سنجش بهداشت روان دانش آموزان پایه هفتم و هشتم الکترونیکی انجام می شود

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح سنجش الکترونیکی بهداشت روان در سال های آینده در هر منطقه، استان برای هر سه پایه تحصیلی اجرا شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران همایش بزرگداشت هفته بهداشت روان با حضور شکوهی مدیر کل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش، حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، کریمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تهران، رحمانی رییس اداره مشاوره و معاونین پرورشی و مشاوران مناطق در محل تالار فرهنگ برگزار شد.

در این مراسم که در اولین روز هفته بهداشت روان برگزار گردید, مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ارتقای بهداشت روان دانش آموزان و بررسی عملکرد آنان در مدرسه گفت: بهداشت روان دانش آموزان پایه های هفتم و هشتم که از پایه های با اهمیت و ضروری است امسال به صورت الکترونیکی انجام می شود.

مسعود شکوهی در همایش «بهداشت روان و مدرسه کارآمد» اظهار کرد: در طرح سنجش الکترونیکی بهداشت روان، سلامت دانش آموزان از لحاظ تحصیلی، تربیتی، شخصیتی، رفتاری و روحی و روانی سنجیده می شوند و دسترسی و امکان شناخت لازم را برای کادر آموزشی و مسئولان مدرسه از ویژگی های دانش آموزان فراهم می کند.

وی گفت: این اطلاعات به مسئولان مدرسه کمک می کند که اقدام مناسبی در شناسایی آسیب ها، اختلالات رفتاری و برای حل مشکلات دانش آموزان داشته و برنامه ریزی هایی را برای ارتقای روحی و روانی دانش آموزان انجام دهند.

شکوهی ابراز امیدواری کرد: طرح سنجش الکترونیکی بهداشت روان در سال های آینده در هر منطقه، استان برای هر سه پایه تحصیلی اجرا شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت آموزش گفت: رویکرد ما در نظام آموزشی کلاس محوری است که برخی معتقد بودند که با حضور دانش آموزان در کلاس و اهمیت آموزش و تدریس بر طبق دستورالعمل آموزشی، فرصتی برای پرداختن به برنامه های فوق برنامه و ارائه خدمات و بررسی های مشاوره وجود نداشت که بر این اساس برای حضور و ارتباط مشاوران در مدرسه آنان به عنوان معلم در کلاس حضور پیدا کردند.

شکوهی با اشاره به طرح همیار مشاور گفت: این طرح، امسال، برای چهارمین سال اجرا می شود که در طرح همیار مشاور از ظرفیت دانش آموزان در ارتقای مهارت ها و توانمندی های دانش آموزان بهره مند می شویم.

وی، توسعه مراکز مشاوره را از دیگر برنامه های اداره کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 270 هسته مشاوره در کشور فعال هستند که در تلاشیم که این هسته های مشاوره به مرکز مشاوره تبدیل شده و نیروی متخصص را در مراکز مشاوره داشته باشیم.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آمایش آسیب شناسی روانی اجتماعی برای دختران در یک پایه تحصیلی و در یک مقطع خاص از دیگر طرح های این اداره کل در راستای ارتقای بهداشت روان دانش آموزان است که امیدواریم این طرح توسعه پیدا کند و بتوانیم بهداشت روان دانش آموزان را با مشارکت تمامی ارکان مدرسه ارتقا دهیم.

شکوهی با اشاره به شعار هفته بهداشت روان با عنوان «بهداشت روان و مدرسه کارآمد» گفت: با توجه به مسایل و مشکلات حوزه روانی و روحی در جامعه، شاید این هفته تلنگری برای ما و خانواده ها است که یک اقدامی در این زمینه انجام دهیم.

وی با اشاره به پویایی معلم در مدرسه برای تربیت و پرورش دانش آموزان اظهار کرد: ما باید در مدرسه فضایی ایجاد کنیم که دانش آموزان و کادر آموزشی احساس آرامش کنند و با توجه به مشکلات پیش رو، چگونگی آموزش و ارتقای مهارت های معلمان در مدرسه، چگونگی تعامل آنان با دانش آموزان باید مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اجتماع، خانواده و مدرسه در ارتقای بهداشت روان دانش آموزان موثر است، افزود: دانش آموزی که از لحاظ روحی و روانی آمادگی ندارد، آموزش به او دشوار است و هنر مدیر، معلم و مشاور و کادر آموزشی مدرسه این است که دانش آموزانی را که دچار مشکل هستند، شناسایی کرده و به آنان کمک کنند.

شکوهی گفت: قرار نیست که مشاوران به تنهایی کمک و راهنمایی و خدمات مشاوره را به دانش آموزان ارائه کنند بلکه بخشی از این وظایف را معلمان و کادر آموزشی مدرسه هم می توانند انجام دهند و مشاوران باید خدمات مشورتی را به عنوان متخصص در سطح مدرسه گسترش دهند و معلمان نیز در این حوزه توانمند شوند.

وی با اشاره به اجرای طرح «مدرسه دوستدار زندگی» گفت: این طرح به مدت دو سال است که در مدارس تهران اجرایی می شود که در این طرح ارتقای توانمندی، مهارت و مشارکت مشاوران، نحوه برخورد و تعاملات بین همکاران و عوامل اجرایی مدرسه مورد توجه است.

701

کد خبر: 845744

وب گردی

وب گردی