اجرای آیین‌نامه بدون تصویب در مجمع فدراسیون‌ها؛ تکلیف سه‌گروه مشخص نشد/سکوت وزارت ورزش درباره مسائل مهم

وزارت ورزش و جوانان در حالی آیین‌نامه جدید انتخاب رؤسای فدراسیون‌ها را ابلاغ کرده که همچنان درخصوص چند موضوع مهم ابهام وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز، وزارت ورزش و جوانان بیش از یک ماه قبل یعنی در روز 14 شهریور ماه آیین‌نامه جدید چگونگی انتخاب رؤسای فدراسیون‌ها را پس از تأیید مسعود سلطانی‌فر به همه نهادها ابلاغ کرد تا انتخابات فدراسیون‌ها از آن تاریخ به بعد با این آیین‌نامه برگزار شود.

این آیین‌نامه در حالی ابلاغ شده که در ویرایش دهم و آخر اساسنامه‌ فدراسیون‌ها که مربوط به مرداد ماه است و البته به تصویب نهایی نرسیده، در بند 4 از ماده 27 آمده است: «شرایط اختصاصی نامزدها و فرآیند انتخابات هیئت رئیسه فدراسیون به‌موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب مجمع عمومی برسد».

موضوع به تصویب رسیدن آیین‌نامه در مجمع عمومی فدراسیون‌ها، نکته‌ای است که در اساسنامه قبلی مصوب سال 1381 نیز وجود داشت. در بند 7 از ماده 7 که مربوط به شرح وظایف مجمع است، آمده است: «تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی، اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی و سایر آیین‌نامه‌ها و مقررات‌مورد نیاز فدراسیون با رعایت قوانین و مقررات مربوط پس از تأیید سازمان تربیت بدنی».

مسئله مهم این است که آیین‌نامه جدید قرار است در انتخابات فدراسیون‌ها اعمال شود، آن‌هم بدون آنکه به تصویب مجمع عمومی رسیده باشد. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که چنین اتفاقی رخ نداده و اگر هم انجام شده باید گفته شود در کدام یک از فدراسیون‌ها آیین‌نامه به تصویب مجمع عمومی رسیده است.

وزارت ورزش همچنین در آیین‌نامه جدید به ابهام در چند موضوع مهم دامن زده؛ مواردی که تأثیر فراوانی در انتخاب رئیس فدراسیون دارند.

موضوع اول عدم اشاره به «افراد دوشغله» است، این‌گونه افراد در ورزش کشور کم نیستند و همواره با حضور خود در رأس فدراسیون‌ها، مشکلاتی را به وجود آورده‌اند. با توجه به همین مشکلات قبلی به نظر می‌رسید که وزارت ورزش این بار تکلیف این افراد را به‌صورت کاملاً شفاف اعلام کند، اما این اتفاق باز هم رخ نداد.

موضوع دوم حضور «افراد بازنشسته» است؛ موضوعی که باز هم در قانون مسکوت مانده و به نظر می‌رسد همین سکوت آغاز یک ماجرای جدید در زمان انتخابات فدراسیون‌ها باشد.

موضوع سوم نیز «کاندیداتوری سرپرستان فدراسیون‌ها در انتخابات ریاست همان فدراسیون‌ها» است. سرپرستی که به‌دنبال ریاست باشد، خیلی راحت می‌تواند در دوره سرپرستی خود «چینش»های لازم را در هیئت‌ها داشته باشد و جلوتر از سایر نامزدها برای انتخابات فدراسیون متبوعش تلاش و رایزنی کند، در واقع این شرایط با مسئله عدالت در انتخابات که مسئولان ورزش بارها به‌روی آن تأکید کرده‌اند، منافات دارد. این موضوع اخیراً در انتخابات ریاست فدراسیون بوکس وجود دارد، یعنی افشین داوری که از روز 10 مرداد به‌عنوان سرپرست مشغول به کار شده، توانسته در انتخابات نیز ثبت‌نام کند.

غفلت بزرگی که وزارت ورزش داشته، سکوت درخصوص این سه مسئله مهم است. همین سکوت در واقع دست مسئولان را برای تفسیرهای مختلف باز می‌گذارد و اجازه می‌دهد قوانین آن‌گونه که برخی دوست دارند، اجرا شود.

ورزش کشور در ماه‌های باقی‌مانده از سال 96 انتخابات فدراسیون‌های مهمی از جمله کشتی، والیبال، تکواندو، بوکس و ... را پیش‌ِرو دارد؛ انتخاباتی که هر کدام از آنها می‌تواند به‌دلایلی از جمله دوشغله بودن، حضور افراد بازنشسته و همچنین حضور سرپرستان فدراسیون‌ها به چالش کشیده شده و ورزش ایران را در آستانه بازی‌های آسیایی دچار مشکل کند.

607

کد خبر: 846644

وب گردی

وب گردی