افشارزاده: نهضت پهلوانی را گسترش می دهیم

مشاور عالی وزیر ورزش ایران:  امیدواریم در بازی‌های آسیایی اندونزی ورزش زورخانه‌ای به صورت نمایشی حضور داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، افشارزاده درخصوص برگزاری نخستین دوره مسابقات جنوب آسیا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما بیان کرد: این ورزش از ۱۳ سال پیش آغاز شد و من آن زمان دبیرکل کمیته ملی المپیک بودم، می‌خواستم با معرفی این ورزش به شورای المپیک آسیا موافقت چند کشور را هم بگیرم تا بتوانیم این ورزش را به صورتی بهتر گسترش بدهیم و بتوانیم به طور رسمی در مسابقات آسیایی شرکت کنیم و تائیدیه شورای المپیک آسیا را هم داشته باشیم.با توجه به تغییراتی که در فدراسیون ایجاد شد متأسفانه این مسئله به تعویق افتاد اما خوشبختانه توانستیم با تأکیدات مقام معظم رهبری این ورزش را فرا‌گیر کنیم و آن را در کشورهای مختلف گسترش بدهیم و نهضت پهلوانی را به کشورهای مختلف معرفی کنیم و اکنون ۸۵ کشور عضو فدراسیون جهانی زورخانه‌ای هستند. با بسیاری از این ۸۵ کشور به صورت مستقیم ارتباط مستقیم داریم و با آنها مکاتبه می‌کنیم و تعداد کمی از این فدراسیون‌ها هم با رؤسای کمیته‌های ملی کشورهایشان مکاتبه می‌کنیم و با توجه به اینکه آقای مهرعلیزاده در این ۴ سال وقت خوبی در فدراسیون ورزش زورخانه‌ای گذاشته‌اند و تلاش‌های زیادی انجام شده، این فدراسیون جهانی اکنون شکل بسیار مناسبی پیدا کرده است. اکنون این فدراسیون جهانی اساسنامه‌ای مدوّن دارد، کمیته‌های مختلفی در آن تشکیل شده است و مشغول آموزش کشورهای مختلف در این زمینه هستیم. البته برای گسترش بیشتر این ورزش مستلزم زمان هستیم، چندین فیلم خوب هم از این ورزش تهیه کرده‌ایم تا در اختیار کشورها بگذاریم. مقدمات کار این بود که یک تقویم ۴ ساله برای فدراسیون جهانی داشته باشیم که این کار را به نحو مطلوب انجام داده‌ایم و کارهای آن در حال پیگیری است، امیدوارم تا آخر دسامبر که پایان سال ۲۰۱۶ میلادی است بتوانیم تقویم آن را به طور کامل اجرایی کنیم و بتوانیم با کلاس‌های آموزشی که داریم با محتوا این کار را انجام بدهیم. در مسابقات کشورهای اسلامی اولین حضور رسمی این ورزش پهلوانی صورت گرفت و کشورهایی که در بازی‌های اسلامی در این مسابقات شرکت نکرده بودند به طور مستقیم در این بازی‌ها حاضر شدند و این ورزش را از نزدیک دیدند و لمس کردند. ما سعی کرده‌ایم قدم به قدم پیش برویم.

