سفر نماینده آمریکا و عربستان به رقه

بعد از این که نیروهای سوریه دموکراتیک با حمایت آمریکا کنترل کامل شهر رقه را در دست گرفتند، نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش و وزیر مشاور عربستان در امور خاورمیانه از این شهر بازدید کردند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از شبکه خبری المیادین، نیروهای سوریه دموکراتیک بعد از درگیری‌های چند ماهه با داعش در رقه روز سه‌شنبه توانستند کنترل آخرین محله در این شهر را نیز به دست گرفته و پایتخت خلافت خودخوانده داعش را به طور کامل پاکسازی کنند.

دیده بان حقوق بشر سوریه پیش از این اعلام کرده بود که با سیطره نیروهای کرد بر ورزشگاه شهر، شهر رقه به طور کامل از وجود تروریست‌های داعش خالی شده است.

همچنین برت مک گورک، نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش، به شهر عین عیسی در شمال رقه رفته است. وی برای شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره رقه به این شهر رفت. ثامر السبهان، وزیر مشاور در امور خاورمیانه عربستان نیز همراه با مک گورک به رقه رفته است.

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه، عملیات فشرده در شهر رقه موجب انهدام ۸۰ درصد از ساختمان‌ها و زیرساخت‌های این شهر شده است.

نیروهای سوریه دموکراتیک کنترل کامل شهر را در دست گرفته‌اند اما شهر هنوز از مین‌ها و بمب‌های کار گذاشته شده پاکسازی نشده است.

سازمان ملل آماده کمک‌رسانی به رقه است.

در همین راستا، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت که این سازمان آماده کمک‌رسانی به شهر رقه است. وی گفت: اوضاع ساکنان و آوارگان در استان رقه و شمال سوریه همچنان پیچیده است.

دوجاریک تأکید کرد: ما از نزدیک اوضاع رقه را زیر نظر خواهیم داشت و به محض این که شرایط امنیتی فراهم شود، آماده کمک رسانی به این شهر هستیم.

وی تأکید کرد: اوضاع انسانی و حمایت از جان غیرنظامیان دو مساله نگران کننده در شمال شرق سوریه است. سازمان ملل و شرکایش ماهانه به ۳۳۰ هزار نفر در شمال شرق سوریه کمک رسانی می‌کنند.

با این حال ارتش آمریکا اعلام کرده که حتی با اعلام پیروزی نهایی از سوی نیروهای سوریه دموکراتیک می‌تواند آزادی ۹۰ درصد شهر را تأیید کند.

همچنین رایان دیلون، سخنگوی ائتلاف ضد داعش اعلام کرد که ظرف یک ماه ۴۰۰ داعشی در رقه خود را تسلیم کردند که چندتن از آن‌ها خارجی هستند.

وی افزود: قبل از آغاز درگیری‌ها ما شاهد فرار بسیاری از فرماندهان داعش بودیم. اکنون مأموریت اصلی و سخت ما، خنثی سازی بمب و مین‌های کارگذاشته شده است. باید تمام مواد منفجره‌ای را که در این شهر وجود دارد خنثی کنیم.

دیلون گفت: ائتلاف همچنان در عملیات نظامی علیه داعش در استان الانبار شرکت می‌کند و هفته گذشته ۳۰ حمله هوایی علیه تروریست‌ها صورت گرفت.

داعش همچنان کنترل شهرهای راوه و القائم در غرب عراق را در دست دارد.

از سوی دیگر هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: ما در صدر کشورهایی خواهیم بود که آب و برق و سایر نیازهای شهر رقه را برآورده خواهیم کرد. آمریکا و هم پیمانانش برای اقدامات آتی آماده شده‌اند و ما با شرکایمان برای ارائه کمک انسانی به همکاری ادامه خواهیم داد.

کد خبر: 848084

وب گردی

وب گردی