طراحی و اجرای کوره‌های مکانیزه کک سازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود

با امضای قراردادی تحقیقاتی بین دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و شرکت معدنی سیمین کک شاهرود طراحی و اجرای کوره‌های مکانیزه کک سازی به این دانشگاه واگذار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از واحد شاهورد، دکتر صاحبعلی منافی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود گفت: این قرارداد در قالب پروژه تحقیقاتی طراحی و اجرای کوره‌های مکانیزه کک سازی و تولید محصولات کربنی دانش‌بنیان به سفارش شرکت سیمین کک شاهرود توسط واحد دانشگاهی انجام می‌شود.

دکتر منافی در مورد کیفیت این طرح گفت: صنایع تبدیلی از مهم‌ترین حوزه‌های کلیدی در تولید ارزش‌افزوده در کشور محسوب می‌شود. متأسفانه در معادن ایران خام فروشی بزرگ‌ترین افت و بیشترین ضرر را به اقتصاد ملی وارد می‌کند که خوشبختانه توانستیم با توجه به ارتباطات صنعتی که با حوزه معادن و صنایع معدنی داشتیم با شرکت سیمین کک شاهرود قراردادی را منعقد کنیم که در آن کلیدی‌ترین عنصر یعنی ایجاد ارزش‌افزوده و افزایش بهره‌وری را مبنای کار قراردادهاست.

در این زمینه دکتر محمد تاجی مجری طرح و عضو هیات علمی گروه مهندسی معدن دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود که به‌اتفاق یکی از دانشجویان خود طرح مذکور را ارائه داده است، گفت: کلاً زغالی که در دنیا استفاده می‌شود یا به شکل حرارتی و صرفا به‌منظور استفاده از حرارتش کاربرد دارد یا عموماً برای مباحث فولادسازی و احیای سنگ‌آهن و البته به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بیش از 700 محصول صنعتی که 150 عدد از آن‌ها استراتژیک است استخراج می‌شود.

تاجی افزود: تمام شرکت‌هایی که به‌عنوان فرآوری زغال‌سنگ زغال‌های کک شو مشغول بکار هستند در سطح استان و عموما در کل ایران به شکل دستی و سنتی با بهره‌وری پایین و صرفا توسط نیروی انسانی کل پروسه را انجام می‌دهند و به همین منظور برای مکانیزاسیون و مکانیزه کردن کوره‌های سنتی و با راندمان پایین کک شو قراردادی منعقد شد که بر طبق آن تمام پروسه تحویل بار و تخلیه بار زغال و محصول از داخل کوره کاملا مکانیزه شد.

وی افزود: همچنین به دنبال محصولات جانبی کک که متأسفانه قبل از این قرارداد به همراه باطله و به همراه گاز و دوده کوره‌ها به سمت بیرون پخش و باعث آلودگی هوا می‌شد با اجرایی شدن این قرارداد چند محصول جانبی که دو تا از این محصولات کلیدی و اصطلاحاً جزو محصولات هایتک تا حدودی محسوب می‌شود را در برمی گیرد و در چرخه استفاده مفید قرار می‌دهد.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در ادامه تصریح کرد: کلیدی‌ترین، اساسی‌ترین و مهم‌ترین نکته در این قرارداد این است که یک مجموعه تولید کک که متعلق به بخش خصوصی بوده و کوچک است مکانیزه شده و محصول جانبی از آن استخراج‌شده است.

کد خبر: 846533

وب گردی

وب گردی