نگرانی از روند روبه افزایش سرطان درهمدان

همدان – ابتلای سالانه ۲۳۵۰ نفر به بیماری سرطان در استان همدان و سهم ۲۳۳ نفری سرطان معده از این آمار نگرانی‌های مردم را دوچندان کرده چراکه شمار مبتلایان شتاب گرفته و روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسکانیوز،سرطان بیماری است که در آن تعدادی از سلول‌های بدن به‌صورت غیرطبیعی، کنترل نشده و بی‌رویه رشد و تکثیر می‌یابند و می‌توانند بافت‌های مجاور را نیز درگیر کنند.

از بعد تاریخی اولین سرطان در استخوان یک فسیل ۲ میلیون ساله انسانی کشف‌شده و نخستین سرطان شناخته‌شده در نژاد ایرانی مربوط به سرطان سینه آتوسا دختر کوروش و همسر داریوش بوده است.

در این بیماری تومورهای خوش‌خیم معمولاً محدود به قسمت کوچکی از بدن است و اغلب به آهستگی رشد می‌کنند و بسته به‌اندازه و محلشان، مشکلاتی به وجود می‌آورند که با درمان تومور که غالباً جراحی است، معمولاً بیمار مشکل دیگری نخواهد داشت.

سرطان یا تومورهای بدخیم نیز در یک فضای محدود شروع می‌شوند و می‌توانند به بافت‌ها و ارگان‌های مجاور بروند و با جریان خون و یا سیستم لنفاتیک به مناطق دورتری در بدن منتقل شوند.

سرطان بیش از ۲۰۰ نوع متفاوت دارد

این بیماری منفرد نیست و شامل بسیاری از بیماری‌ها می‌شود به‌طوری‌که بیش از ۲۰۰ نوع متفاوت دارد اما آنچه مسلم است اینکه در ایجاد این بیماری عواملی مانند کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب و عوامل محیطی نقش مؤثری دارند.

گرچه هنوز عامل اصلی بروز سرطان معلوم نیست، اما امروزه بسیاری از موادی که سبب تسریع در بروز این عارضه می‌شوند را می‌شناسیم و می‌دانیم که دود سیگار، تماس با مواد شیمیایی سرطان‌زا، قرار داشتن در پرتو اشعه‌ سرطان‌زا همچون اشعه خورشید سهم مهمی در بروز این بیماری دارند.

عوامل دخیل در بروز سرطان بسیار متنوع است و جنسیت، سن، نژاد، موقعیت جغرافیایی همه و همه در بروز سرطان، نوع سرطان و خوش‌خیم یـا بدخیم بودن آن مؤثرند و شاید برخی ابتلا به سرطان را یک بدشانسی بدانند، اما بیمار نیز خود چندان بی‌تقصیر نیست.

سرطان در صورت تشخیص اولیه سریع می‌تواند به‌آسانی درمان شود

در حال حاضر هرساله میلیون‌ها نفر در دنیا به خاطر ابتلا به سرطان‌های مختلف جان خود را از دست می‌دهند و این در حالی است که سرطان در صورت تشخیص اولیه سریع می‌تواند به‌آسانی درمان شود.

پزشکان برخی سرطان‌ها را بین زنان و برخی دیگر را بین مردان شایع دانسته و هشدار می‌دهند چراکه در صورت عدم‌تشخیص زودهنگام این سرطان‌ها علاوه بر درد و رنج ناشی از درمان، هزینه‌های سرسام‌آوری را بر خانواده فرد تحمیل می‌کند.

شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان به ترتیب سرطان‌های پستان، ‌پوست، معده، روده بزرگ، ریه و مثانه و در آقایان به ترتیب سرطان‌های پوست، معده، مثانه، ‌روده بزرگ، ‌ریه و همچنین سرطان پروستات است کما اینکه وضعیت این بیماری در استان همدان نیز تعریفی ندارد و سرطان بسیاری از خانواده‌ها را درگیر کرده است.

در همین خصوص مدیرعامل کانون سرطان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر ام‌الفساد سرطان‌ها را سیگار دانست و گفت: سیگار در بروز هر سرطانی نقش دارد.

بیش از ۵۵ درصد سرطان‌ها درمان‌پذیر است

دکتر محمد عباسی با تأکید بر اینکه تشخیص زودهنگام سرطان در درمان این بیماری بسیار مؤثر است و نباید از یاد برد که بیش از ۵۵ درصد سرطان‌ها درمان‌پذیر است، علل جهانی گسترش سرطان را افزایش جمعیت و افزایش امید به زندگی عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین عامل سرطان سن است و با افزایش سن احتمال خطاهای ژنتیکی در داخل سلول‌های بدن بیشتر می‌شود.

