مطبوعات ایران هنوز به صنعت تبدیل نشده است/وزارت ارشاد به رفع مشکلات اهالی رسانه ورود کند

استاد ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: مطبوعات ایران توان رقابت در سطح بین المللی را ندارد ونمایشگاه مطبوعات می تواند به بهبود کارکرد رسانه در بخش محتوایی، فنی و درآمدزایی کمک کند.

دکتر صدیقه ببران در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره لزوم برپایی نمایشگاه مطبوعات، اظهار داشت: نمایشگاه مطبوعات تمایزی با سایر نمایشگاه ها ندارد و هر ساله به منظور معرفی رسانه ها به مخاطبان و ایجاد فضای رقابتی برگزار می شود.

وی در حمایت از برگزاری نمایشگاه مطبوعات او با تاکید بر اینکه در کشور ما رسانه هنوز به یک صنعت تبدیل نشده است، ادامه داد: اجرای نمایشگاه مطبوعات به بهبود عملکرد رسانه ها و معرفی آنها به مخاطبان کمک می کند بنابراین برپایی آن ارتباطی به رفع مشکلات صنفی اهالی رسانه و استمداد حمایت مالی و معنوی از دولت ندارد.

مدیر داخلی و سردبیر اجرایی فصلنامه علمی ـ پژوهشی فرهنگ ارتباطات، اظهار کرد: قرار نیست نمایشگاه مطبوعات کاری برای صنف روزنامه نگاران انجام دهد زیرا مشکل رسانه ها باید ریشه ای بررسی و اصلاح شود.

این استاد ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بخش حاکمیتی کشور به منظور اهمیت به مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی به اجرای نمایشگاه مطبوعات اخیرا بهای بیشتری می دهد تا در این راستا زمینه بازتاب رسانه از سوی مخاطبان و ایجاد فضای رقابتی میان آنها فراهم شود.

وی در راستای بهبود وضعیت برگزاری نمایشگاه افزود: در وهله اول رسانه ها باید برای رشد در امر تولید محتوا پیش قدم شوند و در وهله بعدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند قدم های موثری در خارج کردن برگزاری نمایشگاه از حالت صوری بردارد در این راستا در کنار برپایی هر ساله نمایشگاه با برگزاری همایش ها و کارگاه های آموزش محور در حوزه مطبوعات کشور توان افزایی کرد.

ببران اظهار کرد: دولت در حمایت از عملکرد رسانه ها بخصوص در بخش فنی، تکنولوژیکی می تواند ورود کند البته این حمایت ها نبایستی تنها منوط به رسانه های دولتی باشند تا سایر رسانه ها به صورت غیر قانونی اقدام به خرید کاغذ کنند و در بازار آزاد آنرا به فروش برسانند تا بتوانند در عرصه مطبوعات فعالیت کنند

وی افزود: در حاشیه نمایشگاه مطبوعات می توان به آسیب شناسی وضعیت حوزه مطبوعات و رسانه ها در ایران پرداخت و صرفا برپایی این نمایشگاه برای حل و فصل امور صنفی اهالی نشر نیست البته رقابت در غرفه آرایی برای عرضه بهتر یک رسانه مورد تائید است زیرا در معرفی بهتر یک رسانه و بازاریابی بهتر راهگشاست.

ببران اضافه کرد: انتظار می رود بعد از گذشت حدود 40 سال از انقلاب اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی مسائل رسانه بتواند برای رفع مشکلات این عرصه ورود کند و کارکرد مطبوعات ارتقا پیدا کند.

502

کد خبر: 847655

وب گردی

وب گردی