ریشه ی فقر در عدم مدیریت و بی توجهی به ظرفیت هاست/بعید است این دولت فقر را ریشه کن کند/خط فقر در تهران 4 میلیون و در شهرستان ها 2 میلیون تومان است

براساس ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشر، برخورداری از امکانات مناسب رفاهی، از جمله دسترسی به خوراک، پوشاک، مسکن و خدمات درمانی و اجتماعی کافی از جمله حقوق اساسی تمامی افراد است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در سال 1992 از سوی سازمان ملل متحد، روز 17 اکتبر برابر با 25 مهر، به عنوان روز جهانی ریشه‌کنی فقر نام‌گذاری شد

سابقه برگزاری روز جهانی مبارزه با فقر به سال 1987 و گردهمایی حدود 100 هزار نفر در میدان حقوق و آزادی بشر در میدان تروکادرو، پاریس، باز می‌گردد که محل امضای اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948 بوده است.

براساس ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشر، برخورداری از امکانات مناسب رفاهی، از جمله دسترسی به خوراک، پوشاک، مسکن و خدمات درمانی و اجتماعی کافی از جمله حقوق اساسی تمامی افراد است.

در ساده ترین توضیح و بر اساس فرهنگ معین می توان چنین گفت: فقر به معنای درویشی، ناداری، تهیدستی و تنگ دستی است، و در تبیین دیگر می گوییم: فقر، فقدان یا حرمانی است که گریبان یک موجود زنده ـ به ویژه انسان ـ را در راه تحقق نیازهای اساسی اش می گیرد. از این رو، فقیر کسی است که برای ادامه زندگی و حیات به چیزی چون خوراک، پوشاک و... نیازمند باشد، در حالی که امکان دسترسی به آن را ندارد. به بیان دیگر، فقیر کسی است که نمی تواند نیازمندی های اساسی خویش را تأمین کند.

فقر، محصول عواملی گسترده و پیچیده است؛ گاه خود فرد و خصلت ها و کردارش بدون حضور عواملی بیرونی مسئول تیره بختی او هستند، و گاه پدیده فقر در بستر اجتماع و افراد زیاده خواه زراندوزی شکل می گیرد که چون آفاتی ویران کننده، جامعه انسانی را به تباهی می کشند. حکومت و سیاست های اقتصادی و اجتماعی آن نیز نقشی مهم و تعیین کننده در شکل گیری خط فقر برعهده دارند. به همین دلیل، در فرهنگ اسلامی برای زدودن فقر از سیمای جامعه، افزون بر خود فرد، عموم آحاد جامعه و همچنین زمام داران حکومت نیز مسئول شناخته شده اند و باید برای از میان بردن این پدیده شوم و تنگ تر کردن شکاف بین فقیران و ثروتمندان بکوشند.

در همین زمینه محمد ابراهیم رضایی نماینده ی مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که در دسترسی به منابع محدودیت دارند و در موضوع مورد بحث با محرومیت مالی مواجه هستند و از موهبت های الهی کم بهره اند، فقیر هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: به دلایل مختلف جامعه ی ما نسبت به بقیه ی کشورها، فقیرتر شده است، باید توجه کرد که زیر ساخت های خوبی در کشور وجود دارد و به راحتی با انسجام، مدیریت و برنامه ریزی مناسب، ایران می تواند در زمره ی کشورهای کنترل کننده ی فقر قرار گیرد.

او تصریح کرد: بعد از انقلاب به دستور امام خمینی (ره)، کمیته ی امداد تشکیل شد که در کنار جهاد سازندگی و بنیاد مستضعفان ماموریت یافتند، به کنترل فقر کمک کنند و دستاوردهای آن ها بسیار ارزشمند بود ولی به مرور زمان در حوزه ی فقر زدایی غفلت شد.

نماینده ی مردم خمین در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در حوزه ی محرومیت زدایی و ریشه کنی فقر کمبود قانون نداریم و اگر در کشور فقیری وجود دارد، ریشه ی آن در مدیریت ها است.

او افزود: پس از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، مجلس و بقیه ی قوا وظیفه دارند با تعامل بندهای آن ها را اجرا کنند که مجلس با جدیت و تلاش قوانین را تصویب کرد و قانون برنامه ششم توسعه متناسب با برنامه ی اقتصاد مقاومتی نوشته شد اما در عمل، دولت انسجام لازم را از خود نشان نداد که عدم انسجام دولت در عمل، عامل توقف کننده ی فقرزدایی در کشور بوده است.

رضایی گفت: در تهران خانواده ها برای رهایی از فقر باید حداقل 4 میلیون تومان درآمد داشته باشند و خط فقر خانواده در تهران 4 میلیون تومان است که در شهرهای دیگر متناسب با هزینه ها و جمعیت، مرز خط فقر فرق می کند که در شهرهای کوچک خط فقر احساسی 2 میلیون تومان است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: قشر مختلف و کارگرهایی که با 900 هزار تومان امرار معاش می کنند، دقیقا زیر خط فقر زندگی می کنند که انتظار می رود دولت برای کم کردن اختلاف طبقاتی، حداقل حقوق ها را به نحوی در نظر بگیرد که آمار خط فقر هم یکی از شاخص های محاسبه ی دستمزد کارگران باشد.

نماینده ی مردم خمین در خصوص شعار دولت برای ریشه کن کردن فقر تا پایان دولت دوازدهم گفت: اگر تمام اجزای دولت هم زبان شوند و در مسیر اقدام منسجم عمل کنند شعار ریشه کنی فقر هم عملی می شود چون ایران کشور غنی ای است و وضعیت آب و هوایی بسیار ارزشمندی دارد که در تمام سال کشاورزی رونق دارد هم چنین معادن و منابع ارزشمندی در کشور وجود دارد که باید از ظرفیت ها به درستی استفاده شود.

رضایی گفت: اگر دولت این رویه ی پیش رو را دنبال کند بعید است بتواند شعار ریشه کردن فقر را عملی کند چون با وجود غنی بودن و منابع فراوان از ظرفیت ها استفاده نمی شود و اصلا حمایتی از کشاورزی نمی شود به نحوی که تولیدات کشاورزان روی دستشان می ماند در حالی که کشورهای همسایه به شدت نیازمند این محصولات هستند.

فقرزدایی نیازمند سلسله اقدامات موازی در عرصه های اقتصادی و البته برنامه مدون در حوزه فرهنگ کاهش محرومیت است از طرف دیگر تجربه نشان داده هرچه چتر حمایتی دولت با شیوه‌هایی مانند پرداخت پول نقد به محرومان بیشتر شود، تنها به تعمیق فقر کمک شده است. با بررسی دلایل و البته نمودهای گوناگون فقر می‌شود نتیجه گرفت که شکاف بین درآمد و تورم به این معضل دامن زده است و باید توجه نمود که زمانی که درآمدهای دولتی افزایش می یابد راهکار کاهش فقر، توسعه ی تولید و گسترش زیر ساخت ها است و واگذاری درآمدهای دولتی به مردم، موجب ازدیاد آمار فقرا می شود.

403

کد خبر: 847990

وب گردی

وب گردی