ستاد احیای دریاچه ارومیه هیچ فعالیت خاصی انجام نداده است/ نگاه ها به دریاچه ارومیه نگاهی ملی باشد

رئیس شورای شهر ارومیه با اشاره به این که باید نگاهمان به دریاچه ارومیه نگاهی ملی باشد، گفت: به جهت گستره جغرافیایی دریاچه و تاثیرگذاریی که در حوزه آبریز خود و در مناطق متاثر دارد, به دریاچه باید به عنوان یک دریاچه ملی نگاه کنیم.

رسول اصغرزاده رئیس شورای شهر ارومیه در رابطه با وضعیت دریاچه ارومیه در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: خشکی دریاچه ارومیه به جهت شرایط اقلیمی به صورت تدریجی به وجود آمده که از سال 75 شروع و تاکنون ادامه داشته است و می توان کاهش باران ها و مصارف بیش از حد آب های زیرزمینی را از علل خشکی دریاچه دانست.

وی افزود: آنچه که مردم ارومیه بعد از 21 سال شاهد هستند شروع کاهش سطح آب دریاچه ارومیه در کمترین مقدار خود است البته در سال های 93-94 به دلیل بارندگی مناسبی که داشتیم بخشی از این خشک شدن جبران شد و دوباره در سال 95-96 با کاهش بارندگی مجددا این خشکی به وجود آمد.

نگاه ها به دریاچه ارومیه نگاهی ملی باشد

رئیس شورای شهر ارومیه با اشاره به این که باید نگاهمان به دریاچه نگاهی ملی باشد، ادامه داد: به جهت گستره جغرافیایی دریاچه و تاثیرگذاری که در حوزه آبریز خود و در مناطقی که متاثر بودند دارد, ما به دریاچه ارومیه باید به عنوان یک دریاچه ملی نگاه کنیم.

ستاد احیای دریاچه ارومیه هیچ فعالیت خاصی انجام نداده است

وی تصریح کرد: همانطور که تمامی متولیان امر در طی این 15-16 سال موضوع دریاچه ارومیه را به عنوان یک موضوع ملی قلمداد کردند تمامی دولت ها و مسوولین ذی ربط تمامی وعده و وعیدهای انتخاباتی در رابطه با این موضوع را با نگاه ملی داشته اند و اقداماتی در راستای احیای دریاچه ارومیه در سطوح ملی در لایحه های بودجه و تشکیلات فرا استانی دیده شده است.

رئیس شورای شهر ادامه داد: ستاد دریاچه ارومیه که در اوج این گونه اقدامات باید باشد نیست متاسفانه آنچه که از فعالیت های ستاد احیای دریاچه ارومیه دیدیم در سطوح ملی و منطقه ای فقط شگردها و مسائل انتخاباتی و تبلیغات انتخاباتی بوده است.

وی گفت: طی دو سال اخیر هیچ عملیاتی از جمله تخصیص بودجه ای که بتواند این خطر را از منطقه و کشور ما دور کتد شاهد نیستیم.

اصغرزاده افزود: اعتباراتی که به دریاچه اختصاص دادند در 96 حتی کمتر از تخصیص اعتبارات عمرانی بوده است.

بخش اعظم دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی است

وی تاکید کرد: دریاچه ارومیه یک موضوع ملی است نه منطقه ای، نه این که مردم ارومیه بخواهند یک حساسیتی را ایجاد کنند و ما بگوییم بحث شهر ارومیه و دریاچه ارومیه است زیرا بخش اعظم دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی است منتها دریاچه از قدیم به نام ارومیه نام گرفته است.

رئیس شورای شهر ارومیه افزود: استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان و زنجان با سرعتی بسیار مستقیم درگیر این موضوع هستند. اگر چنانچه خشکی دریاچه اتفاق بیفتد خودش را بسیار وسیع تر در این استان ها نشان خواهد داد . دیدگاه های ملی که عملیات های اجرایی استعدادها ،ضعف ها ، تلاش ها و اقدامات انجام یافته منطقه را نادیده بگیرند و ظرفیت های منطقه را به ویژه دانشگاه ارومیه را نبینند ما را به هیچ نتیجه ای نخواهد رساند همانطور که در عرض این چهار سال به نتیجه ای نرساند.

وی در پایان تصریح کرد: موضوع دریاچه ارومیه به دلیل ملی شدن محدودیتهایی برای شورای ارومیه به وجود آورده که در قبال یک مساله ملی و فراملی دست ما را بسته و نتوانستیم بیشتر از این پیش برویم.

901/900

کد خبر: 845734

وب گردی

وب گردی