به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی،سمعی و بصری، اکبر نبوی در ابتدای این برنامه با اشاره به سوابق مدیریتی مهندس حیدریان و نقش او در ریلگذاری سینمای نوین ایران پس از انقلاب اسلامی اظهار داشت: حیدریان از نخستین مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به همراهآقایان انوار و بهشتی ادامه حرکت مدیرانی نظیر آقای کلهر را که در اوایل انقلابشروع شده بود را ادامه داد و پایه سینمای بعد از انقلاب را خیلی جدی بنانهادند.
وی سپس خطاب به مهندس حیدریان ادامه داد: نقطه متمایز کار در مدیریت دهه 60 سینما وجود یم برنامه و برنامهریزی بود که باعث شد سینمای ایران به دوران مطلوبی دست یابد اما وضعیت برنامهریزی و طراحی سینما در امروز به چه صورت است و آیا قرار است همان مدل دهه 60 پیاده شود؟
تنها نقطه مشترک سینمای امروز با دهه 60 وجود برنامه است
محمدمهدی حیدریان در پاسخ به این سؤال گفت: حتما کسانی که اعتقاد به این موضوع دارند که امروز مانند دهه 60 قراراست رفتار کنیم، شوخی میکنند. تنها نقطه مشترک سینمای دهه 60 با اکنون این است که هر اتفاقی که در حوزهفرهنگ و هنر میافتد به دلیل پیچیدگی، گستردگی و فراوانی عوامل دخیل در آن،به برنامهریزی احتیاج دارد. فرهنگ بیش از هر حوزه دیگری به برنامهریزی نیاز دارد و این موضوع را ما چه آن زمان و جه امروز میدانیم و به همین دلیل برای آنکه بتوانیم جهانی شویم باید بتوانیم با برنامهریزی مناسب در بازار تصویر دنیا حضور موثر پیدا کنیم.
رئیس سازمان امور سینمایی،سمعی و بصری تصریح کرد: در فضای امروزفرهنگی هنری جهان، محدوده جغرافیایی معنا ندارد و کشور ما در این شرایطفرهنگی هنری جهان، در تعامل نا گریز و لاجرم با دنیا است که میتوان این اتفاقرا بهعنوان بزرگترین تغییر نسبت به گذشته دانست که روزبهروز شاخصههای اینبیمرزی شده و کار ما سختتر میشود. در دوره اخیر با فرهنگ و هنری مواجههستیم که بدون آن دیگر بخشهای فرهنگی ما نمیتواند صاحب هویت شود.
در تمام سالهای اخیر تلاش کردهایم به دیگر حوزهها بگوئیم فرهنگ زیربنا است
معاون وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی با تاکید دوباره بر اهمیت حوزه فرهنگ و هنر گفت: ما در دوره جدید با فرهنگ و هنری مواجه هستیم که بدون مرز است و دیگر در جغرافیایی ایران معنا پیدا نمیکند، متأسفانه در طول این سالها تلاش کردیمتا به همه دوستان زحمت کش دیگر حوزهها بگوییم که واقعاً زیربنا فرهنگ است واگر انقلاب اسلامی اینقدر عمق دارد به دلیل ماهیت فرهنگی آن است و خاستگاه انقلاب درون فرهنگ مردم بود، با توجه به این موضوع برنامهریزی ما باید جدیتر باشد و اگر متوجه تغییرات دنیا و اقتضاعات دنیای امروز نشویم موفق نخواهیم بود. بنابراین تلاش ما این بود که به پشتوانه تجربیات مثبت دهه 60 و سالهای بعد از آن به سرعت برنامه جدیدی را تدوین کنیم با مختصات این دوره هماهنگ باشد.
زبان تصویر، تنها زبان مشترک دنیا است
مهندس حیدریان خاطرنشان کرد: یکی از دلایل بیمرزی، پیدا کردن و مستقرشدن زبان مشترک است؛ چرا که بیان مشترک امکان تعامل بیواسطه را میدهدو تعامل بیواسطه کمک به مفاهمه را بیشتر میکند و زبان سینما و تصویر امروز تنها زبان مشترک در تمام دنیا است.
وی افزود:در دهه 60 ما به این احتیاج داشتیم برای برنامهریزی و دستیابی به ایناهداف مراحلی مانند استقرار، ارتقا کمی و ارتقا کیفی طراحی کنیم که طبیعتاً ازضعفها و ناکامیهایی برخوردار بود که در طول سالها آنها را اصلاح کردیم و در حال حاضر نیز حیاتیترین عامل برای برنامهریزی، این است که آن را جامعببنیم و در غیر این صورت، موفق نخواهد بود و بهسرعت و صحت هم پیش نخواهدرفت.
