آمادگی بخش خصوصی برای احیای سوآپ فرآورده‌های نفتی/ صادرات  ۲۵ درصدی محصولات کشور از سوی اتحادیه صادرکنندگان نفت و پتروشیمی

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به سواپ و ترانزیت کالا گفت: سوآپ و ترانزیت کالا توسط اتحادیه چند سال است که متوقف شده و رفع توقف آن اقدامی است که باید در جهت حفظ منافع ملی انجام شود، زیرا کشور در جایی قرار گرفته است که می‌تواند از این وضعیت استفاده کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عباسعلی اسلامی در نشست خبری که در اتحادیه برگزار شد با بیان اینکه اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی بیش از ۳۰۰ عضو شامل شرکت‌ تولیدکننده و بازرگان صادرکننده دارد، اظهار کرد: در این اتحادیه هر یک از بخش‌های مختلف پتروشیمی، قیر، فرآورده روغنی، فرآورده پارافینی، سوآپ و ... کمیسیون خاص خود را دارد.

او با بیان اینکه بیش از ۱۴ شرکت اصلی پتروشیمی کشور عضو اتحادیه مذکور هستند، افزود: این اتحادیه صادرات عظیمی در بخش پتروشیمی برای کشور انجام می‌دهد. این اتحادیه بزرگترین تشکل صنفی- صادراتی است که در چند سال گذشته در کشور ایجاد شده است و در راستای تنظیم صادرات، شناسایی بازارهای هدف و ... در تعامل با دولت و نهادهای دیگر گام بر می‌دارد.

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه با تاکید بر اینکه صادرات اعضای این اتحادیه ۲۵ درصد صادرات کل کشور را شامل می‌شود، تصریح کرد: سعی می‌کنیم اقلامی که صادر می‌شود را به صورت سالانه افزایش دهد.

اسلامی با اشاره به سوآپ و ترانزیت کالا اظهار کرد: سوآپ و ترانزیت کالا توسط اتحادیه چند سال است که متوقف شده و رفع توقف آن اقدامی است که باید در جهت حفظ منافع ملی انجام شود، زیرا کشور در جایی قرار گرفته است که می‌تواند از این وضعیت استفاده کند.

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی گفت:سوآپ نفت روسیه به مقصد پالایشگاه تهران به دلیل نقص در خط لوله متوقف شد.

او با اشاره به اینکه اتحادیه با آمادگی کامل در کنار نهادهای مربوطه جهت راه‌اندازی مجدد سوآپ همکاری خواهد کرد، تصریح کرد: در زمان وزارت میرکاظمی به دلیل آنچه فساد و رانت گفته می‌شد سوآپ نفت و فرآورده‌ها به یکباره متوقف شد اما اکنون ما به عنوان نماینده بخش خصوصی تقاضا داریم که دوباره راه‌اندازی شود.

اسلامی با اشاره به اینکه اتحادیه هیچ دخالتی در سیاست‌هایی که دولت اتخاذ می‌کند، ندارد گفت: اتحادیه یک تشکل صنفی و اقتصادی است و در جهت‌گیری‌های سیاسی شراکت ندارد. ضمن اینکه اساسنامه نیز این اجازه را به ما نمی‌دهد.

402

کد خبر: 847747

وب گردی

وب گردی