به هزار روستا در کهکیلویه و بویر احمدگاز رسانی نشده است/قطع درختان درکهگیلویه وبویراحمد و حکایت زنان هیزم به دوش

 در روزگاری که به عصر ارتباطات و فناوری های پیشرفته شهرت یافته اما برخی مردان و زنان روستایی این خطه نه تنها کوچکترین بهره از آن نبرده اند، بلکه حتی نامی از آن نیز نشنیده اند. 

به گزارش ایسکانیوز دردها و زخم های کهنه بر پیکر نحیف زنان و دختران روستایی و عشایر کهگیلویه وبویراحمد انگار تمامی ندارد و هنوز با گذشت سالیان متمادی در این روزگار ناخوش نیز زنان این دیار از سرناچاری باری از هیزم را در میان سنگلاخ ها و صخره های سخت بر دوش می کشند.
بسیاری از زنان و دختران پرتلاش در روستاهای کهگیلویه وبویراحمد به دلیل فقر و ضعف بنیه مالی در قامت یک مرد به ایفای نقش های چندگانه در روستاهای این استان مشغول هستند.
یکی از این نقش های تقریبا تکراری و سخت آنان به ویژه در آستانه پاییز و سرمای زمستان، جمع آوری هیزم از درختان و جنگل های اطراف محل سکونت خود است.

هیزم های انباشت شده جایگزین بخاری
انباشت خیره کننده هیزم در برخی روستاها در نگاه نخست نوعی اغماض از اقدام غیرقانونی و مجرمانه آشکار خانوارهای جنگل نشین در برخی مناطق روستایی کهگیلویه وبویراحمد است.
نحوه تهیه هیزم به گونه ای است که روستائیان پس از قطع و یا آتش زدن ریشه درختان بعد از گذشت چند ماه که درخت کاملا خشک شد با تبر و یا اره برش داده و به قطعه های کوچکتر تبدیل می کنند.
گاهی نیز هیزم های تر را از مناطق کوهستانی وجنگلی با الاغ و یا بر پشت زنان روستا به منزل انتقال می دهند و در یکی از اتاق های گلی خود انباشت می کنند که پس از خشک شدن قابل استفاده در بخاری هاست.
اقدام به قطع بی محابای جنگلها از سوی روستائیان در حالی است که هزینه قطع هر اصله درخت بلوط طبق قانون پنج میلیون ریال برآورد شده گرچه این میزان نسبت به ارزش افزوده بلوط ملبغ بسیار اندکی است اما همین میزان جریمه انگار اعمال نمی شود.
علاوه برکوره های زغال در مناطق دور دست کوهستانی وجود انباشت هیزم در برخی روستاهای جنگل نشیتن، دل دوستداران طبیعت را به شدت آزار می دهد.
درختان بلوط سبزی که روز و روزگاری آب و هوای سالم و ریه تنفسی مفرحی را به مردم هدیه می کردند یکی پس از دیگری برای تامین سوخت گرمایشی، تهیه زغال و حتی حصارکشی خانه ها به بهای اندک قلع و قمع می شوند.
فقر فرهنگی از این حیث که برخی جنگل نشینان هنوز به رغم سال ها همجواری با سایه سار درختان بلوط و استفاده از میوه این درختان حیاتی، اهمیت نقش زیست محیطی این ارزنده ترین موهبت الهی را درک نکرده اند.
بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا در برخی مناطق جنگلی کهگیلویه وبویراحمد بیانگر این واقعیت است که تراژدی تخریب جنگل ها همنچنان ادامه دارد.
صیانت از این نعمت الهی که در حقیقت بهترین نعمت سلامت حیات موجودات زنده است به ضمانت های اجرایی و نظارتی بیشتری از سوی مسئولان نیازمند است.
برغم توجه دولت در امر گازرسانی به روستاها و درعین حال تامین نفت سفید برای سوخت اهالی روستایی اما با این وجود بهره برداری غیرقانونی و حتی بی رویه از جنگل ها در برخی مناطق ادامه دارد.
اما با نگاهی عمیق به موضوع و درک صحیح از شرایط و مشکلات موجود در این روستاها شاید این حق را نیز برای برخی ساکنان قائل شویم که قطع درختان و جنگل ها و انباشت هیزم ها نه از روی اراده و با هدف تخریب و کسب سود که از سرناچاری و اجبار اقدام به این کار می کنند.
یک فرد روستایی منطقه گوشه از توابع بخش سرفاریاب شهرستان چرام در جنوب استان نبود گاز رسانی را مهمترین دلیل درباره انگیزه قطع درختان می داند.
کبری صفایی ابراز داشت: خود روستائیان هم از اینکه انبوه جنگل های درختان اینگونه نابود شده و مناطق جنگلی در حال تبدیل به صحرا و بیابان می شوند نگران هستند.
این روستایی معتقد است که مردم فقیر این روستا ازسر ناچاری اقدام به قطع درخت می کنند، گر چه میزان تخریب کم شده اما برداشت از جنگل همچنان ادامه دارد.
البته شاید این اقدام از نظر برخی دستگاه ها و سازمان های متولی همچون منابع طبیعی نیز جرم محسوب می شود و حتی برخوردها و جریمه های حقوقی نیز برای آنها در نظر گرفته شده اما حرف ها و درد دل های آنان نشان می دهد که خود نیز از انجام این کار ناراضی اند و تنها از سرناچاری و نداری اقدام می کنند.
یکی دیگر از زنان خانه دار و رنج کشیده در روستای گوشه در حالی که همراه با باری از هیزم بر پشت الاغی در بالا دست روستا در حال پیمودن مسیر به سمت خانه بود در یک کلام به خبرنگار ایرنا می گوید که مجبوریم.