مدیرعامل کانون سرطان همدان گسترش و شتاب بالای تغییرات خطرساز را از دیگر عوامل افزایش آمار سرطان در جهان دانست و افزود: تغییرات خطرساز شامل استعمال دخانیات، عادات غذایی غلط، کم‌تحرکی و فرایند صنعتی شدن و آلودگی‌های زیست‌محیطی است.

وی بابیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها شانس بروز موارد جدید سرطان طی دو دهه آینده دو برابر می شود و روزانه یک هزار و ۵۰۰ نفر در دنیا به علت سرطان می‌میرند، گفت: بیش از یک‌سوم سرطان‌ها قابل‌پیشگیری هستند.

عباسی استفاده نکردن از غذاهای صنعتی را مورد تأکید قرارداد و گفت: با توجه به آلودگی‌های زیست‌محیطی شانس بروز موارد جدید سرطان در دو دهه آینده دو برابر می‌شود.

بروز سرطان در افراد دارای ضعف سیستم ایمنی شایع است

وی بابیان اینکه بروز سرطان در افراد دارای ضعف سیستم ایمنی شایع است، گفت: روزانه تعداد زیادی از سلول‌های سرطانی در بدن تولید و توسط سیستم ایمنی سریعاً شناسایی می‌شوند و از بین می‌روند بنابراین افراد با ضعف ایمنی بالقوه در معرض سرطان هستند.

دکتر عباسی بابیان اینکه عوامل زیادی موجب می‌شوند سلول‌ها دچار نقص ژنی شوند و تنها ۱۰ درصد سرطان‌ها بنیاد ارثی دارند، گفت: شایع‌ترین سرطان در کشور مربوط به بافت پوست و شایع‌ترین سرطان در استان همدان سرطان معده است و متداول‌ترین علت مرگ در کل دنیا نیز سرطان ریه تشخیص داده‌شده است.

مدیرعامل کانون سرطان همدان یادآور شد: از هر ۸ زن یک زن دچار سرطان سینه می‌شود و ۳۰ درصد مردان مسن سرطان پروستات دارند.

وی چاقی را از معضلات دنیای امروز خواند و بابیان اینکه امروزه داروسازی از صنایع پردرآمد است اما هیچ دارویی استانداردی برای رفع چاقی وجود ندارد، افزود: یکی از عوامل سرطان کبد وجود کبد چرب است و سیگار و الکل نیز افراد را به دام سرطان کبد می‌اندازد.

وی با اشاره به اینکه هلیکوباکترپیلوری معروف‌ترین عامل عفونی است و این عامل عفونی نقش مهمی در بروز سرطان معده دارد، گفت: هرگونه التهاب مزمن و عفونت سرطان‌زاست و باید به این موضوع توجه شود.

عباسی افزود: آندروژن‌ها که در بدن‌سازی استفاده می‌شوند شانس سرطان کبد و پروستات را افزایش می‌دهد و استروژن نیز شانس سرطان رحم، کبد و پستان را به‌شدت افزایش می‌دهد.

داروهای ضد سرطان اگر با دزهای بالا استفاده شوند نیز سرطان‌زا هستند

وی بابیان اینکه داروهای ضد سرطان اگر با دزهای بالا استفاده شوند نیز سرطان‌زا هستند، گفت: غذاهای پر فیبر در پیشگیری از سرطان‌های روده مؤثر هستند.

وی با اشاره به اینکه غذاهای دودی و دارای نیترات و غذاهای مانده شانس بروز سرطان‌های معده را افزایش می‌دهند، افزود: میوه‌های رنگی و سبزیجات به‌صورت بالقوه شانس بروز سرطان‌ها را کم می‌کنند.

مدیرعامل کانون سرطان همدان با اشاره به اینکه ورزش شانس بروز سرطان‌های روده پستان و رحم را کاهش می‌دهد و آلودگی هوا را عامل بروز سرطان‌های ریه و مجاری تنفسی دانست و گفت: توصیه می‌کنم افراد باید نیم ساعت در طول روز پیاده‌روی طولانی داشته باشند.

کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در همین خصوص بابیان اینکه سالانه ۲۳۵۰ نفر از مردم استان همدان به سرطان مبتلا می‌شوند، گفت: میزان بروز سالانه سرطان در مردان ۱۳۸ در ۱۰۰ هزار نفر و در زنان ۱۰۰ در ۱۰۰ هزار نفر است.

