نمایشگاه مطبوعات محل رقابت غرفه آرایی شده است/لایک‌ برخی تصاویر در شبکه مجازی از تیراژرسانه‌های مکتوب بیشتر است

شاعر «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد» با بیان اینکه متاسفانه نمایشگاه مطبوعات به سالنی برای عرضه رنگ و دکور تبدیل شده است، گفت: متاسفانه در این مکان فرهنگی رقابت در غرفه آرایی بر اصول روزنامه نگاری پیشی گرفته است.

محمود اکرامی فر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره لزوم برپایی نمایشگاه مطبوعات، اظهار داشت: در نمایشگاه مطبوعات رقابت حرف اول را می زند و بدون رقابت برگزاری نمایشگاه چندان مثمرثمر نخواهد بود.

وی با انتقاد از برخی اتفاقات در نمایشگاه مطبوعات گفت: متاسفانه در نمایشگاه مطبوعات بیش از آنکه رقابت بر محتوای اخبار و تیترزنی باشد، رقابت در غرفه آرایی و بزرگی ابعاد آن، چیدن کتاب و مواردی از این دست است.

شاعر« عشق و شهود و شیدایی» ادامه داد: در نمایشگاه مطبوعات رقابت در فرم غرفه ها تبدیل به ملاک برتری یک رسانه شده است به طوری که در اختتامیه نمایشگاه مطبوعات از برترین غرفه ها تقدیر می شود، در صورتی فضای نمایشگاه باید مکانی برای رقابت در تکنیک های روزنامه نگاری باشد و سبب تحول در فضای روزنامه نگاری ایران شود.

اکرامی فر با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات به سالنی برای عرضه رنگ و دکور تبدیل شده اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه مطبوعات در فرآیند روزنامه نگاری ایران آنچنان که باید شایسته نیست.

وی درباره بهبود روند برگزاری نمایشگاه مطبوعات گفت: در قدم اول باید برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات هدفی تعریف شود. در صورتی که به چرایی برگزاری این رویداد جواب درستی داده شود نحوه برگزاری آن به روشنی مشخص می شود و می توان گفت هدف برگزاری نمایشگاه مطبوعات خیلی هدف عالی و متعالی نیست که راه هایی رسیدن به این مسیر معطوف به هدف بالایی باشد و صرفا نمایشگاهی در قالب سالیانه برگزار می شود.

اکرامی فرد، گفت: امروز یکی از معضلات عمده حوزه مطبوعات کم شدن تیراژ روزنامه ها مانند تیراژ کتاب در عرصه فرهنگ و هنر کشور است. روزنامه های 300 هزار نسخه در هر شماره به تیراژی کمتر از 30 هزار نسخه در روز رسیده اند.

شاعر مجموعه شعر «این کتاب اسم ندارد»، بیان کرد: هر ساله میزگرد و نشست هایی در حاشیه نمایشگاه مطبوعات برگزار می شود که در این میان تاثیر چندانی ندارد و در هیاهوی برگزاری نمایشگاه گم می شود.

وی با انتقاد از افراط در غرفه آرایی در نمایشگاه مطبوعات گفت: هر رسانه ای سکویی برای دعوت از میهانان نمایشگاه در غرفه خودش ترتیب می دهد و با عکس از میهمانان برای افزایش اعتبار رسانه خود بهره می برد و در این میان میهمانان این غرفه ها با استفاده از این تصاویر برای مطرح کردن خود در دنیای مطبوعات و سیاست استفاده می کنند و چیزی برای بهبود فرایند روزنامه نگاری عاید دنیای رسانه نمی شود.

اکرامی فرد با بیان اینکه این نمایشگاه با شرایط فعلی و خرج هزینه های بسیار منتج به نتیجه لازم نمی شود، اظهار کرد: جایی برای بررسی مشکلات فعلی روزنامه نگاری در نمایشگاه مطبوعات ترتیب داده نشده است.البته ممکن است نشست هایی در این خصوص برگزار شود که در حاشیه نمایشگاه است و چندان مورد توجه اصحاب رسانه قرار نمی گیرد.

وی افزود: روزنامه نگاری به چاره اندیشی نیاز دارد. به برگزاری میزگردها و همایش های تخصصی برای نجات از مشکل اقتصادی که گریبان مطبوعات را گرفته است بسیاری از منابع مالی رسانه که شامل آگهی و تبلیغات بوده نسبت به قبل کمرنگ تر شده است و با حمایت های دولتی و نهادهای ذیربط ، می توان گفت روزنامه ها زمین خورده اند.

این شاعر، ادامه داد: باید میزگردها تخصصی و جدی در مورد اقتصاد روزنامه نگاری در عصر حاضر در نمایشگاه مطبوعات برگزار شود با کوچ تبلیغات از سایت ها و خبرگزاری ها، اقتصاد روزنامه نگاری دچار مشکل شده است و خبر و خبررسانی از عهده بسیاری از رسانه ها خارج شده و به دست سایت ها و شبکه های مجازی افتاده است.

دبیر دومین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر، با بیان اینکه امروزه روزنامه نگاری سنتی دچار مشکل شده است، گفت: در روزنامه نگاری امروز نیاز به متخصصان است نه به تعدادی خبرنگار که وظیفه مخابره خبر را برعهده دارند به این معنا که خبر جایی در روزنامه و رسانه های مکتوب ندارد زیرا روزنامه به گزارشات بعد از خبر، پیامدها، دلایل ایجاد خبر، اثرات خبر و ابهام زدایی و شفاف زدایی خبر می پردازد که این موارد کار روزنامه نگار است و از عهده خبرنگار خارج است.

اکرامی فرد، افزود: روزنامه نگار علاوه بر اینکه به خبرنویسی آگاه است در حوزه کاری خود مانند یک کارشناس عمل می کند در حالی که در روزنامه های امروز ایران 90 درصد محتوای نشریات شامل اخبار است به این دلیل مردم احساس بی نیازی به روزنامه ها می کنند و این بی علاقگی باعث می شود تیراژ روزنامه ها روز به روز کاهش پیدا می کند.

شاعر «عشق و شهود و شیدایی» گفت: متاسفانه لایک های برخی تصاویر در شبکه های مجازی از تیراژ برخی رسانه های مکتوب بیشتر است زیرا تبلیغات در صفحات مجازی پر رنگ تر از روزنامه ها انجام می شود و مورد اقبال مردم قرار می گیرد در این رابطه در نمایشگاه مطبوعات باید مشکلات امروز روزنامه نگاری مورد بررسی قرار گیرد و رقابت در غرفه آرایی، گرفتن فضای برتر و رقابت در جذب مهمانان بیشتر برای غرفه رسانه ها اصلا فضای مناسبی برای مطبوعات کشور نیست.

502

کد خبر: 847898

وب گردی

وب گردی