جشنواره‌های عکس، فاصله بسیاری تا استانداردهای بین‌المللی دارند

یک عکاس پیشکسوت، گفت: شرکت نورنگار با وجود این‌که سابقه کمتری نسبت به برندهای مشابه دارد فعالیت‌های تاثیرگذاری داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به جشنواره عکس نورنگار اشاره کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی این جشنواره، صادق میری درباره روند برگزاری جشنوار‌های داخلی عکاسی، این‌طور اظهار کرد: در حوزه برگزاری جشنواره‌های عکس، ما فاصله بسیاری تا استانداردهای بین‌المللی داریم. البته استعدادهای خوبی در میان عکاسان و به خصوص عکاسان جوان وجود دارد که کارهای خوبی هم ارائه می‌دهند، اما جشنواره‌ها به شیوه درستی اجرا نمی‌شوند و این برمی‌گردد به جدی نگرفتن هنر عکاسی؛ از سوی دیگر نهادهای مرتبط رویکرد حمایتی لازم را ندارند و به نظر می‌رسد حمایت‌ها در حوزه عکاسی بسیار ضعیف است.

وی ادامه داد: ایونت‌هایی که برگزار می‌شود نیز به دلیل نبود برنامه‌ریزی درست، بازتاب مورد انتظار را ندارد و طبیعی است که نتیجه لازم را از جشنواره‌ها نمی‌گیریم. البته این نظر من است.

این عکس صحبت‌هایش در این‌باره را این‌طور تکمیل کرد: نزدیک شدن به استانداردهای برگزاری جشنواره یا ایونت‌های مختلف، انسجام جامعه عکاسی را می‌طلبد. در حال حاضر فعالیت‌های انجمن‌های عکاسی تنها به گرفتن حق عضویت و صادر کردن کارت منحصر می‌شود و نهایتا سالی یک‌بار هم روز جهانی عکاسان برگزار می‌شود که این‌ها کفایت نمی‌کند.

وی افزود: انجمن‌های عکاسی منفعل هستند و هنوز به آن انسجامی که باید نرسیده‌اند، در گردهمایی‌های انجمن‌ها نیز نتیجه‌ای جز گرفتن حق عضویت و صادر کردن کارت حاصل نمی‌شود. در حال حاضر من جزو انجمن عکاسان میراث فرهنگی و انجمن عکاسان ایران هستم و هیچ‌وقت جلساتی به منظور برنامه‌ریزی در این تشکل‌ها برگزار نمی‌شود. به طور کلی وضعیت جشنواره‌ها را متاثر از مشکلات صنفی جامعه عکاسان می‌دانم.

میری با توجه به این‌که چهارمین دوره جشنواره عکس نورنگار در حال برگزاری است، گفت: با این‌حال شرکت‌هایی هستند مثل نورنگار که قدم‌های مثبتی در این زمینه برداشته‌اند و من فکر می‌کنم نورنگار با وجود این‌که سابقه کمتری نسبت به برندهای مشابه دارد فعالیت‌های تاثیرگذاری داشته است. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به جشنواره عکس نورنگار اشاره کرد که چهار دوره است به طور منظم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در کنار این جشنواره، برنامه‌ها و کلاس‌هایی که برگزار می‌شود و حتی مطالب آموزشی که به صورت رایگان از سوی نورنگار در اختیار جامعه عکاسی قرار می‌گیرد از جمله قدم‌های مثبتی است این شرکت برداشته، اما در یک نگاه کلی این‌ها برای جامعه عکاسی کم است و باید فعالیت‌های بیشتری از سوی نهادهای مختلف در این زمینه صورت بگیرد.

میری همچنین با اشاره به این‌که پرداخت ورودیه برای جشنواره‌های جدی عکاسی اتفاقی معمول در میان جشنواره‌های خارجی است، صحبت‌هایش تاکید کرد: ما در این‌باره هنوز مشکلاتی در جامعه عکاسان داریم که حتی در بحث‌های صنفی نیز مشهود است. البته ممکن است برخی از عکاسان توانایی مالی نداشته باشند، اما فرهنگ این موضوع باید جا بیافتد. همان‌طور که در جشنواره‌های خارجی نیز ما شاهد چنین چیزی هستیم و یک اتفاق معمول است.

به نقل از روابط عمومی، فرصت ارسال آثار به چهارمین دوره جشنواره عکس نورنگار از ابتدای مرداد ماه آغاز شده و علاقمندان تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۵ آبان مهلت دارند با مراجعه به سایت جشنواره نورنگار به نشانی https://noornegar.com/festival در این جشنواره شرکت کنند.

داوری جشنواره در آبان ۱۳۹۶ انجام می‌شود و آیین اهدای جوایز و گشایش نمایشگاه آثار برگزیده نیز در آذرماه سالجاری خواهد بود.

503

کد خبر: 847835

وب گردی

وب گردی