برنده جایزه بوکر 2017 مشخص شد

جورج ساندرز برای کتاب «لینکلن بین مرگ و تولد دوباره» به صورت رسمی به عنوان برنده جایزه بوکر 2017 شد.

به گزارش ایسکانیوز از بی‌بی‌سی، جورج ساندرز به عنوان برگزیده این مراسم انتخاب شد و هیات داوران از ساندرز برای اثر «بی‌همتا» و «فوق‌العاده»‌اش قدردانی کردند.

«لینکلن بین مرگ و زندگی» قصه مرگ پسر آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا و غم و اندوه آقای رئیس‌جمهور پس از دست دادن فرزندش را روایت می‌کند.

لولا یانگ، رئیس هیات داوران این جایزه در مراسم اعلام جایزه بوکر 2017 گفت: «صادقانه بگویم ملیت نویسنده برای ما اهمیتی نداشت. برای ما فقط خود کتاب و آنچه به ما می‌گوید اهمیت دارد. ملیت اصلاً مهم نیست.»

جورج ساندرز، نویسنده داستان کوتاه، مقاله، و کتاب کودک است و «لینکلن بین مرگ وزندگی دوباره» اولین داستان بلند وی به حساب می‌آید. وی تاکنون برنده جوایزی چون جایزه مجله ملی در سال 1994، 1996، 2000، و 2004، و برنده جایزه «اُ. هنری» در سال 1997 شده است.

این دومین سالی است که یک نویسنده آمریکایی این جایزه را با خود به خانه می‌برد. سال گذشته پل بیتی عنوان اولین نویسنده آمریکایی را به عنوان برنده جایزه بوکر برای کتاب «خیانت» به دست آورد. نویسندگانی چون هیلاری منتل، آیریس مرداک، و ایِن مک‌ایوان از دیگر برندگان این جایزه معتبر بوده‌اند.

لولا یانگ، رئیس هیات داوران جایزه بوکر 2017 درباره کتاب «لینکلن بین مرگ و زندگی دوباره» گفت: «این کتاب برای خلاقیت بالا و سبک متفاوتش برای ما خاص بود. اینکه چطور ارواح مرده‌یِ در دنیای دیگر را زنده کرد. شخصیت آبراهام لینکلنِ پدر که در غم از دست دادن فرزند است و لینکلنِ رئیس‌جمهور که در جنگ‌های داخلی نقش مهمی داشت در این کتاب کنار هم قرار گرفت. مرگ پسر و یکی از نزدیکان عزیزت و سپس مرگ صدها هزار نفر در یک سناریوی سیاسی و ناگهان در وسط قبرستان و در کنار ارواحی ایستاده‌ای که آماده مرگ نیستند و در تلاشند بلایی که در زندگی بر سرشان آمده هضم کنند.»

براساس این گزارش، به هر کدام از نویسنده‌های حاضر در فهرست نیز 2500 پوند به عنوان هدیه تقدیم شد و برنده جایزه علاوه بر 2500 پوند، 50 هزار پوند به عنوان جایزه اصلی دریافت کرد.

جایزه بوکر از سال 1969 شکل گرفت و به نویسندگان کشورهای همسو بریتانیا تعلق می‌گرفت اما از سال 2013 و با تغییر قوانین، همه نویسندگانی که آثار خود را به زبان انگلیسی نوشته‌اند می‌توانند در این رقابت شرکت کنند.

فهرست نهایی نامزدهای این جایزه در سال 2017 به شرح زیر بود:
«4321» نوشته «پل استر»
«از غرب خارج شوید» نوشته «محسن حمید»
«اِلمت» نوشته «فیونا مازلی»
«پاییز» نوشته «آلی اسمیت»
«لینکلن بین مرگ و تولد دوباره» نوشته «جورج ساندرز»
«تاریخچه گرگ‌ها» نوشته «امیلی فریدلاند»

منبع: ایبنا

502

کد خبر: 848039

وب گردی

وب گردی