مسئولان به فکر جایگزینی بازار عراق باشند/ ارزش 7میلیارد دلاری صادرات انواع فرآورده نفتی

نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی گفت: اقلیم کردستان عراق، بازار خوبی برای ترانزیت و صادرات فرآورده های نفتی بود چرا که هم از نظر تعرفه گمرکی، هم از نظر استانداردها و هم از نظر تسویه پول فراورده های نفتی خریداری شده بازاری با ثبات و مستمر بود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ احسان باقریان نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در نشست خبری اظهار داشت: این اتحادیه در سال گذشته در مجموع 7 میلیارد دلار صادرات داشت که از این رقم 3.5 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی، 1.5 میلیارد دلار مواد هیدروکربوری و 1.2 میلیارد دلار مواد روغنی و پارافینی بود.

او افزود: عمده صادرات شرکت های بخش خصوصی عضو این اتحادیه به کشورهای افغانستان، عراق، آسیای میانه، اروپای شرقی، افریقا، آمریکای لاتین و امریکای جنوبی است.

باقریان میزان تولید قیر ایران را 5.2 میلیون تن در سال اعلام کرد و گفت: از این رقم سالانه 3 میلیون تن صادر و 2.2 میلیون تن مصرف داخلی می شود.

نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با بیان اینکه مشکلات متعددی صنعت قیر ایران را درگیر خود کرده است،اظهار داشت: از جمله مشکلات موجود بحث قیر تهاتری است که اعلام شده 4 میلیون تن رد سال باشد، این میزان اصلا کارشناسی نیست و باید کاهش یابد چرا که به تجارت قیر ایران صدمه وارد می کند.

باقریان با اشاره به توقف ترانزیت فرآورده های نفتی به اقلیم کردستان عراق گفت: اقلیم کردستان عراق، بازار خوبی برای ترانزیت و صادرات فرآورده های نفتی بود چرا که هم از نظر تعرفه گمرکی، هم از نظر استانداردها و هم از نظر تسویه پول فراورده های نفتی خریداری شده بازاری با ثبات و مستمر بود.

او افزود: پیشنهاد ما به دولت این است که این ظرفیت را در صادرات به عراق مورد توجه قرار دهد، هم اکنون بازار بصره برای پذیرش فرآورده های نفتی بازاری بسیار با ظرفیت است، اما عراق در زمینه تعرفه های گمرکی و همچنین ارتباطات بانکی دچار مشکلاتی است که باید برای حل این مشکلات اقدام شود.

402

کد خبر: 847844

وب گردی

وب گردی