استقلال ایالت کاتالونیا یک افسانه است

ماریانو راخوی در پارلمان اسپانیا درباره بحران کاتالونیا سخنرانی کرد. وی گفت حتی یک کشور در جهان نیز همه‌پرسی کاتالونیا را جدی نگرفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ماریانو راخوی – نخست وزیر اسپانیا – گفت :مقامات کاتالونیا از مشروعیت کافی به منظور اعلام استقلال یکجانبه برخوردار نیستند. وی افزود وعده استقلال، تنها یک «افسانه» است.

راخوی در مجلس نمایندگان اسپانیا گفت: «انگیزه و حمایت‌های آن‌ها از جدایی حقیقی نیست. آن‌ها حق و مشروعیت به منظور حکمرانی به عنوان منطقه خودمختار را دارند اما فاقد حق اعلام یک جانبه استقلال و یا نقض اساسنامه استقلال هستند.»

نخست وزیر اسپانیا با اعلام این که استقلال کاتالونیا با تمامی قوانین بین‌المللی در تضاد است ، افزود: تنها در صورتی که تمام مردم اسپانیا بپذیرند، این منطقه می‌تواند جدا شود.

وی همچنین گفت: «حتی یک کشور در جهان نیز همه‌پرسی استقلال کاتالونیا را جدی نگرفت.»

یکم اکتبر، بیش از 90 درصد رای دهندگان کاتالونیایی در یک همه‌پرسی، به جدایی منطقه خودمختار کاتالونیا از اسپانیا رای دادند. این همه‌پرسی در حالی برگزار شد که دولت مرکزی اسپانیا آن را غیرقانونی خوانده بود. پادشاه اسپانیا این همه‌پرسی را اقدامی برای «شکستن وحدت اسپانیا و حاکمیت ملی آن دانست.» با این‌حال، در روز همه‌پرسی ،درگیری‌های خشونت‌آمیزی میان نیروهای پلیس اسپانیا و فعالان جدایی طلب کاتالونیایی صورت گرفت. در پی این درگیری‌ها، دستکم 1000 نفر زخمی شدند. این اقدامات پلیس اسپانیا انتقادهایی را از جانب کشورهای اروپایی ،متوجه مادرید کرد.

کد خبر: 845638

وب گردی

وب گردی