برای گسترش ورزش زورخانه‌ای در جهان، کار راحتی نداریم

افشارزاده افزود: والیبال وقتی به ایران آمد یک تور و یک توپ و یک ابعاد زمین داشتیم اما در ورزش زورخانه‌ای کار به این راحتی نیست، باید یک مرشد داشت که صدای خوبی هم داشته باشد، با فرهنگ این ورزش آشنا باشد، میل و کباده و سنگ می‌خواهد که اینها هر کدام برای خود یک فدراسیون جدا می‌خواهند. کشورها نمی‌توانند این را آماده کنند و ما این لوازم را هم تهیه و برای کشورها ارسال می‌کنیم. کار راحتی نیست اما امیدوارم با تلاش‌ها و بودجه‌ای که در اختیار داریم شرایط بهتری را هم فراهم کنیم و مربیان خوبی هم در این رشته در سایر کشورها تربیت کنیم تا کمتر بخواهیم از مربیان و داوران خودمان در این رشته استفاده کنیم. همه کشورهای دنیا چنین ورزش‌هایی را دارند مثلاً کره جنوبی تکواندو را گسترش داد و از سال ۱۹۹۸ که ما یک مدال در این رشته گرفتیم و تا به امروز ببینید تکواندوی جهان چقدر تغییر کرده است، چقدر کره‌ای ها به ما در زمینه تکواندو امکانات ارائه کردند، مربی پونسه ما از آن زمان که از کره جنوبی به ایران آمد یک جوان مجرد بود اما در ایران ماند و با همسر کره‌ای ازدواج کرد و هنوز هم در ایران حضور دارد، این مربی خانزاد جمهوری اسلامی ایران شد و مدیون ورزش کشورمان شد، کشورهایی مثل چین، ژاپن و کره چنین ورزش هایی دارند، کاراته برای ژاپن است. ووشو هم برای چین است، می‌خواهم بگویم که زمینه این کار در همه کشورها وجود دارد اما در ورزش زورخانه‌ای کشورها هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارند و ما کار را باید از صفر شروع کنیم.

امیدواریم در بازی‌های آسیایی اندونزی ورزش زورخانه ای حضور داشته باشد

این ورزش از ۱۳ سال پیش آغاز شد و من آن زمان دبیرکل کمیته ملی المپیک بودم،می‌خواستم با معرفی این ورزش به شورای المپیک آسیا موافقت چند کشور را همبگیرم تا بتوانیم این ورزش را به صورتی بهتر گسترش بدهیم و بتوانیم به طور رسمی در مسابقات آسیایی شرکت کنیم و تائیدیه شورای المپیک آسیا را هم داشته باشیم.با توجه به تغییراتی که در فدراسیون ایجاد شد متأسفانه این مسئله به تعویق افتاد اما خوشبختانه توانستیم با تأکیدات مقام معظم رهبری این ورزش را همه‌گیر کنیم و آن را در کشورهای مختلف گسترش بدهیم و نهضت پهلوانی را به کشورهای مختلف معرفی کنیم و اکنون ۸۵ کشور عضو فدراسیون جهانی زورخانه‌ای هستند. با بسیاری از این ۸۵ کشور به صورت مستقیم ارتباط مستقیم داریم و با آنها مکاتبه می‌کنیم و تعداد کمی از این فدراسیون‌ها هم با رؤسای کمیته‌های ملی کشورهایشان مکاتبه می‌کنیم و با توجه به اینکه آقای مهرعلیزاده در این ۴ سال وقت خوبی در فدراسیون ورزش زورخانه‌ای گذاشته‌اند و تلاش‌های زیادی انجام شده، این فدراسیون جهانی اکنون شکل بسیار مناسبی پیدا کرده است. اکنون این فدراسیون جهانی اساسنامه‌ای مدوّن دارد، کمیته‌های مختلفی در آن تشکیل شده است و مشغول آموزش کشورهای مختلف در این زمینه هستیم. البته برای گسترش بیشتر این ورزش مستلزم زمان هستیم، چندین فیلم خوب هم از این ورزش تهیه کرده‌ایم تا در اختیار کشورها بگذاریم. مقدمات کار این بود که یک تقویم ۴ ساله برای فدراسیون جهانی داشته باشیم که این کار را به نحو مطلوب انجام داده‌ایم و کارهای آن در حال پیگیری است، امیدوارم تا آخر دسامبر که پایان سال ۲۰۱۶ میلادی است بتوانیم تقویم آن را به طور کامل اجرایی کنیم و بتوانیم با کلاس‌های آموزشی که داریم با محتوا این کار را انجام بدهیم. در مسابقات کشورهای اسلامی اولین حضور رسمی این ورزش پهلوانی صورت گرفت و کشورهایی که در بازی‌های اسلامی در این مسابقات شرکت نکرده بودند به طور مستقیم در این بازی‌ها حاضر شدند و این ورزش را از نزدیک دیدند و لمس کردند. ما سعی کرده‌ایم قدم به قدم پیش برویم.

