رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:در بحبوحه سرگرمی امریکا و هم پیمانان عرب آن به چگونگی تضعیف و تخریب دولت اسلامی شام و عراق از طریق بسیج ارتش کشورهای مختلف و حملات هوایی علیه آن، اوضاع یمن این روزها به دنبال تنش میان مردم و نیروهای دولتی و قطع شدن خطوط ارتباطی تلفن و برنامه های تلویزیون روز به روز بدتر می شود.

به گزارش ایسکا نیوز در سرمقاله  رای الیوم آمده است: بیشتر مردم یمن طرفدار جریان "انصار الله" یا "حوثی ها به رهبری "عبدالملک حوثی" هستند. این جریان که در تمام اعتراض های خود به صلح آمیز بودن اقداماتش پایبند بوده، اکنون توانسته  با حمایت مردم وارد استان های صعده و عمران و "صنعاء" پایخت یمن شود.

بحران یمن چیز تازه ای نیست اما شکست تمام تلاش های کمیته های آشتی برای یافتن راه حل و فصل و نیز تلاش های "جمال بن عمر" فرستاه سازمان ملل متحد به یمن در دستیابی به توافقی برای متوقف کردن این بحران عجیب به نظر می رسد.

"هادی عبدالله منصور" رئیس جمهور کنونی یمن با توافق ریاض و با موافقت "علی عبدالله صالح" رئیس جمهور سابق یمن روی کار آمد چرا که از نظر صالح، عبدالله منصور از کاریزمای آنچنانی برخوردار نبود و رقیبی برای او محسوب نمی شد و مهم تر از همه اینکه از جنوب یمن بود تا اینگونه ادعا کنند که مردم جنوب یمن به شکل سازنده ای در قدرت مشارکت دارند اما واقعیت موجود متفاوت از این بود و این تنها یک مشارکت صوری بود تا واقعی. دلیل آن هم بالا بودن شدت جنبش های جدایی طلب جنوب و  در حاشیه قرار دادن آنها و انحصار قدرت در شمال بود.

علی عبدالله صالح تحت فشار عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس و مردم یمن از ریاست کناره گیری کرد و چندین بار هدف ترور قرار گرفت و دشمنان خود را در حزب اصلاح متهم به دست داشتن در این ترور کرد. طبیعی است که امروز سعی در تشکیل دولتی موازی کند تا بدین طریق انتقام خود را از دشمنانش گرفته و موانعی را در مسیر دولت جدید قرار دهد. صالح مردی زیرک است و هنوز هم هوای گرفتن انتقام از دشمنان در سر دارد.

برداشتن سوبسید از سوخت منجر به افزایش صد در صدی قیمت های سوخت شد و همین، عامل انفجار بحران گشت و روز به روز بر شدت آن افزوده شد. کشورهای حوزه خلیج فارس در تمام مسائل به جز بحران یمن وارد شدند. شورای همکاری خلیج فارس بیش از 25 میلیارد دلار به "عبدالفتاح سیسی" رئیس جمهور جدید مصر برای کاستن از فشارهای اقتصادی این کشور و همراه کردن مردم با او، تقدیم کرد و در ائتلاف امریکا علیه دولت اسلامی شام و عراق وارد شد و مخالفان سوری را آموزش داده و بر آنها سرمایه گذاری کرد اما در مورد یمن، بحران اقتصادی و انقلاب صلح آمیز  و سفید آن اقدامی نکرده و دست بسته ایستاد. جنگ داخلی یمن برای عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس خطری بزرگتر از داعش است. عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام جنگ علیه اخوان در یمن کرده و در تضعیف آن تاحدودی موفق شدند و در صدد روی کار آوردن رئیس جمهوری مانند عبد ربه منصور هادی هستند.با توجه به شرایط یمن باید گفت که جنگ داخلی این کشور سال ها طول خواهد کشید و تمام احتمال ها برای یمن به جز دستیابی به راه حل صلح آمیزی که کشور را از بحران کنونی خارج کند، وجود دارد.
کد خبر: 84621

وب گردی

وب گردی