هشدار به جاعلان برچسب اصالت کنترل سلامت/ نظارت سازمان غذا و دارو بر واردات روغن پالم

مدیر کل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با هشدار به جاعلان برچسب اصالت، گفت: در 6 ماه گذشته تیمی از جاعلان برچسب اصالت کالا که دارای 9 شماره پیامکی بودند دستگیر شده و تمام افرادی که اقدام به جعل و سودجویی با این روش می‌کنند نیز با همکاری قوه قضاییه دستگیر خواهند شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، بهروز جنت مدیر کل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در نشست خبری همایش روز جهانی غذا، اظهار داشت: طی سالیان گذشته سازمان غذا و دارو برای کاهش میزان استفاده از نمک، چربی و قند برنامه‌های خاصی را اجرایی کرده است به طوری که در یک بازه زمانی خاص تمرکز این سازمان بر روی محصولاتی بوده که از نمک زیادی برخوردار بودند و همچنین در بازه زمانی دیگری سازمان غذا و دارو تمرکز خود را بر روی کنترل میزان استفاده از چربی و قند در محصولات غذایی قرار داد.

وی با بیان اینکه از نشان ایمنی سلامت برای تشویق شرکت‌های تولیدکننده محصولات غذایی در راستای توجه به سلامت مردم جامعه استفاده می‌شود، گفت: هدف‌گذاری و تمرکز سازمان غذا و دارو در سال جاری بر روی موضوع کمبود ویتامین D و D3 در محصولات غذایی است. یکی از بزرگترین بیماری‌هایی که جامعه ما را تهدید می‌کند پوکی استخوان بوده که این بیماری همچنان در حال شیوع است.

جنت افزود: از آنجا که مردم جامعه ما کمتر در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند و از روش‌های طبیعی دریافت ویتامین D دور هستند سازمان غذا و دارو برای جبران کمبود مصرف ویتامین D برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است و امسال نشان ایمنی سلامت به شرکت‌هایی اهدا شد که سعی کردند در محصولات غذایی خود از ویتامین D استفاده کنند.

مدیر کل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، تصریح کرد: خوشبختانه نشان ایمنی سلامت به خارج از مرزهای کشور نیز گسترش پیدا کرده و برخی از شرکت‌های خریدار محصولات غذایی ایران اعلام کرده‌اند که این محصولات باید نشان ایمنی سلامت داشته باشند.

وی ادامه داد: فرآیند همکاری در کشور ما به خوبی در حال انجام است و سازمان جهانی بهداشت با ارزیابی عملکرد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و همچنین صنایع این موضوع را تأیید کرده است به طوری که از وزیر بهداشت به عنوان یکی از سخنرانان اصلی در مجمعی که در کشور اروگوئه برگزار خواهد شد دعوت به عمل آورد و وزیر بهداشت در آنجا تجارب سلامت ایران را با سایر کشورها به اشتراک خواهد گذاشت.

جنت با بیان اینکه در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در کشور ما هستند،‌ گفت: چاقی، کم‌تحرکی زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود که لازم است فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت گیرد.

مدیر کل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، افزود: زمانی میزان مصرف اسید چرب در جامعه به عنوان یک تهدید برای سلامت افراد شناخته نمی‌شد اما با گذشت زمان و مشخص شدن عوارض آن برنامه‌ریزی‌هایی برای کاهش مصرف این ماده صورت گرفت.

وی در خصوص عوارض مصرف اسید چرب ترانس، گفت: همان‌طور که مشاهده می‌کنید اکنون بسیاری از افرادی که در سنین بالای 50 سال قرار دارند با بیماری‌های قلبی و عروقی مواجه می‌شوند که یکی از دلایل بروز این موضوع مصرف اسید چرب ترانس در سالیان گذشته است. با تلاش‌هایی که سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت انجام دادند به این سمت می‌رویم که از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کرده یا سن ابتلا به آن را بالاتر ببریم.

جنت با بیان اینکه تغییرات آینده مهاجرت، سرمایه‌گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی شعار امسال همایش جهانی روز غذا است، گفت: در کشور ما شعار جهانی روز غذا تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ سلامت در نظر گرفته شده است که دلیل انتخاب آن ارتقا یافتن سلامت محصولات غذایی طی سال‌های اخیر بوده است.

مدیر کل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در خصوص برچسب اصالت، توضیح داد: برچسب اصالت ابزاری برای ردیابی و رهگیری محصولات سلامت محور است و در حال حاضر هیچ کالای وارداتی در حوزه غذا و دارو و همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی وجود ندارد که از برچسب اصالت سلامت برخوردار نباشد و مردم جامعه باید توجه کنند که اگر محصولی برچسب اصالت سلامت نداشت تقلبی یا قاچاق بوده و مورد تأیید وزارت بهداشت نیست.

وی اضافه کرد: برخی با بیان اینکه اجناس ما اصلی بوده و نیازی به برچسب ندارد به دنبال فروش محصولات تقلبی و سیاه‌نمایی هستند.

