استاد دانشگاه آزادکرج دربین دانشمندان  تبیین کننده برنامه آتی توسعه  کشاورزی ارگانیک قرار گرفت

عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی این دانشگاه در زمره 36 دانشمندی قرار دارد که از 21 کشور دنیا تبیین کننده برنامه آتی توسعه کشاورزی ارگانیک در دنیا هستند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، دکتر ابوالفضل زارعی رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی با تایید این خبر ادامه داد: «مقاله دکتر محمدرضا اردکانی متخصص کشاورزی ارگانیک و استاد دانشکده کشاورزی واحد کرج باعنوان «کشاورزی ارگانیک نسل سوم، نوآوری و پژوهش» Organic Agriculture 3.0 is innovation with research با مشارکت 35 دانشمند از 21 کشور دنیا در مجله کشاورزی ارگانیک از انتشارات اسپرینگر (Springer ) در شهریور ماه سال جاری (September 2017) به چاپ رسید .

دکتر زارعی ضمن اشاره به اینکه در این مقاله برنامه آتی توسعه کشاورزی ارگانیک در دنیا تبیین شده است؛ افزود: مقاله مذکور از آذرماه 1395 مورد پذیرش قرار گرفت و نسخه اولیه آن به صورت آنلاین در دسترس علاقمندان قرار گرفت و تاکنون بیش از 3800 مرتبه نسخه برداری شده است.

وی با نگاهی اجمالی به تاریخچه کشاورزی ارگانیک بیان داشت: حدود یک قرن از آغاز جنبش کشاورزی ارگانیک در دنیا می گذرد و امروزه در قرن بیست و یکم مهمترین سوال پیش روی علاقمندان، فعالان اجتماعی و متخصصان ارگانیک این است که آینده کشاورزی ارگانیک طی بیست سال آتی چگونه است و با چه مشکلاتی روبرو خواهد بود.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی کرج گفت: متخصصان کشاورزی ارگانیک بر این باورند که جنبش کشاورزی ارگانیک نیاز به ورود به مرحله تحولی جدیدی دارد که تحت عنوان نسل سوم (Organic Farming 3.0) از آن یاد شده است.

وی ادامه داد: « شعار نسل سوم جنبش کشاورزی ارگانیک بر "نوآوری و پژوهش (Innovation with Research)" استوار است. بر این اساس متخصصان کشاورزی ارگانیک چهار محور را مبنای پژوهش های آتی در این خصوص قرار داده اند که عبارتند از:

  • افزایش بهره وری و کارایی سیستم های کشاورزی ارگانیک به منظور تولید غذای کافی و سلامت برای تغذیه مردم دنیا
  • به حداقل رساندن زنجیره تولید و عرضه غذا به منظور کاهش اثرات منفی زیست محیطی با در نظر گرفتن رویکردهای اکولوژیکی
  • تاکید بر احترام و توجه به جنبه های فرهنگی و اخلاقی در فرایند تولید و عرضه محصولات غذایی

- افزایش کیفیت و شاخص های سلامتی در فرایند تولید و عرضه محصولات غذایی

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به پراکنش جغرافیایی و توانمندی های موجود، پتانسیل های بسیار خوبی برای انجام پژوهش های بنیادی و حتی ورود به عرصه تولید محصولات ارگانیک در سراسر کشور دارد و در سال 1395 نیز کنفرانس بین‌المللی 'تحقیقات و نوآوری در کشاورزی ارگانیک' به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری انجمن جهانی تحقیقات کشاورزی ارگانیک ISOFAR و با حضور پژوهشگران و کارشناسان داخلی و خارجی از کشورهای ایران، استرالیا، ایتالیا، آلمان، هلند، هند و نیجریه برگزار شد که در این کنفرانس نیز آقای دکتر محمدرضا اردکانی به عنوان دبیر علمی فعالیت داشتند.

کد خبر: 847714

وب گردی

وب گردی