وجود 300 هزار انشعاب غیرمجاز در سراسر کشور/ ۲۸۹ شهر در معرض تنش آب

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تعداد انشعاب های غیرمجاز در سراسر کشور را نزدیک به 300 هزار انشعاب عنوان کرد و گفت: بعضی واحدهای مسکونی به دلیل نداشتن پروانه ملکی ، امکان دریافت انشعاب آب را ندارند اما به دنبال مصوبه جدید مجلس، ما به صورت موقت برای آنها انشعاب صادر می کنیم تا مشکل پروانه ملکی برطرف و انشعاب دائم صادر شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ شاهین پاکروح در نشست خبری که در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب، برگزار شد، افزود: 40 هزار کیلومتر در بخش شهری و 50 هزار کیلومتر در شبکه توزیع آب روستایی فرسوده هستند؛ یعنی سن آنها بالاتر از 25 سال است.
این مقام مسوول افزود: فارغ از اینکه تاسیساتی نو و فرسوده باشن، باید رفتار این تاسیسات کنترل شود؛ برای این امر، دستگاه های اندازه گیری کمی و کیفی نصب می کنیم که بتوانیم پایش کمی و کیفی آب را داشته باشیم، به این ترتیب، از نشت آب و شکستگی های موجود در شبکه توزیع نیز پی می بریم.
پاکروح اضافه کرد: در سال آبی 96-95 ، در کشور با خشکسالی مواجه بودیم؛ در سال آبی گذشته میزان بارندگی 230 میلی متر بود که نسبت به مدت مشابه پارسال 5 درصد کاهش داشت؛ در سال آبی گذشته، در 6 حوضه اصلی کشور، در دو حوضه بارندگی مناسب را داشتیم اما در چهار حوضه دیگر میزان بارندگی ها بین 28 تا 35 درصد کاهش بارندگی داشته است.
او اظهار کرد: در موضوع خشکسالی، پارسال با دو موضوع مواجه بودیم؛ نخست اینکه میزان بارندگی ها کاهش یافت و دوم اینکه رژیم بارندگی ها تغییر کرد؛ عملا بارش برف جای خود را به بارندگی داده است؛ این دو موضوع باعث شده است منابع آبی در اختیار ما سال به سال کمتر شود و سرانه آن به زیر یک هزار و 300 متر مکعب در سال برسد.
پاکروح گفت: با ادامه این روند، در سالهای آینده ما با پدیده خشکسالی روبرو نیستیم، بلکه یک واقعیت برای کشور ما تبدیل شده است.
او با اشاره به اینکه کاهش بارندگی از یک طرف و افزایش تبخیر از طرف دیگر، منابع آب را کم کرده است، گفت: در امسال 289 شهر ما با تنش روبرو بود؛ یعنی در ساعت های اوج مصرف، مصرف و تولید به نقطه سر به سر می رسد؛ این در حالی است که تعداد شهرهای تنش زا در کشور پارسال حدود 301 شهر بود.
پاکروح میزان آب بدون درآمد را 25 درصد ذکر کرد و گفت: این رقم در سال 1383 حدود 33 درصد بود؛ این در حالی است که در بخش هدر رفت، میانگین کشورهای توسعه یافته 15 درصد و در کشورهای در حال توسعه 35 درصد است.
او در بخش دیگری از سخنان خود به مصوبه اخیر مجلس برای ساماندهی به انشعاب های غیرقانونی پرداخت و گفت: افرادی که به هر دلیل انشعاب غیرمجاز دارند، می توانند با مراجعه به اداره های آب از امتیازها و ظرفیت های این قانون استفاده کنند.
معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تعداد انشعاب های غیرمجاز در سراسر کشور را نزدیک به 300 هزار انشعاب عنوان کرد و گفت: بعضی واحدهای مسکونی به دلیل نداشتن پروانه ملکی ، امکان دریافت انشعاب آب را ندارند اما به دنبال مصوبه جدید مجلس، ما به صورت موقت برای آنها انشعاب صادر می کنیم تا مشکل پروانه ملکی وی برطرف و انشعاب دائم دریافت کند.
پاکروح در این ارتباط افزود: در انشعاب های غیرمجاز، انشعاب گیری به صورت اصولی انجام نشده است و این مساله می تواند مشکلات کیفی برای آب مصرفی ایجاد کند.
او در مورد کیفیت آب تهران گفت: وزارت نیرو برای پایدار سازی آب تهران به سمت برداشت آب از آب های سطحی رفته است که این امر موجب افزایش کیفیت آب تهران شده است، چرا که آب سطحی به مراتب با کیفیت تر از آب های زیر زمینی است.
معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: هم اکنون بیش از 70 درصد آب تهران از آب های سطحی تامین می شود.

معاون راهبردی نظارت بر بهره برداری کشور گفت: علاوه بر این، در تهران توزیع آب یکنواخت را اجرایی و عملیاتی کرده ایم و امروز در اکثر نقاط تهران، آب با کیفیتی مناسب و یکنواخت عرضه می شود.
پاکروح در مورد استفاده از دستگاه های تصفیه آب نیز گفت: از نظر ما به هیچ وجه ضرورتی به استفاده از این دستگاه ها وجود ندارد؛ چرا که اگر فیلتر این دستگاه ها به صورت مرتب تعویض نشود، می تواند مشکل زا باشد؛ علاوه بر این، دستگاه های تصفیه آب مواد معدنی و آلی آب را نیز حذف می کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به بخش فاضلاب اشاره کرد و گفت: هر میزان آبی که در خانه ها مصرف می کنیم، 70 تا 80 دصد وارد شبکه فاضلاب می شود.
پاکروح گفت: اتصال به شبکه فاضلاب از 2 منظر بازچرخوانی و بهداشتی قابل اهمیت است.
این مقام مسوول گفت: 295 شهر در سراسر کشور دارای تاسیسات فاضلاب هستند که به این ترتیب، 47 درصد از جمعیت شهری کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گرفته است.
پاکروح تعداد تصفیه خانه های سراسر کشور را 183 مرکز ذکر کرد و گفت: این تصفیه خانه ها، با ظرفیت تولید یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب پساب، بخشی از منابع آبی بخش کشاورزی و صنعت را تامین می کند.
403

کد خبر: 847370

وب گردی

وب گردی