نمایشگاه چوب در روستاهای کهگیلویه وبویراحمد
منطقه سیلاب وکلوار یکی از محروم ترین مناطق روستایی در استان کهگیلویه وبویراحمد دارای بیشترین میزان استفاده از بخاری های نفتی و هیزمی است که ایوان و پشت بام خانه های کاه گلی خود را مملو از هیزم برای گذر از زمستان های سخت و سرد در منطقه کرده اند.
وقتی در مسیر روستاهای حوزه مارگون و منطقه سیلاب وکلوار شهرستان بویراحمد وارد می شوی جلوه های فقر و محرومیت در رخسار کودکانی با جثه های نحیف، گونه های کبود ناشی از آثارسوء تغذیه در اتاقک های قدیمی و کاهگلی روستا ملموس و محسوس است.
در حالی که اشک و حسرت و هراس در صورت های غبار گرفته و چروکیده زنان و کودکان و دختران محروم این روستاها نمایان است اما آنچه که بیشتر از فقر مالی ونداری آنها را رنج می داد، زحمت ها و تلاش های تحمیل شده و از سر ناچاری بود که روزگار بر آنها چیره کرد.
صرفنظر از نبود راه مناسب، امکانات بهداشتی، درمانی و آموزشی و رنج زندگی در خانه های گلی و فقیرانه بسیاری از زنان سرپرست خانوار به همراه دختران و فرزندان خردسالشان در نبود پدرخانواده مجبور به تلاش برای تامین نیازهای زندگی خود و فرزندان هستند.
برخی از این زنان طبق فرهنگ و سنت های حاکم بر زادگاهشان، دارای 6 فرزند و حتی بیشتر هستند و همسرشان را به دلایل مختلفی همچون سکته های قلبی، سوانح جاده ای در مناطق سخت گذر و یا دعواها ونزاع های قومی و یا خودکشی به دلیل فقر و یا زندانی بودن از دست داده اند.
آنها بعد از مرگ همسر باید با خانواده همسر خود به زندگی ادامه دهند و اگر قصد جدایی داشته باشند، ممکن است فرزندان خود را از دست بدهند.
اما اکنون این زنان با انبوهی از خواسته ها، مشکلات و کمبودها در منطقه دست وپنجه نرم می کنند.
زنان این دیار محروم نیز پا به پای مردان در کوران حوادث و زندگی به دنبال قرص نانی و توشه راهی برای فرزندان خویش هستند، اما در فراسوی همه این تلاش ها سیمای فقر در این منطقه آزار دهنده است.
روستای ادور یکی از دور افتاده ترین و شاید از محروم ترین نقاط روستایی در سیلاب و کلوار بود و در مرز استان چهار محال و بختیاری است ،این روستا فاقد هرگونه امکانات اولیه زندگی است.
این روستا که سالیان متمادی فاقد راه دسترسی بوده و اکنون با همت دولت یازدهم و مسئولان صاحب جاده و مسیر شده اند اما همچنان با مشکل نبود سوخت های جایگزین روبرو هستند.
یک زن روستایی و خانه دار در این روستا به خبرنگار ایرنا می گوید که حتی با وجود سوخت های جایگزین اما به دلیل هزینه های هنگفت قادر به خرید و استفاده از این سوخت ها نیستند.
شهربانو حیدری اصل می گوید هزینه پر کردن یک کپسول گاز به بالای 200 هزار ریال در زمستان می رسد.
وی تصریح کرد: این در حالی است که این کپسول گاز برای پخت حتی یک مرحله نان هم نمی شود.
این زن روستای ادور در شهرستان بویراحمد می گوید: سال گذشته و به دلیل بارش سنگین برف تا حدود سه ماه جاده دسترسی این روستا به یاسوج مرکز استان مسدود بود.

