پتانسیل بالای ایران در صنعت چرم سبک/ واحدهای تولیدی نیاز به نوسازی دارند

«افسانه محرابی» مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رتبه چهارم کشور در استحصال پوست گوسفندی گفت: ایران دارای پتانسیل مناسبی در صنعت چرم سبک است اما این واحدها نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محرابی افزود: در سال‌های گذشته صنعت چرم سبک به صورت عمده با محوریت تولید و صادرات سالامبور (محصول اولین مرحله فرآوری پوست) که دارای ارزش افزوده پایین و آلایندگی زیست محیطی قابل توجهی است، فعالیت می کرد.
او تصریح کرد: برنامه ریزی‌ها به سمت تکمیل زنجیره ارزش محصول تا حلقه نهایی به منظور ایجاد حداکثر ارزش افزوده در داخل کشور و به تبع آن اشتغال‌زایی بالاتر در این صنعت مورد توجه قرار گرفت؛ بنابر این پیشنهاد تعیین عوارض جهت صادرات سالامبور و وت بلو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح و تصویب شد.
مدیر صنایع نساجی و پوشاک تصریح کرد: با توجه به وجود زیر ساخت های لازم در این صنعت و قدیمی بودن ماشین آلات، خطوط تولید موجود نیاز به بازسازی و نوسازی و بروز رسانی تکنولوژی دارند ؛ بر همین اساس طی مذاکراتی با سازمان برنامه و بودجه مقرر شد با توجه به درآمدزا بودن این صنعت برای دولت، بسته حمایتی صنعت چرم از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت به آن سازمان ارائه شود تا در خصوص محل تامین و تخصیص اعتبار مورد نیاز آن بررسی های لازم انجام شود.
او افزود: پس از انجام مطالعات میدانی در چرم شهرهای تبریز، مشهد و تهران و مشورت با کارشناسان تخصصی و تشکل ها، طرح بازسازی، نوسازی و تجهیز واحدهای تولید کننده چرم سبک با سرمایه گذاری یک هزار و 750 میلیارد ریال برای بازسازی و نوسازی 25 واحد تولید کننده چرم سبک و اشتغالزایی 875 نفر طی پنج سال ارائه شد.
محرابی گفت: به منظور ایجاد ارزش افزوده و اشتغال بالاتر در صنعت چرم سبک طرح امکان سنجی احداث واحدهای تولید محصولات چرمی به همراه طرح بازسازی، نوسازی وتجهیز واحدهای تولید کننده چرم سبک به معاونت امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه جهت بررسی در خصوص محل تخصیص اعتبار ارسال شد.
او اظهار داشت: در این طرح سرمایه گذاری مورد نیاز جهت احداث یک واحد تولید محصولات چرمی 132میلیارد ریال با اشتغالزایی 373 نفر است.
منبع: ایرنا
403

کد خبر: 846111

وب گردی

وب گردی