دسته گلی که دلالان در بازار گل فارس به آب می دهند

رییس اتحادیه شرکت های تعاونی گل و گیاه و محصولات گلخانه ای فارس از راه اندازی نخستین بازارچه گل در این استان خبر داد.

به گزارش ایسکا نیوز: رئیس اتحادیه شرکت های تعاونی گل و گیاه و محصولات گلخانه ای فارس از راه اندازی نخستین بازارچه گل در این استان خبر داد.

محمد بلاغی اظهار داشت: این بازارچه در فاز نخست در فضایی 300 متری در یکی از بازارچه های شهرداری ایجاد می شود و مدیریت آن برعهده 20 گلخانهدار گل و گیاه خواهد بود.
وی با بیان اینکه پس از بهره برداری از این بازارچه، بازارچه دیگری نیز در شیراز راه اندازی خواهد شد، اضافه کرد: در فارس 370 گلخانه در زمینه تولید میوه، سبزی، صیفی و گل و گیاه فعال است که از این تعداد 45 گلخانه به پرورش گل اختصاص دارد.
بلاغی با اشاره به اینکه بالغ بر 95 درصد گلهای پرورش داده شده در این گلخانهها، گل رز شاخه بریده است، اضافه کرد: تلاش میشود تمامی گلخانهداران گل و گیاه فارس بتوانند محصولات خود را بدون واسطه به دست گلفروشان برسانند.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه گلخانه در فارس، این اقدام سازمان جهاد کشاورزی را اقدامی قابل تقدیر دانست و گفت: در کارگروه مذکور در فارس، معاون باغبانی جهاد کشاورزی، معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری، مدیرعامل سازمان میادین و مشاغل شهرداری، مدیر تنظیم بازار و همچنین نماینده اتحادیه گلخانهداران و نماینده بهرهبرداران عضو هستند و خوشبختانه با مصوبه همین کارگروه، نخستین بازارچه گل و گیاه فارس به زودی راهاندازی میشود.
رئیس اتحادیه شرکتهای تعاونی گل و گیاه و محصولات گلخانه ای فارس با بیان اینکه بازارچه مذکور با هدف حذف واسطههای غیرضروری، کوتاه کردن دست دلالان، متوازن کردن قیمت گل در بازار در طول سال و همچنین تامین نهاده های مورد نیاز گلفروشی ها راه اندازی می شود، اضافه کرد: متاسفانه در بخش گلخانه به دلیل نبود سامانه یکپارچه مدیریتی، دلال ها نبض بازار گل فارس و دیگر استانها را به دست گرفته و بیشترین منفعت را میبرند.
بلاغی تصریح کرد: متاسفانه در بازار گل، دلالها اقدام به نرخگذاری غیرمنطقی و غیرکارشناسی میکنند و بدون توجه به قد، غنچه، برگ و یا رنگ گل، نرخ ها را تعیین می کنند که این معضل یک معضل جدی در بازار گل کشور است و سلیقه دلال جای نظریه های کارشناسی را گرفته است.
وی با یادآوری آنکه گلهای تولیدی فارس با اتوبوس در کنار ساک مسافران به بازار گل اصفهان و یا تهران منتقل می شود و سپس با قیمتهای گزاف به گلفروشیهای استان بازگردانده میشود، ادامه داد: در حالی که قیمت تمام شده تولید یک شاخه گل رز پای گلخانهدار 1200 تومان آب می خورد و در برخی ایام سال این گل ها شاخه ای 250، 500 و یا هزار تومان از گلخانه دار خریداری می شود، اما با قیمت هر شاخه 5 هزار تومان به دست مصرف کننده میرسد، در این میان بیشترین سود نصیب واسطهها و دلالان بازار گل میشود.
رئیس اتحادیه شرکتهای تعاونی گل و گیاه و محصولات گلخانه ای فارس با بیان اینکه در زمان انتقال گل به بازار گل و گیاه استانهای دیگر، بخش قابل توجهی از گلها تبدیل به ضایعات شده و از چرخه مصرف خارج میشود، افزود: برآوردها حاکی از ضایعات 20-30 درصدی گل پس از برداشت تا زمان رسیدن به دست مصرف کننده است که با توجه به تولید بالغ بر 206 میلیون شاخه گل رز در فارس، برآورد ضمنی نشان می دهد سالانه بالغ بر 50 میلیون شاخه گل رز تولیدی فارس، دور ریخته می شود که رقم ریالی خسارت وارده در این زمینه با احتساب قیمت تمام شده هر شاخه 1200 تومان، رقمی در حدود 50 میلیارد تومان است.
وی با تاکید بر اینکه ضایعات بالای محصولات کشاورزی، یک معضل کشوری است، افزود: بررسی ها نشان می دهد در حوزه کشاورزی سالانه 30 میلیون تن محصول از زمان تولید تا زمان مصرف تبدیل به ضایعات میشود که این معضل علاوه بر نابودکردن سرمایه ملی باعث هدررفتن 25 میلیارد مترمکعب آب میشود.
بلاغی با ابراز امیدواری نسبت به آنکه راهاندازی بازارچه گل و گیاه در شیراز، این ضایعات را به حداقل رسانده و قیمت گل نیز پای مردم ارزان تر تمام شود، اضافه کرد: خوشبختانه با تدبیر سازمان جهاد کشاورزی و با حمایت بسیار خوب سازمان میادین و مشاغل شهرداری شیراز، این بازارچه به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد. رئیس اتحادیه شرکت های تعاونی گل و گیاه و محصولات گلخانه ای فارس با اعلام آنکه با حمایت سازمان جهاد کشاورزی به زودی سامانه جامع گلخانه داران فارس راه اندازی میشود، گفت: در این سامانه که با الگوبرداری از سامانه موفق مرغداری های استان راه اندازی می شود، اطلاعاتی همچون میزان تولید روزانه و ماهیانه هر گلخانه، نیاز آنها به نهاده های تولید، وضعیت تولید و اطلاعات توزیع کنندگان و صادرکنندگان گل و گیاه ثبت می شود و براساس آن تلاش می شود ضمن تامین نیاز گلخانه داران، بازار مصرف و قیمت ها را نیز متعادل کرد.
بلاغی با اظهار امیدواری نسبت به آنکه از طریق این سامانه، گلخانه داران تشویق به تولید سایر گل های مصرفی در بازار استان شوند، افزود: در حال حاضر گل های مصرفی فارس از بازارچههای گل اصفهان، پاکدشت، محلات و برگهای تزئینی مورد نیاز از استانهای شمالی تامین می شود که امیدوارم به مرور زمینه تولید این محصولات در گلخانه های فارس مهیا شود.
وی با بیان اینکه تحقق این مهم نیازمند ایجاد زیرساخت است، گفت: راه درازی در پیش داریم.
چند وقت پیش قصد تولید گل گلایول در دو گلخانه در کازرون را داشتیم که در وهله اول با مشکل تامین پیاز این گل مواجه شدیم، با مشقت زیاد و با واردکننده پیاز گل گلایول ارتباط گرفتیم و پیاز گل خریداری شد اما بعد مشخص گردید پیازهای گل دچار مشکل است که آن را بازگرداندیم و دوباره پیاز گل خریدیم، بعد از آن مشخص شد گلخانه داران دانش فنی لازم را برای تولید این گل ندارند، از یکی از استان ها مدیر تولید آوردیم اما باز هم گل گلایول باکیفیتی تولید نشد.

منبع: خبر جنوب

کد خبر: 846127

وب گردی

وب گردی