تجمیع روستاها راه حل منطقی برای خروج از مشکلات
بخشدار مارگون بویراحمد نیز در این زمینه گفت که تجمیع برخی روستاهای به ویژه زیر 20 خانوار بهترین راه حل برای خروج از مشکلات، تنگناها و چالش های فرارو در مناطق روستایی است.
علی اصغر ملکی افزود: برخی اقدام های لازم برای کاهش میزان تخریب جنگل ها در روستاهای بخش مارگون انجام شده اما به نظر می رسد جوابگو نیست.
وی افزود: نصب و راه اندازی پنل های خورشیدی یکی از این اقدام ها بوده که تاکنون 79 روستا در منطقه محروم سیلاب و کلوار از این نیروگاه های خورشیدی مجهز شده اند.
وی افزود: بخش مارگون با جمعیتی بالای 35 هزار نفر و 155 روستای دارای سکنه است که حدود 80 روستا از این تعداد کمتر از 20 خانوار جمعیت دارند.
ملکی با بیان اینکه هم اینک گازرسانی به بیش از 70 روستا در منطقه محروم زیلایی در حال اجراست، گفت: برخی روستاها به لحاظ فنی و مهندسی امکان گازرسانی ندارند.
وی افزود: البته با تدابیر و بازدیدهای میدانی مسئولان و دستگاه های مختلف به ویژه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شرایط زندگی و امکانات در بسیاری از روستاهای حوزه مارگون بهبود یافته است.
وی ادامه داد: حتی میزان انباشت هیزم ها و تخریب جنگل ها در این روستاها نیز به مراتب ظرف سال های گذشته کمتر شده است.

هزینه های بالا جوابگوی تامین سوخت نیست
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: بارها با مردم مناطقی که از هیزم برای سوخت استفاده می کنند برخورد شده اما باید واقعیت را پذیرفت که آنها ناچار و مجبور به این کار هستند.
عزت الله بهشتی فر افزود: آنگونه که مردم این مناطق می گوید از یک طرف با هزینه های هنگفت سوخت مواجه هستند و از سوی دیگر سوخت کافی به آنان نمی رسد.
وی تصریح کرد: عمده این روستاها وخانوارها چون فقیر هستند و توان مالی برای پرداخت هزینه های هنگفت خرید کپسول های گازی را ندارند مجبور به استفاده از هیزم با هزینه های کم و ارزان هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: البته اقدام های خوبی ظرف سال های گذشته از جمله تامین سوخت های جایگزین انجام شده است.
بهشتی فر گفت: چنانچه این سوخت های جایگزین به صورت یارانه ای در اختیار این روستاها قرار نگیرد بدون شک تغییری در رویکرد آنها به سمت این سوخت ارزان نخواهد کرد.
وی افزود: این در حالی است که میزان تخریب و نابودی جنگل ها در سطح شهرها و توسط سودجویان و ناشی از آتش سوزی ها به هیچ وجه قابل مقایسه با تخریب این جنگل ها توسط روستاییانی که از سرناچاری اقدام به حمل هیزم برای گرمای خانه خود در زمستان های سرد می کنند، نیست.
وی تصریح کرد: بیش از 580 هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان در قالب حدود 98 فقره آتش سوزی از اوایل سال جاری تاکنون طعمه حریق شده است.
وی افزود: بیش از 90 درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع به‌ صورت عمدی و با دخالت‌های مستقیم انسانی بوده است.
کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و 722 هزار و 800 هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که از این میزان 999 هزار و 100 هکتار جنگل و 723 هزار و 700 هکتار نیز مرتع است.
بر اساس برآورد اولیه ظرف یک دهه گذشته و از سال 1385تا پایان سه ماهه نخست امسال افزون بر 9هزار هکتار از جنگل‌های این استان طعمه حریق شده است.
این میزان خسارت بر اثر وقوع افزون بر یک هزار و 114فقره آتش سوزی بوده است.
بهره گیری از ظرفیت آموزش و هماهنگی با شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران بهترین و ارزان ترین راهکار برای بازدارندگی در امر حفاظت از جنگل ها،کاهش تخریب و صیانت بهتر از این زیباترین و ارزشمند ترین برکت گهواره خاک است.

