزیابی ساختمان و اصلاح موتورخانه ها را شروع می‌کند.

او یادآور شد: میزان اعتبار طرح از محل صرفه‌جویی به ازای هر متر مکعب گاز 13 سنت تامین می‌شود. سرمایه‌گذار به مدت 60 ماه می‌تواند بازپرداخت سرمایه‌ را دریافت کند.برای اجرای این طرح دولت در مجموع2میلیارد دلار یارانه صرفه جویی سوخت در نظر گرفته است. هم‌اکنون نزدیک بیش از 60 میلیون دلار قرارداد را ابلاغ کردیم و به زودی اجرای طرح کلید خواهد خورد.

402

کد خبر: 845591

وب گردی

وب گردی