سیروس الوند: استقبال کم مردم از مطبوعات یک بحران است

کارگردان فیلم سینمایی «دست های آلوده»، گفت: مردم دیگر از سینما، رادیو و تلویزیون و مطبوعات ایران استقبال نمی کنند و این یک بحران عمومی است.

سیروس الوند، کارگردان و منتقد سینما درباره اهمیت مطالعه در ایران، به خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، گفت: در کشور ژاپن مردم در مترو و دیگر وسایل نقلیه در حال خواندن روزنامه و کتاب هستند اما در کشور ما موضوع مطالعه مساله ای جدی نیست.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا بعضی روزنامه ها دو بار در روز منتشر می شوند که به معنی تجدید چاپ نیست بلکه با اخباری کاملا متفاوت و با تیراژ میلیونی روی دکه روزنامه فروشی ها قرار می گیرند.

الوند با اشاره به ضعف مطالعه در ایران، اظهار کرد: در کشور ما مردم روزنامه های بسیار مهم را هم برای خواندن صفحات لایی و مطالعه آگهی مسکن و اتومبیل می خرند.

کارگردان فیلم سینمایی «این سیب هم برای تو» در تشریح وضعیت نا به سامان مطالعه در ایران، گفت: با نگاهی به جمعیت تهران که حدود ١٧ میلیون نفر است و تیراژ یک کتاب که در بهترین حالت یک هزار نسخه است می توان به این نتیجه رسید که خواندن روزنامه و کتاب و به طور عمومی مطالعه در میان مردم موضوعی کم اهمیت است و نمایشگاه مطبوعات هم به طبع برای اقشار مختلف مساله ای جدی به شمار نمی آید.

الوند با آسیب شناسی این موضوع، اظهار کرد: در بحث پایین بودن اهمیت مطالعه همه مقصر هستند اما کسی خود را تقصیرکار نمی داند.

وی افزود: در بسیاری موارد مردم مقصر هستند زیرا آنها می توانند سلیقه هنرمند و روشنفکر را تعیین کنند و موافق این موضوع نیستم که فرهیختگان جامعه می توانند سلیقه مردم را تغییر دهند.

این منتقد سینما ادامه داد: با نگاهی به فروش فیلم های سینمایی می توان به این نتیجه رسید که بدترین فیلم ها در دو سال گذشته از نظر ساختاری و محتوایی پرفروش ترین ها بوده اند.

سیروس الوند در توضیح دلایل کم اقبالی مردم به موضوع مطالعه، گفت: دلایل این مشکل سیاسی و اجتماعی است که مردم دلسرد شده اند و در کنار آن مشکلات اقتصادی هم مزید بر علت شده است.

وی ادامه داد: پیدا کردن جواب این سوال که چرا مردم دیگر روزنامه نمی خوانند و علاقه ای به مطالعه ندارند جز وظایف رسانه ها و خبرنگاران است.

الوند، با رد نقش شبکه های اجتماعی در موضوع فقر مطالعه در ایران، تاکید کرد: شبکه های مجازی اجتماعی در همه جای دنیا وجود دارد و این موضوع شاید مساله جدی نباشد که باعث شود مردم دیگر روزنامه نخوانند زیرا در آمریکا و انگلیس هم همه این شبکه های اجتماعی وجود دارند اما مردم همچنان به خواندن روزنامه علاقمند هستند.

سیروس الوند خاطرنشان کرد: مردم دیگر از سینما، مطبوعات و رادیو و تلویزیون ایران استقبال نمی کنند و این یک بحران است زیرا به جای آن به تماشای سریال های شبکه جم می نشینند که از نظر کیفی و در مقام مقایسه از مجموعه های دهه ٣٠ ایران هم عقب تر هستند و در این شرایط نمی توان انتظار داشت که نشریه و سایت ها رونق داشته باشند.

501

کد خبر: 848096

وب گردی

وب گردی