سناریوی دولت برای بودجه درصورت تحریمهای جدید

سخنگوی دولت درباره بودجه سال آینده در صورت تحریم های جدید گفت: در بودجه سه طرح و سناریو از جمله استمرار وضع موجود، در نظر گرفتن شرایط مطلوب و در نظر گرفتن شرایط نامطلوب را در نظر داریم.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت صبح امروز در نشست خبری هفتگی با رسانه ها درباره جلسه روز گذشته ارائه گزارش عملکرد سازمان برنامه و بودجه در طرح مهار آبهای مرزی گفت: در این جلسه گزارشی از عملکرد ۶/۳ میلیارد از منابعی که از صندوق توسعه ملی معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان با اجازه رهبری برداشت شد ارائه شد.

وی ادامه داد: از نتایج این طرح بزرگ مهار ۵ میلیار د متر مکعب آب ، بهره برداری از ۲۷ سد ، آبگیری ۱۵ سد و ۱۳۰ کیلومتر تونل به شیوه مکانیزه است. ۵۱هزار نفر در این پروژه درحال کار هستند و در زمان بهره برداری ۲۷۰ هزار نفر مشغول کار شدند.

وی افزود: از امسال برخلاف سالهای گذشته ۳۰ درصد از منابع نفتی ما به صندوق توسعه ملی واریز می شود که تا سال قبل این میزان ۲۰ درصد بود.

سخنگوی دولت گفت: در شش ماه گذشته بیش از ۵۰ درصد به طرح های عمرانی استانها اختصاص دادیم. همه همت دولت براین است که با فعال کردن طرح های دولتی بتواند چرخ های اقتصادی را به گردش درآورد. تا این لحظه بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی اختصاص دادیم.

نوبخت گفت: ما غیر از اتکا به ملت به منابع کشورمان اتکا داریم تا بتوانیم روی پای خود بایستیم. ضمن اینکه تعامل سازنده با تمام کشورهای جهان داریم و به خاطر همین سیاست منطقی جمهوری اسلامی ایران آمریکا منزوی است.

سخنگوی دولت گفت: در شش ماهه اول امسال بدون نفت رشد اقتصادی ما مثبت ۷ درصد بود. از سه ماهه اول امسال ساخت و ساز ۷ درصد و سرمایه گذاری ۷/۱ درصد رشد کرد. قیمت معاملات بیش از ۶/۲ درصد نیز در کشور رشد داشت این نشان می دهد بخش معاملات نیز در کشور درحال رشد است.

نوبخت درباره آخرین گزارش خرید تضمینی گندم گفت: ۸ میلیون و ۸۰۰ هزارتن گندم به ارزش ۱۱هزار و ۵۹۱ میلیارد تومان خریداری شده که از این میزان ۸ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان آن به کشاورزان تحویل داده شده و ۳ هزار و ۶۶ میلیارد آن باقی مانده است.

وی درباره ارسال ۹ نامه از سوی وزارت خارجه با موضوع بدعهدی آمریکا گفت: آمریکایی ها بعد از برجام کنش هایی داشتند که از نظر ما این کنش ها با برجام در تعارض بود، کارگروه ویژه ای برای رسیدگی به این موارد تشکیل و گزارش های آن توسط نامه به مراجع مربوطه ارسال شد.

نوبخت درباره مواضع فدریکا موگرینی گفت: خانم موگرینی موضع اتحادیه اروپا را اتخاذ می کند و شاید یک بار در طول تاریخ اتفاق افتاد که اتحادیه اروپا در کمتر از چند ساعت موضع مخالف خود را با سخنان و مواضع آمریکایی ها اتخاذ کردند. قطعا فعالیت خانم موگرینی در راستای مخالفت با مواضع رئیس جمهور آمریکا است.

سخنگوی دولت درباره معرفی وزرای باقی مانده دولت گفت: در آینده نزدیک وزرای پیشنهادی به مجلس معرفی خواهند شد.