از جمعیت ۲ هزار و ۳۵۰ نفری مبتلابه سرطان در استان همدان ۱۳۸۰ نفر مرد و مابقی زن هستند شراره نیک سیر بابیان اینکه از جمعیت ۲ هزار و ۳۵۰ نفری مبتلابه سرطان در استان همدان ۱۳۸۰ نفر مرد و مابقی زن هستند، سرطان‌های پستان، پوست، معده، خون و روده بزرگ را شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان استان برشمرد و گفت: سرطان‌های پوست، معده، مثانه، ریه و پروستات، شایع‌ترین انواع سرطان در مردان استان به شمار می‌آید.

وی بابیان اینکه سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در بین زنان همدان است، گفت: طی یک سال اخیر ۱۸۷ مورد جدید ابتلا به این بیماری در همدان گزارش‌شده است.

وی شایع‌ترین سرطان در مردان را نیز سرطان معده عنوان کرد و گفت: طی یک سال اخیر ۲۳۳ مورد جدید ابتلا به این سرطان در استان همدان گزارش‌شده است.

شراره نیک سیر با اشاره به افزایش بیماری‌های غیر واگیر نظیر سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و فشارخون عنوان کرد: راهکارهای پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها ازجمله سرطان در معاونت بهداشتی همدان به افراد آموزش داده می‌شود.

وی بابیان اینکه ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل‌پیشگیری بوده و با درمان به‌موقع امکان جلوگیری از پیشرفت بیماری وجود دارد، گفت: سرطان سینه شایع‌ترین سرطان میان زنان جهان شناخته‌شده است.

کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه در استان همدان نیز کانسربرست یا همان سرطان سینه شایع‌ترین سرطان گزارش‌شده است، بیان کرد: سالانه در استان تقریباً ۱۸۷ مورد جدید ابتلا به سرطان برست گزارش می‌شود.

بروز سرطان سینه رو به افزایش است

وی بیشتر مبتلایان به این بیماری را گروه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال عنوان کرد و گفت: متأسفانه میزان بروز این بیماری در زنان رو به افزایش است.

نیک سیر با اشاره به اینکه سرطان سینه مختص زنان نیست اما در زنان شایع‌ترین بیماری و ۱۰۰ برابر مردان است، افزود: مهم‌ترین درمان سرطان سینه جراحی، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و هورمون درمانی است.

کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان به عوامل بیماری سرطان سینه اشاره کرد و افزود:‌ سبک زندگی نادرست نظیر مصرف غذاهای پرچرب و روغن‌های حیوانی، مصرف کم سبزیجات، استعمال دخانیات و کم‌تحرکی مهم‌ترین عوامل بیماری سرطان سینه است.

وی با اشاره به اینکه بالا رفتن سن، عادت ماهانه زودهنگام یعنی قبل از ۱۲ سالگی و نیز یائسگی زودرس یعنی قبل از ۵۵ سالگی در زنان از عوامل غیرقابل تغییر بیماری کانسربرست است، تأکید کرد: در زنانی که بعد از ۳۰ سالگی اولین فرزند خود را می‌آورند امکان بروز سرطان سینه وجود دارد.

نیک سیر با اشاره به اینکه اگر دوران شیردهی به‌صورت مداوم یعنی ۱.۵ تا ۲ سال باشد احتمال کاهش ابتلا به سرطان برست وجود دارد، افزود: معاینه سینه‌ها و زیر بغل توسط خود فرد که باید از ۲۰ سالگی آغازشده و به‌صورت ماهانه انجام شود در تشخیص به‌موقع این بیماری مهم است.

طی برنامه ششم توسعه از ۳۰ سالگی تا ۴۰ سالگی زنان باید هر دو سال یک‌بار به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و معاینه زیر بغل انجام دهند که از ۴۰ سالگی به بعد باید معاینات سالانه انجام شود وی به برنامه غربالگری بیماری کانسربرست اشاره کرد و افزود: طی برنامه ششم توسعه از ۳۰ سالگی تا ۴۰ سالگی زنان باید هر دو سال یک‌بار به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و معاینه زیر بغل انجام دهند که از ۴۰ سالگی به بعد باید معاینات سالانه انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز ارتقای تحرک جسمانی و فعالیت فیزیکی را از موضوعات بسیار مهم خواند و گفت: بخش عمده‌ای از سرطان‌ها می‌توانند با فعالیت فیزیکی تعدیل شوند و همان‌طور که ثابت‌شده ورزش در پیشگیری از بروز بیماری‌ها نقش مهمی دارد.