اخذ سهم از بازار تصویری جهان هدف اصلی ما است
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه پس از برنامهریزی اولویت بعدی دستبایی به سهم از بازار تصویری دنیا است، بیان داشت: حفظ حراست و تبیینارزشها و داشتههای معنوی هدف معنایی و محتوایی سینما است و باید دربرنامههایمان، مقصدمان به جهت شکلی و قالبی، حضور در فضای تصویری دنیاباشد و هدف اصلی ما این باشد که اخذ سهم از بازار تصویری جهان داشتهباشیم.
وی تاکید کرد: برای دستیابی به این سهم باید تکنولوژی آن را بدانیم تا حرفهاییکه میخواهیم بزنیم، شنیدهشده و مانع کپیبرداری این حرفها شویم و با قدرتتبدیل این حرفها رتبه، بیان تصویری پیدا کنیم.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز مخاطبان ما بیشتر درمعرض محصولات خارجی هستند و نکته تاسفبرانگیز این است که مخاطب کودک بیشتر در معرض این تولیدات قرار دارد.نسل میانسال و بزرگسال نوستالژیدارد اما برای کودکان افراد غیرملی نوستالژی شکل می دهند. ما با نسلمیانسال و بزرگسال دچار مشکل نیستیم چراکه آنها نوستالژی دارند و پیشینهذهنی و فرهنگی دارند اما کودک ما این را ندارد و افراد غیر ملی این نوستالژی رابرای آنها شکل میدهد که این واقعیت تلخی است.
مخاطب فعلی سینمای ایران، تنها 10 درصد از افراد جامعه است
حیدریان همچنین با تاکید براینکه سینمای ایران به سرعت باید در گونههابازسازی شود گفت: به دلیل فقر در موضوع و ژانر نمیتوان به سینمای جهانیبرسیم و متأسفانه زیر 10 درصد افراد، مخاطب فیلمهای فعلی روی پرده هستند.
وی ادامه داد: با توجه به ساخت فیلمها در ژانرهای یکسان و قدرت انتخابمخاطبان، ریزش مخاطب خواهیم داشت چرا که مردم عهد نکردند تا فقط اینفیلمها را ببینند که این مخالف نیاز فرهنگی مردم است و ما باید با بازسازیگونهها و ژانرهای مختلف سینما، از این اتفاق جلوگیری کنیم.
جشنوارهها در برنامهریزی جدید، گذرگاه لازم و توقف گاه مهلکی است
در ادامه این برنامه، رئیس سازمان سینمایی در پاسخ اکبر نبوی در خصوص رویکرد مدیریت سینما در خصوص حضوره در جشنوارههای خارجی بیان داشت: زمانی نیاز داشتیم مقصد را جشنواره ببینیم، چرا که در آن زمان تنها خبرهایجنگ و نفت از ایران منتشر میشد تا اینکه سینما ورود پیدا کرد و ما باید رویسکو میرفتیم تا دیده میشدیم و جشنواره ها بهعنوان اهداف اولیه طراحی شدند.
وی افزود: امروز جشنوارهها در برنامهریزی جدید، گذرگاه لازم و توقف گاه مهلکیاست و اگر مقصد گذاری ما جشنواره باشد، برای ما مشغولیت سازی میشود...
حیدریان عنوان کرد: اگر جشنواره از حالت توقف گاه و مقصد به حالت گذرگاهدرنیاید، ما نمیتوانیم سهممان را بازار جهانی بگیریم و برای این منظور اول بایدمفاهمه داشته باشیم و در مرحله بعدی لوازم حضور متنوع متناسب امروز دنیا راکه بیننده جهانی با آن سرکار داشته باشد فراهم کنیم و در نهایت اینکه حضور وسرمایهگذاری در بازارهای جهانی بیش از جشنوارهها باشد.
استانداران، شهرداران و متولیان امنیت ملی باید متقاضی سینماباشند اما نیستند
در بخش بعدی این برنامه، اکبر نبوی کارشناس و مجری بخش سینمایی برنامه «چشم شب روشن» با اشاره به نبود فقر سالن در بسیاری از شهرهای کشور از برنامهریزی سازمان سینمایی برای گسترش سینما در کشور به عنوان ابزاری برای کمک به امنیت ملی سوال کرد که معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ اظهار داشت: سینما یک پدیده و نهاد اجتماعی با خاصیت امنیت ملی استو حقش این است که بیشتر به آن اهمیت دهیم و به عنوان استاندار، شهردار وبهعنوان متولیان امنیت ملی باید متقاضی سینما باشیم که متأسفانه در حالحاضر نیستیم و این اتفاق، یک صدمه فرهنگی بزرگی است.
وی با اشاره که به خواست ائمه جمعه برای وجود سینما در شهرها گفت: برخی ازائمه جمعه میگویند ما سینما نداریم، ما میخواهیم خانوادهها بیایند بیرون و دریک مکان فرهنگی با هم باشند.