جنت با توضیح اینکه برخی با سوداگری و جعل برچسب اصالت کالا به دنبال به دست آوردن سود بودند، گفت: برچسب کنترل اصالت و سلامت به معنای این است که محصولات را بتوان کنترل کرد و مردم جامعه نباید به ظاهر قضیه توجه داشته باشند.

مدیر کل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، افزود: برخی از افراد به شیوه‌های متفاوتی این برچسب‌ را جعل کردند و حتی سامانه پیامکی برای آن قرار دادند به طوری که زمانی که مصرف‌کننده شماره برچسب را برای مرکز پیامکی ارسال می‌کرد با پیامی که اصالت محصول را تأیید می‌کرد مواجه می‌شد.

وی گفت: شماره پیامکی 20008822 شماره معتبر سازمان غذا و دارو برای پیگیری اصالت کالاهای سلامت محور است به طوری که اگر کدی برای این مرکز پیامک شود مشخصات کامل محصول و تأیید اصالت آن به مصرف‌کننده ارسال خواهد شد.

جنت گفت: جعل و تقلب در هیچ جای دنیا به صفر نمی‌رسد اما می‌توان با برخورد و اقدامات وزارتی میزان این گونه تخلفات را کاهش داد.

مدیر کل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، تصریح کرد: در 6 ماه گذشته تیمی از جاعلان برچسب اصالت کالا که دارای 9 شماره پیامکی بودند دستگیر شده و تمام افرادی که اقدام به جعل و سودجویی با این روش می‌کنند نیز با همکاری قوه قضاییه دستگیر خواهند شد.

وی در خصوص واردات محصولات تراریخته توضیح داد: این محصولات در دنیا از دو جنبه بررسی می‌شود و بیشترین چالشی که در دنیا وجود دارد جنبه زیست محیطی این محصولات است.

جنت، گفت: بعضی از محصولات که رخداد آنها در کشورهای مختلف از لحاظ سلامتی به تأیید رسیده در تمام دنیا قابلیت مصرف را دارد که سویا، ذرت، محصولات پنبه و کلزا از جمله آنها بوده و واردات این محصولات توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو کنترل می‌شود.

مدیر کل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در خصوص استانداردسازی و ساماندهی برنج‌های تولید داخل نیز گفت: استانداردسازی برنج‌های داخلی در مدت زمانی دو ساله انجام خواهد شد که به تدریج با کمک همکاران وزارت جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی این ساماندهی پیش خواهد رفت تا این محصولات نیز قابلیت ردگیری و کنترل پیدا کنند.

وی بیان داشت: شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزان و زمین‌های کشاورزی یکی از پروژه‌های بزرگی است که در آینده اجرایی خواهد شد و در گام اول این پروژه محصولات پرمصرف ساماندهی می‌شود.

جنت در ادامه این نشست خبری در خصوص واردات روغن پالم به کشور نیز توضیح داد: در مورد واردات و مصرف روغن پالم دو اتفاق افتاد به صورتی که در برخی از محصولاتی که مجوز استفاه از این روغن را نداشتند این روغن مورد استفاده قرار گرفت و همچنین موضوع دیگری که باید در این زمینه به آن توجه کرد اختلاف زیاد قیمت بین روغن پالم و سایر روغن‌های خوراکی بود و همین موضوع باعث شد که تولیدکنندگان به سمت روغن‌های گیاهی ارزان حرکت کنند که وزارت بهداشت در گام اول با برخورد قهری با متخلفان مانع فعالیت آنها شد و خوشبختانه از ابتدای سال 95 با راه‌اندازی سامانه TTAC در سازمان غذا و دارو کنترل دقیق‌تری بر میزان واردات این محصول صورت گرفت.

مدیر کل امور غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، تصریح کرد: در سال 92 تا 93، 720 هزار تن واردات روغن پالم به کشور صورت گرفت که با محاسبات سازمان غذا و دارو در سال 94 این ‌آمار به 420 هزار تن کاهش پیدا کرد. این میزان واردات مورد نیاز کشور بوده و به سلامت مردم آسیب نخواهند رساند و سازمان غذا و دارو اجازه واردات بیش از حد میزان استاندارد را نخواهد داد.

وی در خصوص استفاده از روغن‌های گیاهی و حیوانی در سبد غذایی خانوار نیز توضیح داد: تمام روغن‌های مورد تأیید سازمان غذا و دارو قابل مصرف هستند اما باید توجه کنیم که این محصولات باید به اندازه‌ای که نیاز است مصرف شوند و همچنین باید تنوع در مصرف این روغن‌ها وجود داشته باشد.

جنت در پایان با اشاره به اهمیت توجه مردم به نشانگر تغذیه‌ای، گفت: در طی سال‌های گذشته سیاست‌گذاری سازمان غذا و دارو نصب نشانگر تغذیه‌ای بر روی تمام محصولات غذایی بوده است که اکنون لازم است برای آموزش و همچنین آگاهی مردم جامعه از اهمیت این موضوع برنامه‌ریزی صورت گیرد که رسانه‌ها می‌توانند در تحقق این هدف نقش مهمی ایفا کنند.

گفتنی است؛ همایش روز جهانی غذا در تاریخ 23 مهر ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد.

701

کد خبر: 846253

وب گردی

وب گردی