سید حبیب‌الله موسوی بهار بابیان اینکه ورزش و فعالیت فیزیکی کلید سلامت است، اظهار داشت: ورزش نیازی فیزیولوژیک است که با استفاده از آن آینده جامعه بهبود می‌یابد کما اینکه سه مرتبه ورزش به مدت ۱۰ دقیقه‌ در طول هفته ضروری است.

وی همچنین بابیان اینکه بر اساس تصمیم و اعلام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۰۰ مرکز خدمات‌رسانی به بیماران سرطانی در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود و در این راستا دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز تمهیدات لازم برای اجرای این پروژه را اندیشیده است، افزود: مکان موردنظر برای ساخت این پروژه در مجموعه و محوطه بیمارستان بعثت شهر همدان در ۷ هزار مترمربع پیش‌بینی‌شده که برای ساخت این مرکز ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است.

با ایجاد مرکز جامع سرطان در همدان از سردرگمی بیماران سرطانی برای دریافت خدمات کاسته می‌شود

وی بیان کرد: با ایجاد مرکز جامع سرطان در همدان از سردرگمی بیماران سرطانی برای دریافت خدمات کاسته می‌شود که برای بهره‌برداری از این پروژه نیازمند حمایت خیران حوزه سلامت هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با ایجاد این مرکز تمام خدمات درمانی موردنیاز بیماران سرطانی اعم از شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، غربالگری و روش‌های تشخیصی و آزمایش‌ها به‌صورت دولتی ارائه می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بخش شیمی‌درمانی کودکان و بزرگ‌سالان مبتلابه سرطان کاملاً به‌صورت دولتی در همدان انجام می‌شود.

موسوی بهار با اشاره به اینکه ایجاد سه مرکز سرطان در استان همدان پیش‌بینی‌شده است، گفت: ایجاد مرکز غربالگری سرطان در شهرستان‌های کبودرآهنگ و ملایر نیز در دستور کار قرار دارد و نیازمند حمایت خیران هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به راه‌اندازی کانون درمان سرطان در همدان گفت: این مرکز با ۵۰ تخت به بیماران سرطانی تعلق گرفته و گشایشی برای درمان بیماران سرطانی است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری بسیار پرهزینه بوده و نه‌تنها خود بیمار بلکه خانواده وی را هم درگیر هزینه‌ها می‌کند، عنوان کرد: این کلینیک کاملاً دولتی بوده و هزینه شیمی‌درمانی بیماران رایگان است اما بااین‌حال هزینه تأمین داروهای آن برای برخی بیماران بسیار دشوار و در مواردی غیرممکن است.

موسوی بهار بابیان اینکه برخی از بیماران براثر عدم توانایی در پرداخت هزینه دارو و درمان سرطان، مجبور به عدم دریافت درمان و درنتیجه مرگ می‌شوند، از افراد خیر و دارای توانایی مالی خواست تا بیماران را در تأمین هزینه‌های درمانی یاری دهند.

وی با اشاره به اینکه هزینه ویزیت بیماران در این مرکز چهار هزار تومان است و هیچ هزینه‌ای برای شیمی‌درمانی از بیماران دریافت نمی‌شود، عنوان کرد: با همکاری مجموعه خیرین سلامت این کلینیک بازسازی شد و خوابگاهی واقع در خیابان بدیع‌الزمان برای بیمارانی که از شهرستان می‌آیند، ساخته‌شده که هزینه هر شب اقامت بیمار در این خوابگاه اندک است.

وی ادامه داد: این مرکز روزانه ظرفیت پذیرش ۵۰ تا ۶۰ نفر را دارد و خدماتی نظیر نمونه‌برداری، ویزیت فوق تخصص و شیمی‌درمانی رایگان به بیماران ارائه می‌کند.

با این تفاسیر می‌توان گفت عوامل بسیاری در ایجاد سرطان‌های مختلف در انسان دخیل هستند که فرد می‌تواند با شناخت این عوامل از بروز سرطان جلوگیری و به‌نوعی از سرطان پیشگیری کند.

از سوی دیگر همت خیرین برای راه‌اندازی مرکز جامعه سرطان در استان همدان خدمتی است که هیچ‌گاه از یاد بیماران نخواهد رفت.

منبع: خبرگزاری مهر

902/900

کد خبر: 846896

وب گردی

وب گردی