راه اندازی رشته­ های تحصیلات تکمیلی با رویکرد میان رشته ­ای و علوم و فناوری های نوین

نخستین نشست اعضای شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، نخستین نشست اعضای شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور علیرضا رهایی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی، محسن نفر معاون علوم پزشکی،بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری، امیررضا شاهانی سرپرست مرکز سنجش و پذیرش ،مدیران کل این حوزه و معاونان آموزشی در مناطق 10 گانه طرح آمایش سرزمین برگزار شد.

رهایی در این جلسه با اشاره به سند آمایش آموزش عالی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: این سند دارای ویژگی هایی چون توسعه استانی، تحلیل وضعیت موجود هر استان از حیث تقاضا و عرضه آموزش عالی و توجه به اسناد بالادستی توسعه استانی و تحلیل وضعیت موجود با نگاه به آینده است.

وی، توجه به موقعیت اقلیمی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی ، در نظر گرفتن نیاز استان به نیروی ماهر، جابجایی نیروی انسانی، با صرفه بودن آموزش و همچنین پرهیز از موازی کاری را از دیگر ویژگیهای سند آمایش آموزش عالی برشمرد.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، بسترسازی و کمک مؤثر به تحقق اهداف سند چشم انداز کشور در افق 1404 و سند علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور را از نتایج مورد انتظار طرح آمایش سرزمین در حوزه آموزش عالی دانست و افزود: تحقق عدالت آموزشی و در دسترس قرار دادن آن برای هم ‏میهنان منبطق بر اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور هدف دیگر این طرح است.

علیرضا رهایی ادامه داد: شناسایی و معرفی استراتژی‌های توسعه کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و روشن کردن موقعیت و نقش آموزش عالی در ایجاد تعادل بین جمعیت و فعالیت در سطح مناطق مختلف و تأثیر آن بر فعالیت‌های دیگر از جمله نتایج اجرای طرح آمایش آموزش عالی است.

وی با اشاره به شکل گیری شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی در سازمان مرکزی، واحدها و مراکز آموزشی و دانشکده ها، اظهار داشت: برآورد ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در دوره‎های تحصیلات تکمیلی و ارائه آن به شورای دانشگاه و بررسی کیفیت آموزشی دوره های تحصیلات تکمیلی از وظایف این شوراست.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، تعیین سیاست‏ها، راهبردهای توسعه آموزش عالی متناسب با اسناد بالادستی، تصویب سیاست‏های هماهنگ‏سازی توسعه برنامه‏های آموزشی و درسی متناسب با مزیت‏های نسبی و اعلام نظر در خصوص آیین ‏نامه‏ های آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را از دیگر وظایف شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی برشمرد.

وی بر بازمهندسی رشته های تحصیلی به منظور حل مشکلاتی نظیر وجود رشته های موازی در واحدها و مراکز آموزشی مجاور، توسعه کمی غیرضروری تحصیلات تکمیلی و... تأکید کرد و افزود: توسعه و جابجایی عدالت محور رشته ها، استفاده حداکثری از امکانات و منابع دانشگاه، تعیین مأموریت برای واحدها و راه اندازی رشته های تحصیلات تکمیلی با رویکرد میان رشته ای و علوم و فناوریهای نوین از دیگر اهداف توسعه و بازمهندسی هدفمند رشته هاست.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: فرآیند ساماندهی رشته محل های دانشگاهی بر اساس شناخت و تحلیل وضع موجود واحدها و مراکز آموزشی و همچنین بررسی ترکیب اعضای هیأت علمی هر رشته انجام می گیرد.

رهایی با تأکید بر اهمیت عملکرد گروه های آموزشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: مدیران گروه باید خیلی جدی، تخصصی و قانونمند به وظایف خود عمل کنند، چرا که نقش مهمی در ارتقاء سطح آموزش دارند.

محسن نفر نیز در این جلسه بر اهمیت آموزش در علوم پزشکی تأکید کرد و گفت: علوم پزشکی چون با جان انسان سروکار دارد، از حساسیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در پذیرش رشته های تخصصی دانشگاه های دولتی نمرات خوبی کسب می کنند و این نتیجه آزمونهای مختلفی است که در دوران تحصیل برای این دانشجویان برگزار می شود.

بیژن رنجبر نیز گفت: طرحهای توسعه کلان پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال تدوین و برنامه ریزی است و بزودی ارائه می شود.

در ادامه این نشست امیررضا شاهانی به ارائه گزارشی از طرح ساماندهی آزمون متمرکز جامع دوره دکتری تخصصی و برگزاری مصاحبه دوره دکتری تخصصی به صورت منطقه ای پرداخت و دکتر علیرضا وحیدی مدیر کل امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز توضیحاتی را در خصوص ساختار و وظایف شورای گروه، شرح وظایف مدیران گروه های آموزشی ارائه کرد.

کد خبر: 848050

وب گردی

وب گردی