کاهش 75 درصدی سوءتغذیه در کشور/ بیش از ۷۰ درصد از مرگ و میرها مربوط به بیماری های غیر واگیر است

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بیش از ۷۰ درصد از مرگ و میرها مربوط به بیماری های غیر واگیر است که تغذیه ، فشار خون و چاقی بسیار در این خصوص نقش داشته اند پس لازم است تغذیه سالم و تحرک را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، همایش ملی روز جهانی غذا صبح امروز در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد. دکتر بهروز جنت در ابتدای این همایش گفت:صنعت غذای ایران باعث افتخار کشورمان بوده و تا کنون شاهد پیشرفت زیادی در این حوزه بوده ایم .

وی ادامه داد: ما باید الگویی را در کشور در نظر بگیریم تا در منطقه و جهان نمونه باشیم و خوشبختانه نمایندگان سازمان جهانی فائو از پیشرفت زیاد کشورمان تعجب کرده اند.در این زمینه ما باید در بحث سیاست گذاری ها در خصوص تجارت تلاش بیشتری داشته باشیم.

در ادامه دکتر علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به بحث امنیت غذایی گفت: بحث امنیت غذایی در جامعه بین المللی نامی آشنا بوده به طوری که از سال۱۹۹۶ بحث تامین و امنیت غذایی مطرح شده و در اولویت قرار گرفته است. تامین و تولید و همچنین دسترسی به غذا بسیار مهم و حائز اهمیت است به همین منظور ایمن بودن غذا و دسترسی به آن باید مورد توجه قرار گیرد زیرا بسیاری از مشکلات فعلی در دنیا مرتبط بابحث تغذیه است و این موضوع می تواند دست مایه سیاست گذاری ما باشد.

به گفته وی، فقر و تغذیه مسئله مهمی است در این راستا مسئولان باید تلاش کنند تا امنیت غذایی را ایجاد کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: دستیابی به امنیت غذایی با الگوی تغذیه و نگهداری و توزیع غذا ارتباط مستقیمی دارد .همان طور که می دانید حفظ سلامتی و تغذیه،آگاهی و خرید غذا ، دسترسی به خدمات بهداشتی خانوار از مسائل مهم به شمار می روند و در این راستا همه سازمان ها باید با همکاری یکدیگر امنیت غذایی را تامین کنند.

وی افزود:مسائلی مانند کم وزنی و چاقی، نیازمند توجه جدی است ، در طرح تحول نظام سلامت بحث اصلاح و الگوی تغذیه جامعه مطرح شده و در این راستا در کارگروه سلامت اقدامات خوبی صورت گرفته شده است. بحث کاهش ۵۰ درصدی گرسنگی کودکان زیر ۵ سال مطرح و بر طبق گزارش فائو ۷۶ کشور از جهان به این برنامه دسترسی پیدا کرده اند و ۲۹ کشور از جمله ایران از این برنامه پیشی گرفته و تا ۷۵ درصد کاهش سو تغذیه داشته است.

دکتر رئیسی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در راستای فقر آهن گفت: خوشبختانه در روند کاهشی کمبود آهن موفق بوده ایم در حال حاضر در میان دختران دبیرستانی ۱۲ تا ۱۸ سال قرص های آهن توزیع می شود در این راستا نیازمند ادامه فعالیت ها در این مسیر هستیم.

وی بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد از مرگ و میرها مربوط به بیماری های غیر واگیر است که تغذیه ، فشار خون و چاقی بسیار در این خصوص نقش داشته اند پس لازم است تغذیه سالم و تحرک را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهیم. همچنین گفتنی است حدود ۶۰ درصد از افراد بالای ۶۰ سال دچار اضافه وزن هستند که مصرف بالای قند و چربی در بین مردم و الگوی تغذیه نامناسب زمینه چاق شدن افراد و بروز بیماری های غیر واگیر را فراهم می کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: متاسفانه مصرف نمک ما سه برابر حد متوسط دنیا بوده و عامل مهمی در زمینه بروز بیماری های قلبی و فشار خون محسوب می شوند ، پس لازم است اقدامات لازم در راستای کاهش مصرف را در نظر بگیریم. متاسفانه کشور ما از جمله کشورهایی است که میزان تحرک افراد به اندازه کافی نیست و مصرف نمک، چربی آن ها بالاتر از حد متوسط در دنیا است.در این راستا بخش های دولتی و خصوصی باید با همکاری یکدیگر امنیت غذایی را افزایش دهند.

701

کد خبر: 846651

وب گردی

وب گردی