وی درباره موضع جمهوری اسلامی درخصوص مذاکره بر توان نظامی جمهوری اسلامی گفت: فعلا یک موضوع مهم با عنوان برجام در سخنرانی آقای ترامپ وجود دارد که این دولت در این باره تنهاست. اتحادیه اروپا هم مواضع مخالف ترامپ اتخاذ کرد.

نوبخت گفت: مباحث باید به سمتی رود که آمریکا یک طرف و همه دنیا طرف دیگر باشد. ما باید تلاش کنیم صف جدیدی ایجاد نشود هنر ما این است که آمریکا همان گوشه بماند و از همان گوشه از صحنه سیاسی خارج شود.

سخنگوی دولت درباره سفرهای استانی عنوان کرد: رئیس جمهور یا به صورت مجازی یا حضوری ارتباط مستمر با مردم دارد اما اگر تصمیمی برای سفر استانی وجود داشته باشد اعلام می کنیم.

نوبخت درباره دزدیده شدن دو لنج در آبهای سومالی گفت: پیگیری های لازم صورت خواهد گرفت.

وی درباره انسداد مرز خسروی افزود: این اقدامات کوتاه مدت است، الان دولت قانونی عراق در شرایط خاصی است بخشی از خاکش توسط داعش تصرف شده و در بخشی از اقلیمش حرف هایی مطرح است، تلاش ما این است که با ارتباط قانونی فعالیت مرزی خودمان را داشته باشیم.

نوبخت گفت: اگر پتانسیل نقدینگی کشور به سمت بازار ارز پیش نرود و بیخودی مردم و فعالان اقتصادی تحت تاثیر گزافه گویی ترامپ قرار نگیرند ما دچار شک و نوسان قیمت ها نخواهیم بود انشاالله این ثبات ادامه خواهد داشت.

وی افزود: از امسال برخلاف سالهای گذشته ۳۰ درصد از منابع نفتی ما به صندوق توسعه ملی واریز می شود که تا سال قبل این میزان ۲۰ درصد از مجموع درآمدهای نفتی بود.

سخنگوی دولت گفت: در شش ماه گذشته بیش از ۵۰ درصد به طرح های عمرانی استانها اختصاص دادیم. همه همت دولت براین است که با فعال کردن. طرح های دولتی بتواند چرخ های اقتصادی را به گردش درآورد. تا این لحظه بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی اختصاص دادیم.

وی گفت: ما غیر از اتکا به ملت به منابع کشورمان اتکا داریم تا بتوانیم روی پای خود بایستیم. ضمن اینکه تعامل سازنده با تمام کشورهای جهان داریم و به خاطر همین سیاست منطقی جمهوری اسلامی ایران آمریکا منزوی است.

سخنگوی دولت گفت: در شش ماهه اول امسال بدون نفت رشد اقتصادی ما مثبت ۷ درصد بود. از سه ماهه اول امسال ساخت و ساز ۷ درصد و سرمایه گذاری ۷/۱ درصد رشد کرد. قیمت معاملات بیش از ۶/۲ درصد نیز در کشور رشد داشت این نشان می دهد بخش معاملات نیز در کشور درحال رشد است.

نوبخت درباره آخرین گزارش خرید تضمینی گندم گفت: ۸ میلیون و ۸۰۰ هزارتن گندم یه ارزش ۱۱هزار و ۵۹۱ میلیارد تومان خریداری شده که از این میزان ۸ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان آن به کشاورزان تحویل داده شده و ۳ هزار و ۶۶ میلیارد آن باقی مانده است.

وی درباره ارسال ۹ نامه از سوی وزارت خارجه با موضوع بدعهدی آمریکا گفت: آمریکایی ها بعد از برجام کنش هایی داشتند که از نظر ما این کنش ها با برجام در تعارض بود، کارگروه ویژه ای برای رسیدگی ایم موارد تشکیل شده و گزارش های آن توسط نامه به مراجع مربوطه ارسال شد.