هزار روستای فاقد گازرسانی در کهگیلویه وبویراحمد
براساس آمارها همچنان بیش از یکهزار روستای دارای سکنه در استان کهگیلویه وبویراحمد فاقد گازرسانی هستند که این مهم خود زمینه ای برای افزایش روزافزون تخریب های زیست محیطی و نابودی انبوه جنگل های بلوط در جای جای این استان شده است.
استان کهگیلویه وبویراحمد با داشتن یک درصد خاک و جمعیت کشور دارای یک هزار و 676روستای دارای سکنه است که بیش از هزار روستای آن کمتر از 20 خانوار جمعیت دارند و این مهم خود دستمایه ای برای جدی نگرفتن مسئولان ومتولیان امور برای خدمات رسانی بیشتر و ایجاد توسعه متوازن در این روستاها شده است.
یکی از مهمترین نیاز این روستا ها بهره مندی از نعمت گاز است که بر اساس تازه ترین آمار ها تاکنون تنها حدود580 روستا که عمده و بیش از 98 درصد آنها بالای 20 خانوار جمعیت هستند از نعمت گاز برخوردارند.
مسئولان شرکت گاز در توجیه خود برای گازرسانی نشدن این تعداد روستا را فاقد شرایط برای برخورداری از این نعمت می دانند و معتقدند که بر اساس قانون روستاهای بالای 20 خانوار و مناطقی که در فاصله حداکثر 15کیلومتری از خط اصلی انتقال لوله گاز باشند در اولویت هستند.
این در حالی است که از مجموع یکهزار و 676 روستای دارای سکنه در کهگیلویه وبویراحمد، حدود 720 روستای آن بالای 20 خانوار هستند و مابقی که عمده آنها در مناطق با پوشش جنگلی انبوه کمتر از 20 خانوار جمعیت دارند.
بر اساس اعلام مسولان شرکت گاز کهگیلویه وبویراحمد پس از انقلاب تاکنون حدود 570 روستای واجد شرایط در این استان گازرسانی شده اند.

گازرسانی 80درصد روستاهای واجدشرایط گاز رسانی
مدیر عامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد در همین زمینه می گوید که تاکنون 80 درصد از روستاهای واجد شرایط در استان از نعمت گاز برخوردار شده اند.
رحمان خادم افزود: این میزان در شهرستان گچساران 100درصد، بویراحمد 81 درصد، کهگیلویه 46درصد، باشت 85درصد، دنا 87درصد، چرام 86 درصد، بهمئی 39درصد و لنده 67 درصد است.
وی تصریح کرد: 170 هزار مشترک گاز طبیعی در استان وجود دارد که از این تعداد 125 هزار مشترک شهری و 45هزار مشترک روستایی هستند.
168هزار خانوار در استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی بهرمند هستند که از این تعداد 122هزار و 600 خانوار شهری و 45 هزار و 400 خانوار روستایی است.
با این وضعیت 97 درصد کل خانوارهای شهری و 72 درصد خانوارهای روستایی استان از این نعمت خدادادی بهرمند شده اند.

گازرسانی به 19هزار خانوار روستایی در دولت یازدهم
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: از سال 1392 تاکنون حدود 19 هزار خانوار روستایی در استان از نعمت گاز برخوردار شدند که این میزان معادل 48 درصد از کل عملکرد این شرکت از ابتدا تاکنون بوده است.
خادم یادآور شد: جمعیت بهره‌مند از گاز روستایی کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم بیش از 60 هزار نفر بود.
آمارها نشان می دهند که ‌اینک 572 روستا در این استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند و مسئولان شرکت گاز می گویند که از این تعداد روستا 230 روستا در دولت یازدهم از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شدند.
مدیرعامل گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این راستا 630 کیلومتر خط انتقال اجرا شد.
خادم بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد در چهار سال فعالیت دولت یازدهم درمجموع یک هزار و 80 میلیارد ریال اعتبار برای گازرسانی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد هزینه شده است.
وی افزود: 14 شهر از 17 شهر کهگیلویه و بویراحمد پیشتر گازرسانی شده بود و یک شهر هم در دولت یازدهم گازرسانی شده است.
خادم اظهار داشت: آمارها نشان می دهد در چهارسال فعالیت دولت یازدهم در مجموع هزار و 80میلیارد ریال اعتبار برای گاز رسانی در مناطق مختلف کهگیلویه وبو یراحمد هزینه شده است.
وی افزود: 14شهر از 17 شهر کهگیلویه و بویراحمد پیشتر گاز رسانی و یک شهر در دولت یازدهم گازرسانی شده است.
عملیات گازرسانی به 2 شهر دیشموک و قلعه رئیسی در شهرستان کهگیلویه در دولت تدیبر و امید آغاز شده و در حال انجام است.
با گازرسانی به این 2 شهر تا دو سال آینده تعداد روستاهای برخوردار از نعمت گاز به افزون بر 140 روستا خواهد رسید.

ایرنا

705

کد خبر: 846642

وب گردی

وب گردی