نادیده گرفته نشدن توسط فرزندان،مهم ترین نیاز سالمندان  است

یک جامعه شناس معتقد است فرزندانی که از توانایی مالی مناسبی برخوردار هستند نباید والدین خود را به خانه سالمندان منتقل کنند بلکه بهتر است برای آن ها خانه ای در نزدیک محل زندگی خودشان در نظر بگیرند و خودشان امور روزمره والدین خود را انجام دهند، در صورت داشتن مشغله، می توانند امور والدینشان را به یک پرستار محول کرده و هر روز به آن ها سربزنند.

دکتر امیر محمود حریرچی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره نگهداری از سالمندان گفت:در حال حاضر برخی از خانواده ها توانایی نگهداری از والدین سالمند خود را ندارند و برخی دیگر که از لحاظ مالی توانایی دارند می توانند برای پدر و مادر سالمند خود پرستار بگیرند.

وی ادامه داد: متاسفانه زندگی های کنونی ما به گستردگی خانواده های گذشته نیست و به طوری که تعداد معدودی از پدر بزرگ و مادربزرگ ها در کنار فرزندان و نوه ها و نتیجه خود زیر یک سقف زندگی می کنند، در گذشته شاهد زندگی چنین خانواده هایی در کنار یکدیگر بوده ایم اما در حال حاضر خانواده ها به صورت هسته ای هستند و متاسفانه ترجیح می دهند هسته خود را حفظ کرده و به همان صورت باقی بمانند.

این استاد دانشگاه گفت: برخی از فرزندان معتقد هستند همین که پدر و مادر سالمند خود را ندیده نگیرند کافی است! متاسفانه در جامعه امروز در موارد بسیاری شاهد هستیم که سالمندان نادیده گرفته می شوند، باید به این افراد توجه کافی شود و اگر بنا به هردلیلی امکان نگهداری از پدر و مادر برای فرزندان وجود ندارد، الزامی برای انتقال آن ها به خانه سالمندان وجود نداشته باشد و با رضایت کامل والدین انجام شود.

وی افزود: زمانی که سن افراد بیشتر می شود، بیشتر به دنبال آرامش هستند و از هیاهو و شلوغی دوری می کنند، دوست دارند هم صحبت داشته باشند. هم صحبتی در خانواده هایی که هر فردی به دنبال کار خودش است، چگونه میسر می شود؟!

دکتر حریرچی با اشاره به پدیده سالمند آزاری گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از آزار و اذیت سالمندان در کشور وجود ندارد، در صورتی که سالمند آزاری هایی وجود دارد که از طرف خانواده صورت می گیرد یعنی تحمل پدر و مادر به قدری برای خانواده سخت می شود که نمی توانند به صحبت ها و خواسته های او گوش کنند و به او تشر می زنند که چرا فلان کار را نمی کند حتی در برخی موارد ممکن است نوه ها نیز اعتراض کنند که چرا پدر بزرگ یا مادر بزرگ به ما فلان حرف را زد و یا در فلان کار ما دخالت کرد!

وی بیان کرد: متاسفانه در چنین مواردی والدین نیز با پدر و مادر خود به درستی رفتار نمی کنند و ممکن است مدام از او بپرسند که چرا فلان رفتار را انجام داده و از آن ها بخواهند در کارهایشان دخالت نکنند! تمامی این موارد موجب شده است شاهد کاهش زندگی سالمندان در کنار فرزندانشان زیر یک سقف باشیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بر اساس تجربه هایی که داشته ام می توان گفت بهترین راه برای کاهش انتقال والدین به خانه سالمندان این است که فرزندانی که توانایی کافی برای نگهداری از والدین سالمند خود را دارند، برای آن ها پرستار بگیرند تا در خانه خودشان زندگی کنند زیرا والدین در سنین میانسالی ترجیح می دهند مستقل زندگی کنند و ممکن است زندگی در کنار فرزندان و نوه ها این حس استقلال را به آن ها منتقل نکند. معمولا این افراد دوست دارند در هر ساعتی که می خواهند بخوابند، بیدار شوند و باقی کارهای روزمره خود را بر اساس میل خود انجام دهند.

وی اضافه کرد: همان طور که پیش تر به آن اشاره شد، بسیاری از سالمندان ترجیح می دهند با آرامش در خانه خود زندگی کنند و در کنار آن کسی هم باشد تا از آن ها مراقبت کند.حال این فرد می تواند پرستار یا فرزندان و نوه هایی باشد که مرتب به آن ها سر می زنند.

دکتر حریرچی افزود: نیازهای سالمندان متفاوت است و با توجه به سن آن ها تعیین می شود، در حال حاضر سالمندان را به 3 گروه سالمند جوان(60 تا75 سال) ، سالمند(75 تا 90)و کهن سال(بیش از90 سال) تقسیم می کنند. سالمندان جوان معمولا به گونه ای خود را سرگرم می کنند ، مثلا به پارک می روند، به فامیل و اقوام سر می زنند و به گونه ای رابطه های خود را با دیگران تنظیم و مدیریت می کنند. این افراد نسبت به سایر گروه های سالمند سالم تر هستند و معمولا بیماری های که به آن مبتلا می شوند، قابل معالجه تر است.

به گفته وی، زمانی که سن افزایش می یابد و فرد وارد سن 85 سالگی می شود، معمولا مراوده با نزدیکان و ارتباطات اجتماعی از جاذبه های زندگی او به شمار نمی رود شاید در برخی موارد دوست داشته باشند به خیابان برود تا آب و هوایش عوض شود.

این استاد دانشگاه گفت: البته گفتنی است تمامی سالمندان صرفا نیازمند کمک مالی فرزندان خود نیستند ،بسیاری از سالمندان ما بازنشسته هستند و حقوقی کافی برای گذراندن زندگی خود را دریافت می کنند،ممکن است برخی از سالمندان نیز کار کنند و درآمد خوبی هم داشته باشند.باید به افرادی که وضع مالی آن ها اجازه می دهد در خانه خود والدین برایشان پرستار بگیرند یا به طور مرتب به او سر بزنند.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر در صورت تامین نیاز مالی سالمندان، می توان نیاز به توجه و نادیده گرفته نشدن را مهم ترین نیاز آن ها در نظر گرفت در حال حاضر باید توجه بیشتری به این مسائل شده و یاری و کمک ، صحبت و سرزدن به والدین به عنوان اولویت های مهم فرزندان در جامعه فرهنگسازی شود . در چنین شرایطی بهتر است خانه والدین نزدیک به محل زندگی فرزندان در نظر گرفته شود تا فرزندان بتوانند هر روز به آن ها سر بزنند و به امور آن ها رسیدگی کنند.

701

کد خبر: 847868

وب گردی

وب گردی