تهران- ایسکانیوز: مدیر گروه فلسفۀ علم واحد علوم و تحقیقات در مقطع دکتری از تلاش برای راه‌اندازی دانشکده مطالعات علم و فناوری در واحد علوم و تحقیقات خبر داد.
دکتر موسی اکرمی اظهار کرد: بررسی و پژوهش در زمینه مباحث متنوع مرتبط با علم، مانند فلسفه علم، تاریخ علم، اقتصاد علم، جامعه‌شناسی علم، سیاستگذاری علم، رابطه علم و دیگر معارف و عناصر فرهنگی و تمدنی و رویکردهای‌ شناختی به علم با توجه به نیازهای کشور، اساس کار، برنامه و ساختار این دانشکده را تشکیل می‌دهد.


مدیر گروه رشته فلسفه علم در مقطع دکتری این واحد دانشگاهی با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات در سال 1385 برای نخستین بار در کشور، اقدام به راه‌اندازی رشته فلسفه علم در مقطع دکتری کرده است، گفت: تاکنون بیش از12 کتاب و 35 مقاله علمی پژوهشی و ISI از سوی استادان و دانشجویان این گروه منتشر شده است.
اکرمی از راه‌اندازی گرایش‌های فلسفه علوم ریاضیاتی، فلسفه علوم طبیعی و فلسفه علوم اجتماعی در واحد علوم و تحقیقات در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: برنامه‌هایی برای راه‌اندازی گرایش‌های جدید و بین‌رشته‌ای در این واحد دانشگاهی در چهار سال آینده در دست بررسی است.
اکرمی با توجه به ارتباطات گروه فلسفه علم واحد علوم و تحقیقات با مراکز پژوهشی کشور افزود: استادان این گروه با مراکز علمی و تحقیقاتی همچون پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات همکاری‌های علمی وپژوهشی دارند.


مدیر گروه فلسفه علم واحد علوم و تحقیقات در مقطع دکتری، تمرکز کامل بر آموزش را مانع درآمدزایی دانشگاه دانست و ابراز امیدواری کرد که گروه فلسفه علم واحد علوم و تحقیقات با تأسیس پژوهشکده، تعریف پروژه‌های بنیادی، پذیرش دانشجو در مقطع فوق دکتری، جذب دانشجویان خارجی و کاربردی کردن تحقیقات این رشته، امکان درآمدزایی برای دانشگاه را پیدا کند.


اکرمی با توجه به اینکه تاکنون حدود 60 درصد فارغ التحصیلان کار‌شناسی و حدود 30 درصد فارغ التحصیلان دکتری این گروه، مشغول به کار شده‌اند، گفت: اکثر فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری گروه فلسفه علم در مراکز آموزش عالی فعالیت می‌کنند.
مدیر دکتری رشته فلسفه علم واحد علوم و تحقیقات از ارائه پیشنهاد برای ایجاد درس ویژه فلسفه علم دبیرستانی، همچنین گنجاندن فلسفه علم یا فلسفه علوم خاص در سرفصل دروس دانشگاهی خبر داد و افزود: توجه به این حوزه، موجب احساس نیاز به متخصصان دانشگاهی رشته فلسفه علم می‌شود که از یک طرف نیازهای کشور پاسخ می‌یابند و از طرف دیگر فارغ‌التحصیلان چندان نگران شغل مناسب نخواهند بود.


وی ادامه داد: گروه فلسفه علم واحد علوم و تحقیقات آماده همکاری با نهادهای ذی‌ربط برای ایجاد زمینه تحقق این برنامه‌ها، از جمله برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها با وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.


کد خبر: 84759

وب گردی

وب گردی