رژیم غذایی مناسب برای کودک/با این روش با اضافه وزن کودکان و نوجوانان مقابله کنید

دبیر انجمن چاقی در رابطه با اضافه وزن گفت: مطالعات در کشور انجام شده، جداول آن وجود دارد و در اختیار متخصصان کودکان است، افراد با مراجعه به پزشک می‌توانند به آن دست پیدا کنند.

به گزارش ایسکانیوز، محمد هاشمی متخصص تغذیه و دبیر انجمن چاقی، برای پی بردن به اضافه وزن کودکان و نوجوانان با اندازه‌گیری چربی بدن به روش‌های مختلفی از قبیل چگالی‌سنجی و روش‌هایی با اشعه X اشاره کرد و گفت: اینها بدون وسایل آزمایشگاهی و توسط افراد عادی قابل انجام نیست. برای سنین مختلف بر اساس نژادهای مختلف یکسری خطوط نرمالی در نظر گرفته شده که بر اساس هر سنی نشان می‌دهد چقدر باید وزن و قدش باشد. این مطالعه در کشور انجام شده، جداول آن وجود دارد و در اختیار متخصصان کودکان است و افراد با مراجعه به پزشک می‌توانند به آن دست پیدا کنند.

دبیر انجمن چاقی در ارتباط با نخوردن صبحانه برای کاهش چاقی، گفت: صبحانه وعده اصلی است کسی که صبحانه نمی‌خورد منبع اصلی آغاز انرژی خود را برای فعالیت‌های روزانه از دست می‌دهد؛ لذا خوردن صبحانه یکی از واجبات سبد تغذیه ما و کودکان است، حتماً باید صبحانه را مصرف کنیم؛ چراکه در کاهش وزن تأثیر ندارد ضمن آنکه نخوردن صبحانه می‌تواند باعث افت سوخت و ساز بدن افراد شود و این افت سوخت و ساز بدنشان منجر به این می‌شود حتی در مواقع کم‌خوری افزایش وزن پیدا کنند.

هاشمی گفت: اگر کودک یا نوجوان که رژیم غذایی به او توصیه شده احساس گرسنگی کند، باید راه‌هایی برای رهایی از این معضل معرفی کرد. لازم به ذکر است که رژیم غذایی مناسب باید مواد لازم برای رشد و نمو را داشته باشد و از لحاظ کالری هم برای فعالیت‌های روزانه کودک کفایت کند.

وی ادامه داد: میزان کالری را نمی‌توان فقط با یک نوع ماده که کودک دوست دارد مثل بستنی پر کرد و باید از گروه‌های مختلف غذایی از جمله پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها در برنامه غذایی وی استفاده کرد؛ اگر کودکی برای تغییر وزن مراجعه کرده تا نیازهای مواد اولیه و کالری را تأمین کند باید با ترفندهای دیگری بر گرسنگی‌ها و تمایلات خوردنش غلبه کند؛ به طور مثال باید خوراکی‌هایش در چند وعده تقسیم‌ شود تا همیشه چیزی برای خوردن داشته باشد.

وی در مورد رژیم غذایی مناسب برای کودک، افزود: رشد مسئله‌ای است که هم نیاز به میزان انرژی کافی دارد و هم به انواع مواد غذایی؛ در الگویی به نام هرم غذایی گفته شده که افراد در طی روز چه مقدار از گروه‌های مختلف غذایی اعم از نان و غلات، شیر و پروتئین‌ها، میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنند که بر اساس آن متخصصان تشخیص می‌دهند و رژیم غذایی کودک را تنظیم می‌کنند.

هاشمی مصرف آب را در رژیم غذایی با ارزش دانست و گفت: با مصرف آب است که واکنش‌های حیاتی بدن ما به انجام می‌رسد و زمانی که بدن ما دچار کم‌آبی شود، این واکنش‌ها به خوبی انجام نمی‌شود و روند تغییر وزن افراد با مشکل مواجه خواهد شد

وی در پایان گفت: بدن برای تنظیم سوخت و ساز به ازای هر کیلو کالری احتیاج به یک سی‌سی آب دارد و با توجه به جثه افراد و برنامه غذایی که برای آنها تنظیم می‌شود این مقدار آب فرق می‌کند؛ ولی در افراد بالغ و بزرگسال به طور متوسط روزانه 2 لیتر آب نیاز است تا سوخت و ساز بدن انجام شود.

701

کد خبر: 846450

وب گردی

وب گردی