مرور مستندهای جشنواره «سینمادورئل» در  پاریس

یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به مرور فیلم‌های منتخب جشنواره معتبر «سینمادورئل» فرانسه می‌پردازد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در بخش مرور یک جشنواره این دوره‌ی سینماحقیقت، 5 فیلم منتخب جشنواره سینمادورئل فرانسه به نمایش درمی‌آید.

این فیلم‌ها عبارتند از: آماده به خدمت (آلیس دیوپ/ فرانسه)، خلاصه داستان بلند (ناتالی بوکچین/ آمریکا)، رویایی‌ها (راس بکرمن/ اتریش)، ماما سرهنگ (دیودو هامادی/ فراهسه- کنگو) و همچون درون یک آینه (یی چویی/ چین)

سینمادورئل یکی از معتبرترین جشنواره‌های مستند جهان است که در سال 1978 توسط کتابخانه عمومی اطلاعات BPI فرانسه و با حمایت مرکز ملی تحقیقات علمی CNRS این کشور تاسیس شده است.

بنیانگذاران این جشنواره، «ژان روش» مستندساز و مردم‌شناس مشهور فرانسوی، رئیس مرکز ملی تحقیقات فرانسه CNRS، مدیر سینماتک پاریس، واضع جریان سینماوریته در سینمای مستند جهان و کارگردان آثار مستند برجسته‌ای چون شکار شیر با تیروکمان، اربابان دیوانه، جادوگران سیاه، آنیگما، من یک سیاه و همینطور «ژان میشل آرنولد» دبیرکل سینماتک پاریس، معاون رئیس یونسکو و مدیر بخش تصویری و رسانه‌ای CNRS بودند.

جشنواره سینمادورئل همه ساله بیش از 200 فیلم مستند را در بخش‌های مختلفی، در مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو و چندین سالن سینمایی دیگر در پاریس به نمایش درمی‌آورد و همزمان کارگاه‌های تخصصی و چشم‌اندازهای مختلفی را برپا می‌کند تا بهترین فیلم‌های مستند سال و تاریخ سینمای مستند را برجسته نماید.

از جمله بخش‌ها و جوایز جشنواره سینمادورئل می‌توان به جایزه بزرگ 8000 یورویی بخش مسابقه بین‌الملل، بخش فیلم کوتاه، جایزه جوان، بخش کتابخانه با جایزه 6000 یورویی که توسط وزارت فرهنگ و ارتباطات فرانسه اهدا می‌شود، جایزه «یوریس ایونس» برای بهترین فیلم اول، بخش میراث، جایزه مؤسسه فرانسه با عنوان «لویی مارکورل» در بخش مسابقه فیلم‌های فرانسوی، جایزه «پیر و یولاند پروگران» به یک فیلمساز جوان و جایزه موسیقی اورژینال اشاره کرد.

مسئولان جشنواره سینمادورئل در سال 2014 ParisDOC را راه‌اندازی کردند که فرصتی ویژه برای بسیاری از متخصصان فرانسوی و بین‌المللی است تا به مبادله ایده‌ها و تولید پروژه‌های جدید بپردازند. این پلت‌فرم شامل دسترسی به کتابخانه‌های ویدئویی حرفه‌ای، امکان حضور در بحث‌های عمومی، جلسات با فیلمسازان و... می‌شود.

چهلمین دوره جشنواره سینمادورئل از 23 مارس تا 1 اوریل 2018 در شهر پاریس برگزار خواهد شد.

مدیران برگزاری جشنواره سینمادورئل فرانسه هم عبارتند از: آندره‌آ پیکار (مدیر هنری)، اُوده ارنبرک (مدیرعامل)، اولیویا توبر هاجیان (هماهنگ‌کننده امور هنری)، فیلیپ ژیلوم (مدیر تولید)، ژان چارلز کانو (مدیر ارتباطات و رسانه) و آنه دسریو (مدیر ParisDOC)

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای 19 تا 26 آذرماه 1396، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در شهر تهران برگزار خواهد کرد.

501

کد خبر: 847203

وب گردی

وب گردی