رئیس سازمان سینمایی ابراز کرد: روش مطلوب برای رسیدن به حرکت بهسویعدد مطلوب در سالن سازی است. در سالهای اخیر این حرکت آغاز شده و ماباید شتاب این اتفاق را بیشتر کنیم و دیگر اینکه سینماها را چه در قالب پردیسهاو چه در طرح جدید که مجموعههایی شامل 2 یا 3 سالنِ در پارکها گسترده کنیم.
اگر فیلم خارجی مزاحم سینمای داخلی نباشد مخافتی با آن نداریم
حیدریان در رابطه با سینما تک و نمایش فیلمهای خارجی گفت: فیلم خارجی ازجمله عواملی هستند که اجازه روبرویی و مواجهه بیواسطه بیننده با فیلم وفضایی را که به خاطر آن سینما مؤثر میشود میدهد؛ و همچنین به سایرشیوههای پخش یا ارائه فیلم، برتری پیدا میکند و ما اگر این امکان را در اختیارتهیهکننده نگذاریم مخاطبان را از آشنایی با آخرین تکنولوژی های سینما محرومکردیم.
وی ادامه داد: ما برای هدف خاص بیآنکه مزاحمتی برای فیلمساز ما باشد، مامیتوانیم آثار خارجی را به نمایش بگذاریم.
تعریف مطلوب هنرو تجربه برای ما امکان استفاده از تجربههای متفاوت هنری است
رئیس سازمان سینمایی همچنین در خصوص سینمای هنر و تجربه و اینکه آیا وضعیت فعلی این گروه مطلوب است، تصریح کرد: سینمای هنر تجربه یعنی ایجادامکانی برای مواجهه مردم با دستاندرکاران سینما و اگر تجربههای هنری درفیلمهای هنری استفاده شود، سینمای هنر و تجربه مطلوب ما خواهد بود.
توافق با صداو سیما برای همراهی جدی با سینما
رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگر از این برنامه در پاسخ به انتقاد اکبر نبوی مبنی بر نبود یک سازمان سینمایی واقعی در کشور به دلیل عدم همافزایی نهادهای فرهنگی بیان داشت: در چند ماهی که این مسئولیت را بر عهده گرفتم وکار را با دوستان سینماگر شروع کردیم، با برنامهریزی و هم افزایی های صورتگرفته، قرار بر ورود جدی صداوسیما به سینما با ساخت برنامه و تولید فیلم شد ورسیدن به افق موردنظر، بدون رسانه ممکن نیست. همچنین در چندین جلسه با دوستان حوزه هنری و سازمان تبلیغات به توافقات خوبی برای همراهی جدی دست پیدا کردهایم و به زودی به دیدار موسسات تابعه سپاه هم خواهم رفت چرا کهآنها در حوزه سینما بسیار فعال و با امکانات هستند.
جشنواره فجر بهسرعت دارای شناسنامه خواهد شد
بخش پایانی این گفتوگوی زنده تلویزیونی به برنامههای سازمان سینمایی برای ارتقا و استاندارسازی جشنواره فجر اختصاص داشت که مهندس حیدریان درپاسخ به این سؤال که جشنواره چه تغییراتی خواهد داشت، توضیح داد: قرارمانبا دوستان این است که هیچ کاری نکنیم مگر اینکه به برنامه عرضهاش کنیم وبرنامه بگوئیم که نقش این اقدام در جهت رسیدن به هدف چیست. سپس انجامشدهیم و اگر نبود آن را یا اصلاح یا حذف کنیم.
وی بیان کرد: جشنواره جهانی فجر تجربه بسیار خوبی بود. با تلاشهایی کهدوستان، بهویژه آقای میر کریمی کردند و این مسئولیت را قبول کردند، جشنوارهبرگزار شد. هدفی که برای این جشنواره دنبال خواهیم کرد، این است که جشنوارهفجر بهسرعت دارای شناسنامه خواهد شد. در کنار جشنواره، ما بازار را پررنگکردیم که میتوانست مقطعی باشد ولی کارکردی نداشت؛ در کنار آن ورک شاپداریم و سینماگران جدیدی را وارد میکنیم.
جشنواره ملی فیلم فجر باید دارای هویت مشخص شود
وی در بخش پایانی صحبتهای خود با تاکید بر نیاز جشنواره ملی فیلم فجر به داشتن هویت مشخص خاطرنشان کرد: جشنواره باید صاحب هویت شود و اینبخش در جشنواره ملی باید تقویت شود.جشنوارهای که کارکرد ملی بهتری داشته باشد و خطوطی را برای آینده سینما ترسیم کند. همچنین بخش جشن آن در حالغالب شدن است و قطعاً یکی از اصلیترین جشنهای انقلابی است و امسالباشکوهتر خواهد شد. یکی از اتفاقاتی که امسال افتاده، این است که امسال 22 فیلم داریم و این جزوی از تغییرات خواهد بود.
501