نمایشگاه مطبوعات نمونه کوچکی از بازار عرضه رسانه است/نیاز به آموزش نقش مطبوعات برای مردم

استاد جامعه شناسی علوم ارتباطات با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات محل روبرویی صاحبان رسانه و مخاطبان است، گفت: برای ارتقای کیفیت نمایشگاه مطبوعات نیاز به آموزش نقش مطبوعات در میان مردم برای بازشناسی بهتر این رویداد فرهنگی را داریم.

دکتر محمدعلی الستی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره لزوم برپایی نمایشگاه مطبوعات، اظهار داشت: اگر بخواهیم نمایشگاه مطبوعات را به یک بازار تشبیه کنیم، این مکان شکل دیگری از محل عرضه و تقاضاست با این تفاوت که رویدادی در فضایی محدود با فرصتی 7 روزه است که دیدار تعدادی از ارائه کنندگان خدمات رسانه ای با متقاضیان خبری را فراهم می کند و به بیانی دیگر این مکان نمونه کوچکی از بازار عرضه رسانه است.

وی افزود: در این فضای مطبوعاتی، عرضه کنندگان و متقاضیان رسانه با یکدیگر تعامل می کنند و نمایشگاه مطبوعات نمونه کوچکی از قدرت نمایی مطبوعات، بازشناسایی بهتر مخاطبان با اصحاب رسانه و روند تولید اخبار است.

این استاد جامعه شناسی علوم ارتباطات درباره ارتقای وضعیت نمایشگاه مطبوعات، اظهار کرد: در این زمینه باید تمام فاکتورهای موثر در تولید خبر و عوامل موثر در مطبوعات را برای مخاطبان بیان کرد تا مردم به صورت ملموس از نزدیک در جریان تولید و اثرگذاری اخبار قرار بگیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: تعدادی از نشریات و رسانه های الکترونیکی در نمایشگاه مطبوعات حضور دارند که از یارانه های دولتی بهره مند هستند و این تفاوت را در شمایل غرفه و ازدحام بازدید کنندگان به وضوح قابل رویت است.

وی افزود: در فضای نمایشگاه مطبوعات، امکانات برخی رسانه ها باعث کمتر دیده شدن سایر نشریات می شود البته بررسی کم و کیف غرفه های نمایشگاه از این، منظور شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته شده باشد ولی اگر در فضای نمایشگاهی شرایطی فراهم شود که این گونه نشریات به نقد کشیده شوند در آینده وضعیت بهتری برای اصلاح مطبوعات کشور فراهم می شود.

الستی با بیان اینکه نیاز به آموزش مخاطبان پیش از برگزاری این رویداد فرهنگی است، گفت: بهتر است مخاطبان قبل از برپایی نمایشگاه مطبوعات از طریق رسانه های گروهی با نقش مطبوعات آشنا شوند. متاسفانه فرهنگ مکتوب و علاقه به مطالعه در میان مردم ایران پایین است و رسانه ای مانند تلویزیون می تواند زمینه آشنایی بیشتر مردم با مطبوعات را فراهم کند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: در جهت ارتقای فرهنگ مطالعه به مردم می توان در نمایشگاه مطبوعات نشست و میزگردهای مختلفی را تدارک دید و با ایجاد سوال در ذهن مخاطب قبل از شروع نمایشگاه مطبوعات به نوعی از دانش و خلاقیت مردم در برپایی موثر نمایشگاه مطبوعات استفاده کرد تا تعامل سازنده ای میان مردم و دست اندرکاران رسانه فراهم شود که حاصل آن به رشد وضعیت مطبوعات در کشور منجر می شود.

502

کد خبر: 847315

وب گردی

وب گردی