نوبخت درباره مواضع فدریکا موگرینی گفت: خانم موگرینی موضع اتحادیه اروپا را اتخاذ می کند و شاید یک بار در طول تاریخ اتفاق افتاد که اتحادیه اروپا در کمتر ا، چند ساعت موضع مخالف خود را با سخنان و.مواضع آمریکایی ها اتخاذ کردند قطعا فعالیت خانم موگرینی در راستای مخالفت با مواضع رئیس جمهور آمریکا است.

سخنگوی دولت درباره معرفی وزاری باقی مانده دولت گفت: در آینده نزدیک وزرای پیشنهادی به مجلس معرفی خواهند شد.

وی درباره موضع جمهوری اسلامی درخصوص مذاکره بر توان نظامی جمهوری اسلامی گفت: فعلا یک موضوع مهم با عنوان برجام در سخنرانی آقای ترامپ وجود دارد که این دولت در این باره تنهاست. اتحادیه اروپا هم مواضع مخالف ترامپ اتخاذ کرد.

معاون رئیس جمهور گفت: مباحث باید به سمتی رود که خط کشی جدید آمریکا را یک طرف همه دنیا یک طرف باشد که مواضع ایران را تایید می کند. ما باید تلاش کنیم صف جدیدی ایجاد نشود هنر ما این است که آمریکا همان گوشه بماند و از همان گوشه از صحنه سیاسی خارج شود.

نوبخت درباره سفرهای استانی عنوان کرد: رئیس جمهور یا به صورت مجازی یا حضوری ارتباط مستمر با مردم دارد اما اگر تصیمی برای سفر استانی وجود داشته باشد اعلام می کنیم.

سخنگوی دولت درباره دزدیده شدن دو لنج در آبهای سومالی گفت: پیگیری های لازم صورت خواهد گرفت.

وی درباره انسداد مرز خسروی افزود: این اقدامات کوتاه مدت است، الان دولت قانونی عراق در شرایط خاصی است بخشی از خاکش توسط داعش تصرف شده و در بخشی از اقلیمش حرف هایی مطرح است، تلاش ما این است که با ارتباط قانونی فعالیت مرزی خودمان را داشته باشیم. ارتباط آن با سفر سردار سلیمانی در چارچوب نظام تعریف می شود.

نوبخت گفت: اگر پتانسیل نقدینگی کشور به سمت بازار ارز پیش نرود و بیخودی مردم و فعالان اقتصادی تحت تاثیر گزافه گویی ترامپ قرار نگیرند ما دچار شک و نوسان قیمت ها نخواهیم بود انشاالله این ثبات ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دولت گفت: همه کسانی که امروز.در دولت فعالند دارای تجربه هستند . اطمینان داشته باشید کسانی برای مردم فکر می کنند که دارای تجربه هستند.

نوبخت درباره اظهارات روز گذشته شهردار تهران درخصوص عدم اختصاص سهم دولت به شهرداری تهران و اخباری از این عدم تخصیص در کلان شهرها گفت: در شش ماهه اول ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار طرح های عمرانی را تخصیص دادیم. هر دستگاهی روالی دارد. هر دستگاهی اگر حرفی دارد به جای طرح در رسانه ها به مسئول مربوطه خود بگوید.

سخنگوی دولت درباره بودجه سال آینده در صورت تحریم های جدید گفت: در بودجه سه طرح و سناریو از جمله استمرار وضع موجود، در نظر گرفتن شرایط مطلوب و در نظر گرفتن شرایط نامطلوب را در نظر داریم.

وی افزود: ما همیشه این شرایط را داریم. امیدواریم پیش نیاید شرایطی که ما در وضع اضطراری قرار گیریم.

نوبخت درباره وضع سپرده گذاران متضرر در موسسات مالی گفت: پرونده این سپرده گذاری ها باز است و چگونگی برخورد بانک مرکزی هم مشخص شده برخی پرداخت ها از سوی بانک مرکزی صورت گرفته و ما بقی هم پرداخت خواهد شد.

