بیماری های التهابی چشم را با شیمی درمانی درمان کنید

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره درمان بیماری های التهابی چشم با روش «ایمونوکموتراپی» یا همان شیمی درمانی چشم، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر نازنین ابراهیمی ادیب متخصص بیماری های التهابی چشم، گفت: چشم مثل سایر قسمت های بدن درگیر بیماری خود ایمنی می شود که به صورت التهاب چشم بروز می کند.

وی با عنوان این مطلب که بیماری های التهابی داخل کره چشم را «یووئیت» می گویند، افزود: یووئیت در بیشتر مواقع بینایی فرد را تهدید می کند.

ابراهیمی ادیب، اظهارداشت: این بیماری اغلب موارد ناشی از واکنش های خود ایمنی است و علت زمینه ای دیگری برای آن پیدا نمی شود، اما در موارد نادری می تواند ناشی از عفونت های ویروسی یا باکتریایی باشد.

این متخصص چشم پزشکی با بیان این مطلب که آمار دقیق از ابتلا به بیماری یووئیت در ایران نداریم، افزود: تا ۱۰ درصد موارد نابینایی غیر قابل برگشت می تواند ناشی از این بیماری باشد. اما اهمیت آن زمانی آشکارتر می شود که بدانیم بیماری قابل پیشگیری و درمان است و سومین علت نابینایی قابل درمان را تشکیل می دهد. بنابراین، توجه به این عرصه نو در چشم پزشکی ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ابراهیمی ادیب با اعلام اینکه هر ساله از هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۰ مورد به یووئیت مبتلا می شوند، ادامه داد: میزان شیوع این بیماری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۵۸ مورد است.

مسئول کارگاه بیماری های التهابی چشم در بیست و هفتمین کنگره چشم پزشکی ایران، به روش درمان بیماری یووئیت در بیمارستان فارابی اشاره کرد و گفت: حدود یک سال است که با روشی به نام «ایمونوکموتراپی» در بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی فارابی، این دسته از بیماران را درمان می کنیم و نتایج بسیار رضایت بخشی نیز حاصل شده است.

وی افزود: در روش «ایمونوکموتراپی» یا همان شیمی درمانی چشم، داروهایی تجویز می شود که عارضه کمتری دارند، در حالی که کورتون در این بین نقش کم رنگ تری دارد. استفاده از کورتون که از گذشته درمان اصلی این بیماری ها محسوب می شد، با عوارض جدی همچون پوکی استخوان، چاقی، دیابت، جوش صورت، عوارض قلبی و...، همراه است.

ابراهیمی ادیب با اشاره به اینکه اینگونه درمان ها بر خلاف کورتون، سیستم ایمنی را تعدیل می کنند، تاکید کرد: بیماران باید متوجه باشند که شیمی درمانی چشم به مفهوم و معنای سرطان نیست و بیماران نباید نگرانی از بابت نام این شیوه درمانی داشته باشند.

وی در عین حال اظهار داشت: داروهایی که در ایمونوکموتراپی بکار می رود، مشابه داروهای شیمی درمانی اما با عارضه کمتر است و پس از تکمیل دوره درمانی، انتظار می رود بیماری درمان شده و دارو می تواند قطع گردد.

بیست و هفتمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران از ۱۳ تا ۱۶ آذر ۹۶ در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.

701

کد خبر: 847119

وب گردی

وب گردی