دولت میانمار را تحت فشار قرار دهید

دبیر کل اسبق سازمان ملل از شورای امنیت خواست میانمار را برای بازگشت آوارگان مسلمان روهینگیا تحت فشار قرار دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، ­کوفی عنان، دبیر کل اسبق سازمان ملل متحد، روز جمعه از شورای امنیت خواست میانمار را برای بازگشت آوارگان مسلمان روهینگیا که بر اثر سرکوب ارتش میانمار به بنگلادش فراری شده اند، تحت فشار قرار دهد.

او که با دعوت فرانسه و انگلیس در نشست غیر رسمی با عنوان رئیس کمیسیونی درباره حقوق روهینگیا‌ها شرکت کرد از قدرت‌های بزرگ خواست با مقامات غیرنظامی و نظامی میانمار درباره پایان دادن به بحران آوارگان رایزنی کنند.

برخی اعضای شورای امنیت قطعنامه‌ای در حمایت از درخواست‌ها برای پایان دادن به خشونت، دسترسی بشردوستانه بی‌مانع و بازگشت آوارگان خواستار شدند اما چین حامی نخست میانمار و روسیه از آن حمایت نمی‌کنند.

کوفی عنان در پایان این نشست پشت در‌های بسته در جمع خبرنگاران گفت: «در صورتی که قطعنامه‌ای تصویب شود امیدوارم بتواند دولت را به ایجاد شرایط برای بازگشت امن آوارگان به خانه‌های خود وادار کند. آن‌ها نباید به اردوگاه‌ها بازگردند».

طبق گزارش سازمان ملل متحد، بیش از نیم میلیون آواره که بیشتر آن‌ها را اقلیت روهینگیا تشکیل می‌دهند از آخر آگوست به بنگلادش فرار کرده اند. مقامات میانمار اعلام کرده‌اند در واکنش به حملات شورشیان روهینگیا به مواضع پلیس میانمار، عملیات انجام می‌دهند.

کوفی عنان از شورای امنیت خواست با میانمار «نقشه راهی» را برای حل و فصل این بحران اتخاذ کند ،در غیر این صورت این بحران سال‌ها ادامه می‌یابد.

کد خبر: 846304

وب گردی

وب گردی