وی درباره برنامه های رفع رکود گفت: رشد اقتصادی کشور.خوب است اما به معنی نبود مشکل برای واحدهای تولیدی نیست، واحدهای تولیدی مشکل دارد. بخشی از این مشکلات به ترکیب هزینه ها مربوط می شود ، بسیاری از این واحدها امکان تقلیل نیروهای کار را ندارند، بخش دیگر مشکلات تکنولوژی پایین برای رقابت با نمونه های خارجی است و در بخش دیگر گردش سرمایه در تولید است. باید تلاش کنیم از طرق محدود کردن قاچاق و حتی واردات با تعرفه بالا مشکلات را حل کنیم ضمن اینکه ما در طول سال گذشته ۲۵ هزار واحد تولیدی را کمک کردیم تا سرپا شوند.

نوبخت درباره حضور بانوان در ورزشگاهها عنوان کرد: زیرساخت های مناسب فراهم نیست البته منظور زیرساخت های اجتماعی و فرهنگی است که تلاش می کنیم این زیرساخت ها فراهم شود.

وی درباره حمایت عربستان از مواضع ترامپ و احتمال تاثیر آن در روابط ایران و عربستان گفت: تعدد مشکلات ما و عربستان فراتر از یک مورد آن هم در زمینه مواضع ترامپ باشد. اما همین که هیچ کشوری در منطقه و در جهان این اظهارات را تایید نکردند و عربستان در صفی قرار گرفت که دو تا و نصفی کشور در آن است زحمت خود عربستانی ها را زیاد کرد. باید عربستان خود را اصلاح کند تا شرایط مرتبت شدن آن با ایران فراهم شود.

نوبخت درباره میزان اشتغال زایی براساس رقم تعیین شده در برنامه ششم توسعه گفت: ۹۲۰ هزار نفر جدید وارد بازار کار شدند از این میزان ۷۰۳ هزار نفر توانستند شاغل شوند، ۲۱۳ هزار نفر هم شغل پیدا نکردند ما باید بیش از ۹۲۰ هزار نفر شغل ایجاد کنیم.

وی افزود: قانون رفع موانع تولید برای همین امر به تصویب رسید تا ایجاد اشتغال افزایش پیدا کند. فعالیت های ما برای ایجاد اشتغال مثبت است اما کافی نیست.
سخنگوی دولت درباره انتقاد مجمع تشخیص مصلحت نظام از عدم پیشرفت سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: ما ۲۴ سیاست را به ۱۲ برنامه و آن را به ۵۶ طرح تبدیل کردیم. باید فعالیت بیشتری صورت گیرد اما ما به هر حال راضی هستیم از پیشرفت کار اما باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

سخنگوی دولت درباره حذف دلار گفت: ما در معاملات خود از یورو استفاده می کنیم.

وی در پاسخ به مهر مبنی بر اینکه وزارت جهادکشاورزی پشنهاد داده قیمت خرید سال اینده بیشتر از نرخ تورم افزایش پیدا کنه، نظر دولت در این زمینه چیست، عنوان کرد: در این خصوص دولت نظر نمی دهد، شورای اقتصاد باید نظر بدهد. شورای اقتصاد هم با توجه به جمیع جهات تصمیم گیری می کند

نوبخت ادامه داد: ما همه موافقیم قیمت قیمت نان نصف شده و قیمت خرید گندم را دو برابر کنیم اما منابع لازم را در اختیار نداریم. ما کنار این اقدامات باید راه آهن ایجاد کنیم، حقوق کارمندان را بدهیم و طرح های عمرانی را هم اجرا کنیم، انقدر تنوع تصمیم برای ما وجود دارد که نمی توانیم این خواست را اجرا کنیم، ما دست پینه بسته کشاورزان را می بوسیم اما منابع محدودی در اختیار داریم با این وجود امیدواریم شورای اقتصاد با وجود محدودیت ها تصمیمات به جایی اتخاذ کنند.

303

کد خبر: 847709

وب گردی

وب گردی