ساختمان تاریخی مجلس دیوار کشی شد

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اجرای دیواره مقابل ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی بدون هماهنگی و اطلاع شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صورت پذیرفته و در این خصوص اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران هم اعتراضیه ای صادر کرده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، محمد جواد حق شناس در تذکر پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز شورای شهر گفت: بازدیدی از میدان بهارستان و محوطه‌ی اطراف مجلس شورای اسلامی داشتیم و وضعیت میدان بهارستان ، دیواره جبهه غربی ساختمان مجلس و طرح توسعه مجلس شورای اسلامی را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: میدان بهارستان یکی از ارزشمندترین فضاهای شهری تهران است. از نظر تاریخی فضای این میدان باقیمانده اندکی از باغ تاریخی نگارستان است. عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌ بدنبال تحولات سیاسی صدر مشروطه و با توجه به قرارگیری ساختمان مجلس شورای ملی دوران مشروطیت در جبهه شرقی این میدان، طی یک قرن گذشته بخش بسیار مهمی از وقایع سیاسی کشورمان در این میدان شکل گرفته است.

به گفته حق شناس، همین وقایع، این میدان را از میراثی متعلق به شهروندان تهرانی، به فضایی شایسته حفظ و نگهداری برای تمامی ایرانیان تبدیل کرده است.

وی ادامه داد:‌به پیشنهاد مجلس شورای اسلامی در مردادماه سال نود و پنج، همزمان با روز ملی مشروطه فضای این میدان شامل جداره ها و کف، توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت ملّی رسیده است.

حق شناس گفت:‌علاوه بر نقش تاریخی میدان، بخش مهمی از شبکه و بار ترافیکی قلب پایتخت از طریق این میدان توزیع می‌شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: طی چند سال گذشته مجلس شورای اسلامی با هدف ارتقای شرایط امنیتی محدوده، اقدام به انجام اموری در فضای میدان بهارستان و معابر پیرامونی آن نموده که به نظر می‌رسد‌، ادامه آنها لطمات جبران ناپذیری به ماهیت تاریخی این محدوده وارد می‌کند.
وی با اشاره به احداث ابنیه بلند مرتبه در بخشهای شرقی و جنوبی محوطه مجلس شورای اسلامی گفت: در طراحی معماری این ابنیه علی رغم ارزشهای ملی و بین المللی مجلس شورای اسلامی و قرار گیری در مجاورت آثار تاریخی با ارزش همچون مدرسه‌ی عالی شهید مطهری و مسجد سپه سالار، حفظ ارزش‌های فضایی معماری ایرانی و اسلامی رعایت نشده است.

وی با اشاره به تملک املاک شهروندان در فضا و املاک پیرامون محوطه فعلی مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد در صورت ادامه‌ی این روند و بنا بر آثار ترافیکی ناشی از این مسئله، پاره ای از معابر پیرامونی مجلس شورای اسلامی و میدان بهارستان از جمله خیابان فداییان اسلام دچار بار سنگین ترافیکی خواهد شد.

حق شناس با اشاره به ایجاد محدودیت تردد در خیابان مردم، گفت: طرفین این معبر توسط ابنیه در دست احداث محصور گردیده است، لیکن این خیابان از نظر حقوقی کماکان شارع عام تلقی می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد دیواره آجری در مقابل درب ورودی ساختمان مجلس شورای ملی دوران مشروطه، و مسدود نمودن محور ورودی و سیمای شهری این بنا گفت: برای این اقدام بخشی از معبر پیاده رو جبهه غربی اراضی مجلس تصرف شده است.

عضو شورای شهر بیان کرد:‌با توجه به بازدید به عمل آمده در طی روز گذشته توسط بنده و آقای سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و آقای نظری عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران به همراه شهردار منطقه دوازده، مواردی باید در دستور کار شورای شهر تهران، ری و تجریش و سایر نهادهای مسئول قرار گیرد.

وی در خصوص مواردی که باید در نظر گرفته شود، گفت: لازم است بر اساس مقررات موضوعه، طرح توسعه مجلس شورای اسلامی و برنامه های آتی طرح در اختیار شورای اسلامی شهر تهران قرار گیرد. انتظار می‌رود این طرح با توجه به اقدامات بزرگ و گسترده کالبدی، توسط شورایعالی معماری و شهرسازی بررسی گردد و مصوبات احتمالی آن در اختیار شورای شهر تهران قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین انسداد و محدودیت تردد شهروندان در خیابان مردم مرتفع شود. بر اساس اطلاعات اولیه، تردد چند خط از شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از این معبر انجام می‌شده، که مسیر این خطوط اجباراً تغییر یافته است.

عضو شورای شهر گفت: اجرای دیواره مقابل ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی بدون هماهنگی و اطلاع شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صورت پذیرفته و در این خصوص اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران هم اعتراضیه ای صادر کرده. بهتر است اسناد و مدارک مرتبط با طراحی معماری این دیوار، سریعاً در اختیار سازمانهای مذکور قرار گیرد تا انطباق آن با ارزش‌های فضایی و تاریخی میدان بررسی شود.

706

کد خبر: 847676

وب گردی

وب گردی