کار راحتی برای گسترش ورزش زورخانه‌ای در جهان نداریم

والیبال وقتی به ایران آمد یک تور و یک توپ و یک ابعاد زمین داشتیم اما در ورزش زورخانه‌ای کار به این راحتی نیست، باید یک مرشد داشت که صدای خوبی هم داشته باشد، با فرهنگ این ورزش آشنا باشد، میل و کباده و سنگ می‌خواهد که اینها هر کدام برای خود یک فدراسیون جدا می‌خواهند. کشورها نمی‌توانند این را آماده کنند و ما این لوازم را هم تهیه و برای کشورها ارسال می‌کنیم. کار راحتی نیست اما امیدوارم با تلاش‌ها و بودجه‌ای که در اختیار داریم شرایط بهتری را هم فراهم کنیم و مربیان خوبی هم در این رشته در سایر کشورها تربیت کنیم تا کمتر بخواهیم از مربیان و داوران خودمان در این رشته استفاده کنیم. همه کشورهای دنیا چنین ورزش‌هایی را دارند مثلاً کره جنوبی تکواندو را گسترش داد و از سال ۱۹۹۸ که ما یک مدال در این رشته گرفتیم و تا به امروز ببینید تکواندوی جهان چقدر تغییر کرده است، چقدر کره‌ای ها به ما در زمینه تکواندو امکانات ارائه کردند، مربی پونسه ما از آن زمان که از کره جنوبی به ایران آمد یک جوان مجرد بود اما در ایران ماند و با همسر کره‌ای ازدواج کرد و هنوز هم در ایران حضور دارد، این مربی خانزاد جمهوری اسلامی ایران شد و مدیون ورزش کشورمان شد، کشورهایی مثل چین، ژاپن و کره چنین ورزش هایی دارند، کاراته برای ژاپن است. ووشو هم برای چین است، می‌خواهم بگویم که زمینه این کار در همه کشورها وجود دارد اما در ورزش زورخانه‌ای کشورها هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارند و ما کار را باید از صفر شروع کنیم.

امیدواریم در بازی‌های آسیایی اندونزی ورزش زورخانه‌ای به صورت نمایشی حضور داشته باشد

این مسابقات را برای نخستین مرتبه در جنوب آسیا برگزار می‌کنیم و می‌دانید که با امکانات خیلی خوبی در تدارک برگزاری این مسابقات هستیم، این نقطه عطفی برای کشورهای آسیایی خواهند بود تا بتوانند در ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی فعال باشند. قرار است ملاقاتی با شیخ احمد داشته باشیم و اگر بتوانیم تائیدیه ایشان را بگیریم که دور از دسترس هم نخواهد بود می‌توانیم در بازی‌های آسیایی اندونزی این مسابقات را به صورت نمایشی برگزار کنیم تا ۴۵ کشوری که عضو شورای ورزش آسیا هستند این ورزش را از نزدیک ببینند. اکثر کشورهای دنیا ورزش‌های بومی و محلی خودشان را در این بازی‌ها به نمایش می‌گذارند و من فکر می‌کنم این مسابقات بهترین فرصت برای نمایش ورزش زورخانه‌ای خواهد بود. با شناختی که از کشور خودم و فرهنگ ایران دارم اعتقاد دارم که این رشته می‌تواند گسترش پیدا کند و با تاکیدات مقام معظم رهبری در آینده شاهد گسترش و موفقیت‌های بیشتر این ورزش باشیم و عضویت کشورهای بیشتری در دنیا در فدراسیون جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای باشیم.

601

کد خبر: 845613

وب گردی

وب گردی